מעקב אחר עובדים במקום העבודה הדילמה: מוסר ועסקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7451
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא –.3
פרק ראשון – אינטרס כלכלי שיטות המעקב –. 6
הסיבות למעקב -… 11
פרק שני – פגיעה בעובדים מנקודת המבט של העובד — 13
פרק שלישי –  דיון מוסרי בדילמה מיתוסים של השוק … 16
מאפייני הריסון חיצוני –.. 19
הדין האמריקאי -. 22
הדין האירופאי -.. 22
מגבלות הריסון החיצוני …23
ריסון פנימי –..
5 סיכום ..
28
ביבליוגרפיה -…
32
מקורות  אינטרנט – 16
מאמרים . 16
מבוא
כיום, כאשר תפוצת הטכנולוגיה מתרחבת ומתקדמת מדי יום, נושא של ניטור ומעקב אחר עובדים במקום עבודתם ומחוצה לו, נחשב עדיין כמטושטש גבולות וכתחום אפור.
חדירת הטכנולוגיה לארגונים והשימוש הגובר במשאבים דיגיטליים ע"י העובדים, יצרו מגוון רחב של שיטות לפיקוח ובקרה ארגונית (לאו דווקא בכוונת זדון המכוונת לאיסוף מידע פרטי או אישי על העובדים) אשר האיצו את צמיחתן של דילמות אתיות רבות.
העובד הממוצע כיום שוהה שעות מרובות במקום העבודה, לעתים אף יותר מאשר בביתו הפרטי. כיום, קיימת תופעה נפוצה של עובדים אשר משתמשים במשאבי מקום העבודה גם לשם ענייניהם הפרטיים. תופעה זו מתקבלת בד"כ בהבנה מצד מעסיקים רבים.
עם זאת, ההבנה של מרבית המעסיקים לנושא השימוש במשאבי מקום העבודה לצרכים פרטיים, אינו משנה את העובדה, שהיום כמעט כל עובד נתון לסוגים שונים של פיקוח ומעקב  במקום עבודתו. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי ניטור (monitoring) עובדים הפך לתופעה נפוצה לא פחות (בעיקר בארגונים גדולים). ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות מספקת למעבידים כלים חדשים ויעילים, למעקב אחר עובדיהם.
בסוגיה זו מתנגשות שתי זכויות מהותיות: זכות העובד לפרטיות, מול זכותו של המעביד לעשות כרצונו ברכושו הפרטי.
הדילמה ברורה לעין. מצד אחד ניתן להבין את הנהלת הארגון אשר מבקשת לפקח ולבקר את פעילות הארגון (וכחלק מכך את פעילות העובדים שמבצעים שימוש בזמן יום העבודה במשאבי החברה הפרטיים) על מנת למקסם את יעילות הארגון ולהניב רווח מקסימלי, למנוע גניבה תעשייתית או ריגול מפני מתחרים וכו'.