מניעים לקיומה של אחריות חברת תאגידית SCR

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 7405
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

הפקולטה למשפטים   לימודי משפט M.A  – ללא משפטנים  מסלול לבוגרי כלכלה ומנהל עסקים עבודה סמינריונית בקורס:
"רגולציה, פוליטיקה וסביבה" נושא העבודה:
המניעים לקיומה של אחריות חברתית תאגידית* מגישות העבודה:    *Social Corporate Responsibility תוכן עניינים
מבוא    –3-5
1 .0           אחריות חברתית של תאגידים – רקע תיאורטי
1 .1
 אחריות חברתית תאגידית מהי? -.6-8
1 .2
התפתחות האחריות החברתית תאגידית –..8-12
2 .0.   המניעים להתפתחותה של אחריות חברתית תאגידית  
2 .1
התפתחות הCSR כאילוץ של ארגונים חברתיים -.13-16
2 .2
הצדקות לקיום אחריות חברתית תאגידית. –…16-20
2 .3
תועלות במימוש אחריות חברתית תאגידית 20-21
3 .0     אחריות חברתית תאגידית בישראל
3 .1 התפתחותה של אחריות חברתית תאגידית בישראל – –..22-23
3 .2
אחריות חברתית תאגידית בישראל מעט מספרים -23-24
4 .0.    אחריות חברתית תאגידית – דיווח ואכיפה
4 .1
דוח קיימות/אחריות חברתית תאגידית —

5
4 .2 מנגנונים לאכיפת אחריותם החברתית של תאגידים …26-27
4 .3
אחריות חברתית תאגידית – ביקורת -..28-29
סיכום –30           מקורות -31-32
מבוא
תאגידים רבים פועלים באופן מתמיד להשפיע על הסביבה והקהילה הסובבת אותם בדרכים שונות ובאופן וולונטרי.  מעורבות זו נקראת אחריות חברתית תאגידית ובשמה הלועזי Corporate Social – Responsibility  CSR,.  הגדרה אחת של אחריות חברתית תאגידית תחטא למטרה, מאחר וקיימים נושאים רבים הנכללים תחת האחריות החברתית התאגידית. ביניהם ניתן לראות היבטים חברתיים, כלכליים, וסביבתיים, השונים מארגון לארגון ואף משתנים בתוך הארגון עצמו. 95% מהחברות המנהלות אחריות חברתית תאגידית בישראל  (*ע"פ דרוג מעלה 2014)  הינן חברות מהמגזר העסקי, אשר מטרותיהן בראש ובראשונה השגת רווח לבעלי המניות.  נשאלת השאלה הכיצד? על פניו קיימת כאן סתירה.  האם בכלל, וכיצד ניתן לקיים רגישות סביבתית בעולם קפיטליסטי?  עולם בו הרווח הכלכלי הוא בעדיפות ראשונה? מהם המניעים של חברות אילו לפיתוח קידום וניהול האחריות התאגידית? אם כך, האם מניעים אילו הינם מניעים אינטרסנטים, אשר טומנים בחובם בסופו של דבר רווח כלכלי לתאגיד?
כך או אחרת, אין ספק שהתעצמות האחריות החברתית התאגידית בשנים האחרונות בעולם, טומנת בחובה תגמול כלשהוא לחברות .  אין ספק כי מניעים המביאים ארגונים עסקיים לקחת חלק ולהצטרף ל"חגיגה" שלרוב מצריכה הקצאתם של  משאבים.  האם מניעים אלו רלוונטיים לחברות עסקיות בלבד?
מדוע חברות מהמגזר הציבורי ממשלתי ממעטות לפתח מדיניות של אחריות תאגידית? שכן מטרתן בראש ובראשונה היא מענה לצרכיו של האזרח. בשנים  האחרונות נראה כי נעשה ניסיון מצד שרים וחברי כנסת לעודד את המגזר הציבורי על מנת שיאמץ את גישת האחריות החברתית התאגידית גם במשרדי ממשלה וברשויות מקומיות. בתאריך  16.3.2014 שר הפנים, גדעון סער, החליט להעניק תעודת הוקרה ופרס כספי בהיקף של 300,000₪ לרשויות מקומיות שיקדמו אחריות חברתית.   רשויות מקומיות שהוקמו למען רווחת התושבים ומתקיימות ממיסי התושבים, נדרשות לעידוד כספי על מנת לקיים את מה שנדרש מעצם קיומן.  לעומתן, חברות עסקיות רבות מובילות אחריות תאגידית מרצונן החופשי ובאופן עצמאי, ללא רגולציה ממשית, ומעבר לכך אף מאתגרות את עצמן ע"י הצבת מדדים מעבר לנדרש . הכיצד?  מה מניע אותם? ומה התרומה אותה הם מקבלים ?
"בניסיון לעודד חברות נוספות מכלל המגזרים לפיתוח אחריות חברתית תאגידית התקיים בחודש יולי 2014 בכנסת ישראל אירוע ההשקה לרגל הקמתה של השדולה לאחריות תאגידית. יו"ר השדולה ח"כ איתן כבל ממפלגת העבודה אמר כי "הרעיון העומד מאחורי השדולה הוא לרתום את התאגידים למאמץ החברתי והסביבתי ולא לכפות אותו עליהם באמצעות איום בסנקציות משפטיות. החובה החוקית המרכזית שתוטל על התאגידים היא חובת הדיווח לציבור, והוא זה שיחליט כיצד לתגמל או להעניש תאגידים שונים באמצעות צריכת מוצריהם או הימנעות מכך. בעניין זה כבר הכינונו מראש הצעת חוק וסט מוסדר של הנחיות לדיווח שאינו פיננסי" כך נכתב בהזמנה לאירוע ששלח כבל".   הציטוטים הנ"ל ועוד, באים להצביע על מגמה מואצת בפיתוח אחריות חברתית תאגידית במגזרים שונים לרבות המגזר הציבורי ממשלתי,  מה שהתחיל כ"אופנה" ניהולית במגזרים עסקיים מחלחל גם למגזר הציבורי שפועל לעודד ניהול אחריות חברתית תאגידית.  לצד עידוד תהליך יישום אחריות חברתית תאגידית, נשמעים קולות ביקורת רבים בדבר חברות שכבר מנהלות תהליך שכזה.
לפני כשנתיים הועלתה בישראל הצעת חוק ע"י חבר הכנסת איתן כבל (החוק תוכנן להיכנס לתוקפו בתאריך 1.1.2015 )  ל"חוק אחריות חברתית תאגידית 2013" מטרת החוק, לחייב תאגידים לפרסם דוח אחריות תאגידית, וזאת, לשם הגברת שקיפות התנהלותם בעיני הציבור ולשם שיפור ביצועיהם החברתיים והסביבתיים. חברה מדווחת שלא תגיש דוח כדין, תיקנס בשיעור של 1%  ממחזור העסקים, כפוף לשימוע.
במסגרת העבודה, ננסה לבחון מהם המניעים המובילים את החברות לאמץ ולנהל אחריות חברתית תאגידית? מדוע לקיים אחריות חברתית תאגידית הדורשת השקעת משאבים רבים? הרי תאגיד שלא יקיים יעשה זאת לא ייענש, אז מה יוצא לחברות מכך?  מעבר לכך, נבחן את קולות המבקרים ביחס לחברות המנהלות אחריות חברתית תאגידית.