סטייה חברתית , גישה קונסטרוקציוניסטית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע , ,
קורס
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 879
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2
קורס:
סטייה חברתית 10270 שאלה 2
סעיף א' תסכול הסטטוס- אלברט כ. כהן-  בדומה למרטון גם כהן האמין שהפער הנוצר בין השאיפות לבין היכולת להגשימן הוא הגורם העיקרי ליצירת סטייה, אך בניגוד למרטון שהאמין שההצלחה החומרית וחוסר היכולת של המעמד הנמוך להשיגה זה הדבר המביא לתסכול ואין סיפוק ומוביל להתנהגות סוטה, כהן האמין שדווקא השאיפה לסטטוס והכרה חברתית וחוסר היכולת להשיגם הם הגורמים העיקריים לסטייה. לטענתו של כהן הלחץ התרבותי והחברתי שמופעל על בני המעמד הנמוך הוא לא פחות חזק מאשר הלחץ המופעל על בני המעמד בינוני/גבוה, אך בניגוד למעמד זה חוסר האמצעים הלגיטימיים של המעמד הנמוך גדול בהרבה מהמעמד הגבוה יותר ועל כן נוצר פער בין  השאיפות לבין היכולת להגשימן. כהן עורך את מחקרו על נערי בית הספר ורואה במערכת החינוך מערכת סטטוס אשר משרתת רובה ככולה את בני המעמד הבינוני/ גבוה ואת ערכיה. בניגוד לערכים והנורמות הרווחות בקרב בני המעמד הבינוני/ גבוה אשר כוללים שאיפות אקדמיות , ריסון אלימות , דחיית סיפוקים, הפגנת נימוס וכבוד לזולת ולרכוש, בני המעמד הנמוך נשענים על תרבות פטריארכלית אשר מטיפה לאי רציונליות, אימפולסיביות, …
סעיף ב' העברה תרבותית מילר- מילר טוען שבני המעמד הנמוך נולדים לתוך חוויה הטומנתצ בחובה סמנני תרבות אשר הם אלו שבסופו של דבר יהפכו להתנהגות סוטה. לא היחס למעמד עצמו אלא  התרבות עצמה על מאפייניה היא הגורם לסטייה. לטענת מילר סממני התרבות המעמדית הנמוכה כוללים בתוכם 6 מוקדי עניין עיקריים אשר מביאים בסופו של דבר את הגורם העיקרי להתנהגות הסוטה.
1 .      הסתבכות בצרות- בשל חיכוך רב עם הרשויות ועם הגורמים הפורמליים הנטייה של בני המעמד הנמוך להסתבך בצרות גדולה יותר. לדוגמא, פטרולים רבים של ניידות משטרתיות הנתקלות בבני המעמד הנמוך המתוסכלים , עלולים לגרום לתוקפנות פיזית , התנגדות למעצר וכדומה.
2.      קשיחות- החינוך המעמדי הנמוך ידוע כחינוך נוקשה …
סעיף ג' גם כהן וגם מילר האמינו שרוב האנומיה החברתית מתקיימת בקרב בני המעמד הנמוך, בני המעמד הבינוני / גבוה הם אלו בעלי ערכים קונפורמיים מבוססים וניתנים לביצוע.
בניגוד  לכהן שהאמין שבשל  חוסר האמצעים והנגישות הבעייתית של בני המעמד הנמוך נוצר הפער בין השאיפה להגשמתה שבעקבותיו נוצר התסכול והמעבר לסטייה, –