האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2019

תקציר העבודה

ממן 13 – האסלאם: מבוא
להיסטוריה של הדת חלק א׳
1 .       החדית׳ הוא סיפור או מסורת המביאה אמרות של הנביא, עדות של מעשה שעשה ושתיקתו לנוכח מעשיהם של אחרים… ביקורת אסלאמית על החדית׳ העוסקים באיסוף, מיון ותיעוד של החדית׳ים נקראים מחדת׳ון, רבים מהם יצאו למסעות ברחבי העולם לאיסוף מסורות, מסעות אלה הינם ״פי טלב אלעלם״, כלומר לבקש דעת. ככל שעלתה חשיבות של החדית׳ כמקור לפסיקות הלכה, גבר הצורך במספר גדל והולך של חדית׳ים….
ביקורת המודרנית על החדית׳ בשונה מביקורת החדית׳ המסורתית, המחקר המודרני מתייחס לתוכן ולא לשלשלת המוסרים…
2 .  ככל שגדל מספר החדית׳ים שהוכרו כמוסרי עדות מהימנה וכן היה ניתן לגזור מהם הלכות, ביקשו חכמי הלכה להגביל את שיקול הדעת האישי שהיה ביסוד החשיבה המשפטית של האסכולות המוקדמות. בקרב אותם חכמי הלכה התפתחה מחלוקת בין שני זרמים: אהל אלראי ״בעלי דעה״ ואהל אלחדית׳ ״בעלי המסורת״. בעלי הדעה השאירו מרחב רב לשיקול הדעת ואילו בעלי המסורת העדיפו לדבוק בטקסטים שקוראן ובחדית׳…
1 .     האסכולה הח׳נפית׳ – על שם אבו ח׳ניפה שייסד אותה ומת ב-767….
2.     האסכולה המאליכית – מייסדה הוא מאלכ בן אנס שמת ב-795….
3.     האסכולה השאפעית – נוסדה על ידי אל שאפעי. ..
4.     האסכולה החנבלית – נוסדה ע״י תלמידו של שפאעי אלחמד בן חנבל..
האסכולות הן היחידות באסלאם הסוני והן מוכרות ולגיטימיות באותה מידה. הכרה זו הייתה דרך האג׳מאע היא הייתה לאחר שנים של מאבק ומחלוקת משפטיים שבסופם כל המחלוקות בין האסכולות הצטמצמו לענייני זוטות. היום האסכולות קיימות, המעבר ביניהם אפשרי וכמובן המעבר אמור להיות נטול אינטרסים.
חלק ב׳
1 .      המעתזלה – תנועה תיאולוגית שנוסדה בבצרה באמצע המאה השמינית. על-פי גישתה הרציונליסטית, המעתזילה הסבירה עקרונות באמונה האסלאמית בשימוש בהגיון ובשכל.
רעיונות המעתזלה:…
2 . אבו אלחסן אלאשערי – חי בין השנים 873-935, ידוע כמי שהניח את יסודות הדת והודות לו ניצחה הסונה במאבקים תיאולוגיים וכן על שמו נקראת האסכולה האשערית….
3. וקף – נכס שבעליו מייעד את תוצריו ופירותיו למטרת צדקה…
4 . מחנה –  בשנת 827, ביסס אלמאמון את שלטונו כח׳ליפה בבגדאד והכריז על המעתזלה כאל הדוקטורינה הרשמית של המדינה… אלשאפעי – מייסד האסכולה השאפעית…