התפתחות מעמד המורה בתקופה העות'מנית - בין רצוי למצוי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 8888
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

נושא העבודה: התפתחות מעמד המורה בתקופה העות'מנית – בין רצוי למצוי מגיש: תאריך:
9.10.12
תוכן מבוא. 2
פרק 1: תקציר היסטורי על האימפריה העות'מאנית. 4
1 .1: היחלשותה של האימפריה העות'מאנית: 6
1 .2: החינוך באימפריה העות'מאנית: 7
1 .3: היהודים באימפריה העותומאנית: 8
פרק 2: התפתחות מעמד המורה היהודי בארץ ישראל – בין רצוי למצוי 9
2 .1: אליעזר בן יהודה – מחיה השפה העברית  9
2 .2: התפתחות מעמד המורים – כפועל יוצא לפיתוח מערך החינוך בארץ:  10 פרק 3: מעמד המורה כיום. 17
סיכום ומסקנות:. 21
ביבליוגרפיה. 23
נספחים:.
5 מבוא
בעבודה זו אחקור את נושא מעמד המורה בתקופת האימפריה העותומאנית, וכן את מעמד המורה בהתאמה כיום, ואנסה להבחין ולמנות את הבדלים בין התקופות השונות. בפרק הראשון הפותח את העבודה, אסקור את רקע התקופה העותומאנית בכללותה: אפרט את תחילתה והתחזקותה, על מאפייניה, מנהיגיה השונים ועוד. בהמשך אפרט על התקופה בה נחלשה ואתייחס לגורמים שהשפיעו על היחלשותה. בתת פרק בתוך פרק זה נדגים את מידת ההיחלשות של האימפריה שהביאה להתפוררותה בסופו של דבר. הפרק השני ידון על המבנה הארגוני של המוסד החינוכי באותה התקופה. תחילה אתייחס בתת הפרק הראשון, לחינוך הערבי ובהמשך הפרק אפרט על החינוך היהודי וכיצד פעל ונתפס מעמד המורה באותה התקופה, מה היו הקשיים העיקריים – מתוך עדויות של מורים ומפקחים שונים מאותה התקופה. הפרק השלישי יעסוק באפיונו של המורה העברי באותה תקופה, כפי שהוא משתקף מתוך העדויות מהמקורות. אכתוב על קשת תפקידיו הרחבה, על הקשיים בהם נתקל, על יחסיו עם המורים האחרים ובעיקר על תרומתו וכוחו באותה העת. אנסה להבהיר את מעמדו של המורה באותה תקופה דרך ארגונים שהיה שותף להקמתם או לקיומם, כגון ארגון הסתדרות המורים. אפרט על כוחה של הסתדרות המורים, על פעליה והישגיה השונים לאורך הזמן, הקשיים והסכסוכים הפנימיים בין חברי הארגון, על הכישלונות ועל ההצלחות.    בהמשך אכתוב על מעמד המורה בשנים האחרונות וכיום. אנסה להראות כיצד נתפס המורה בעיני האחרים: בעיני תלמידים, הורי תלמידים ומורים אחרים. אסביר מהן הסיבות השונות לכך וכן אכתוב על גורמים שונים העשויים לשפר את מעמדו של המורה כיום. בפרק הסיכום והמסקנות אשווה בין מעמד המורה בימי התקופה העותומאנית לבין מעמד המורה בשנים האחרונות, מדוע השתנו פני הדברים ומה היו הגורמים השונים לכך.