תקשורת ודעת קהל עם הערות מנחה

תקציר העבודה

ממ"ן 13:
שאלה
1 :
כספי מגדיר 4  (מתוך 7)  מערכות שמשתתפות בתהליך היווצרות דעת קהל. כל מערכת יכולה ליזום וליצור דעת קהל ובדרך כלל להשפיע דרך התקשורת על קבלת ההחלטות המערכות הן:
1. מערכת הייצוג
2 . מערכת החזקת הדעות
3 . מערכת התקשורת
4 . מערכת קבלת ההחלטות – השלטון מערכת הייצוג- הטענה שמערכת זו נעזרת בד"כ בתקשורת כדי לקדם את הסוגיה ולהביא אותה לידיעת הקהל הרחב ודרך זאת ללחוץ על מקבלי ההחלטות. הפניה לתקשורת יכולה להיות באופן גלוי או באופן סמוי ובאופן כזה מתאפשר לנציגים להפנות את תשומת לב הציבור לנושאים מסוימים, לעורר דיון סביבם ובכך אף לתרום לדמוקרטיה ולשפר אותה. דפוס זה יכול גם לגרום לכך שהנציגים יטפטפו לתקשורת נושאים שיש להם אינטרס אישי לקדם אותם. למרות שישנה סתירה לכאורה משום שהפקידים הבכירים הנם חלק מקובעי המדיניות, עדיין לעיתים הם לוחצים באמצעות התקשורת להעלות סוגיות החשובות להם, ליזום תהליך דעת קהל וע"י כך ללחוץ על קובעי המדיניות (השלטון).

שאלה 2:
מחזור התעניינות בסוגיה  (דאונס) מאפיין ומגדיר את השלבים השונים של נושא כלשהו בדעת הקהל, כאשר המחזור הזה תלוי באופי הנושא, רמת ההתעניינות של הציבור וביחסי הגומלין בין הציבור, התקשורת, לסוגיה עצמה.
מורכב מ 5 שלבים:
1. השלב הקדם בעייתי – ישנם סימנים ראשונים של הסוגיה שמושכים את תשומת הלב של קבוצות מסוימות/גופים כלשהם (למשל סוגיית העוני בשלב הקדם בעייתי יגיע לארגוני רווחה).
2. גילוי מדאיג והתלהבות אופורית- הבעיה פורצת למודעות הציבורית בדרך כלל בעזרת התקשורת שמבליטה את הצדדים הדרמטיים והמרגשים של הסוגיה, דבר הגורם לציבור להיות מודאג ולדרוש טיפול.
שלב שמאופיין בתגובות רבות לעיתונות מצד הקהל, בשלב זה יש תחושה והתלהבות שהבעיה עומדת בפני פתרון ככל הנראה.
3. הבנת העלות של פתרון הבעיה – בשלב זה הקהל מבין את העלות של הפתרון, המורכבות, הקשיים שעומדים בדרך ואף את ההשלכות שיש לפתרון על הציבור עצמו.
4. דעיכה הדרגתית של עוצמת התעניינות הציבור –הטענה היא כי ההבנה של השלכות הפתרון גורמת לעיתים לכך שהאנשים מבינים שגם הם צריכים לסייע באופן ישיר, וחלק מהעלות של הפתרון מוטלת עליהם. שלב שמתאפיין בתחושה של חוסר אונים עד כדי כך שהקהל מעדיף להפסיק לחשוב על הבעיה, כך שההתעניינות בה הולכת ופוחתת.
5.השלב הפוסט בעייתי- בשלב זה הבעיה נעלמת מהתודעה הציבורית, התקשורת כבר פחות מזכירה את הבעיה אם בכלל.

2 .                  כספי טוען שכדי שסוגיה תזכה למחזור התעניינות צריכים להתקיים התנאים הבאים:
בהתחלה רוב הציבור לא מוטרד מהבעיה, לפחות לא כמו המיעוט שהבעיה נוגעת לו באופן ישיר. ככל שהבעיה רלוונטית לקהל גדול יותר היא תישאר יותר זמן בתודעה.
כמו כן הבעיה נגרמת עקב הסדרים חברתיים שמפלים לרעה את המיעוטים החלשים, או שמפלים לרעה את הקבוצות החזקות.

שאלה 3:
חבילת תקשורת: חבילת פרשנות שמתייחסת לנושא מסוים, מורכבת ממסגרת מדיה וגם ממטפורות, דימויים חזותיים, נימוקים, השלכות וכו'. כדי שחבילת תקשורת תישאר רלוונטית היא צריכה להקנות משמעות לאורך זמן והיא עושה זאת ע"י שילוב של אירועים חדשים לתוך חבילת הפרשנות ומסגרות המדיה הקיימות. ישנן חב' תקשורת שלא שורדות לאורך זמן-הופכות ללא רלוונטיות.