פילוסופיה יוונית(+הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1397

תקציר העבודה

ממ"ן 11
1 .      א) בעיית אותיפרון שהציג סוקרטס מדגימה את הוויכוח בין האידאליזם לבין הרלטיביזם בכך שהיא שואלת האם ישנו קיום של ערכים הקודם לאלים, והם אף כפופים לו, או לחילופין שיחסם של האלים הוא שיוצר את הערכים.
במקרה שבו "מפני שהיא אהובה, על כן היא חסידות", יכולות להתקיים בעולם אינסוף צורות שונות של חסידות, מפני שכל אל ספציפי האוהב התנהגות מסוימת, מגדירה אותה כחסידות. במצב כזה, יכולות להתקיים שתי הגדרות סותרות של חסידות. לדוגמא, אם אפולו אוהב את אומץ הלב, והרה אוהבת את הפחדנות, יוגדרו שתי תכונות אלו כחסידות, על אף שהן הפוכות. לכן, מקרה כזה יוגדר כרלטיביזם.
לעומת זאת, במקרה שבו "אהובה החסידות על האלים מפני שחסידות היא", קיום ערך החסידות הוא אובייקטיבי, והאלים בוחרים האם לאהוב אותה והאם לאו. בסיטואציה כזו, במידה ושני אלים יבחרו לאהוב אותה, תהיה זו אותה חסידות שהם -33
2 .      בדיאלוג "פרוטגורס" של אפלטון, מסופר כי סוקרטס ופרוטגורס נפגשים, ושואלים את השאלה "מהי אותה המלאכה שהסופיסט בקיא בה?". במהרה מגיעים השניים לאמנות המדינית, ומשם לשאלה האם הסגולה הטובה ניתנת ללמידה.
סוקרטס, הטוען כי הסגולה הטובה אינה ניתנת ללימוד, מתחיל בדוגמאות לאנשים שהוא מכיר שהם חכמים וטובים הם בעצמם, אך לא הצליחו ללמד אחרים את סגולתם הזו.
בתגובה, פרוטגורס מספר משל שבו פרומיתיוס מחלק את התכונות הטובות להישרדות לכל בעלי החיים. כשהוא מגיע לאדם הוא נשאר ערום, יחף וחלש, מפני שחילק כבר את כל התכונות. לכן, הוא גונב מהאלים את חכמת המלאכה ואת האש, ונותן אותם לאדם. האדם הופך לבעל החיים היחידי שמאמין באלים, משום תכונותיו האלוהיות. הוא בונה בתים, פסלים ומקדשים, לובש בגדים ונעליים, אך עדיין אינו מסוגל לשרוד במלחמה עם החיות, מפני שהן קיבלו את התכונות הטובות יותר. על כן דרושה הייתה לאדם האמנות המדינית, ובתוכה אמנות המלחמה. זאוס, שפחד לאבד את המין האנושי, המין היחיד שסגד לו, שלח את הרמיס לחלק את הבושה ואת הצדק לבני האדם. הרמיס שאל את זאוס האם לחלק את התכונות הללו כפי שחילק את אמנויות המלאכה, לאדם אחד שיוכל ללמד רבים, ונענה ע"י זאוס בכך שבניגוד לאמנויות המלאכה, הבושה והצדק צריכים להיות חלקם של כולם, כי רק כך תוכלנה לקום מדינות. ובאשר לאלה שהבושה והצדק אינן מנות חלקם – עליהם למות, משום שהם מהווים נזק למדינה. לכן, בגלל ההבדל בין אמנויות המלאכה לבין הסגולות הטובות, הן קיימות אצל כולם ועל כן כל אדם מסוגל ללמוד אותן. ולא – לא תהיינה מדינות. הוא טוען כי הסגולה הזו אינה טבעית, היא איננה מולדת, אלא קיימת כפוטנציאל בכל אדם ואדם.
פרוטגורס מוסיף כי אם אדם מעיד על עצמו שהוא רשע – יחשבו אותו למשוגע, גם …מראי מקומות –
3 3
 מושגים:
אירוניה: