א. בתשובה זו אתאר את שיטות הטרור וההפחדה בהן השתמש שלטונו של סטאלין: הטרור האדום-מתחיל ב- 1917, עם סיום מלחמת העולם הראשונה נשארת רוסיה משוסעת לחלוטין ועם אובדן כלכלי-חברתי-פוליטי בכל רחביה. דבר זה הוביל להפיכה של התנועה הקומוניסטית ובראשה לנין והשתל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1527

תקציר העבודה

ג'נוסייד – ממ"ן 13
תשובה לשאלה 1:
א.      בתשובה זו אתאר את שיטות הטרור וההפחדה בהן השתמש שלטונו של סטאלין:
הטרור האדום-מתחיל ב- 1917, עם סיום מלחמת העולם הראשונה נשארת רוסיה משוסעת לחלוטין ועם אובדן כלכלי-חברתי-פוליטי בכל רחביה. דבר זה הוביל להפיכה של התנועה הקומוניסטית ובראשה לנין והשתלטותה על השלטון. עם תפיסת השלטון בשנת 1919 מתחיל להתקיים טרור אדום בפועל.
בתקופת לנין הטרור האדום הופנה למתנגדי המהפכה ולכן הוא הוגדר כטרור אדום. מי שהשתייך למפלגה הבולשוויקית נרדף. במהלך הטרור האדום 1919-1924, התחילו להתבסס המנגנונים שיאפיינו את הטרור הגדול. המנגנון הראשון שיהיה הבסיס לטרור היא המשטרה החשאית. כבר מ-1917 מוקם גוף שלימים תהיה המשטרה החשאית. המשטרה החשאית מתחילת הדרך מתחילה לרדוף אחר מתנגדי שלטון. הוגדרו מתנגדי שלטון, כל מי שאינו שייך לרעיון הנכון של המהפכה הסובייטית. במהלך התגבשותה של ברית המועצות מ1917-1922 הייתה המשטרה החשאית לגיטימית לחלוטין לבצע פעולות לדיכוי הבורגנות. ניתן לראות בתקופה זו רדיפת אנשים עקב התנגדותם למשטר החדש. המשטרה החשאית הייתה בכל מקום. …
ב.      בתשובה זו אתאר את מערכת הכליאה ההמונית הסובייטית והעריך: האם השתלמה מבחינה כלכלית:
לאחר כישלון מלחמת האזרחים, ה"גולאג" הוקם ב- 1918 תחילה כמחנות ריכוז בהם הבורגנות העירונית והכפרית הועסקה בעבודות כפייה לתועלת החברה. בהמשך משמשת למעשה כמערכת בתי הכלא ומחנות עבודה אשר "טיפלה" באסירים. מטרת המחנות "לתקן" את דרכם של הבוגדים ולתרום לחברה במימוש פרויקטים שאפתניים. במחנות עבודה אלו היו תנאים קשים שהביאו לתמותה גבוהה. גם המסע אל מחנות העבודה היה בתנאים קשים. בשנת 1922, רוב האליטה התרבותית, כלכלית, פוליטית יצאו לגלות או שנפלו קורבנות ונרצחו או נשלחו ל"גולאג".
מצד אחד, מערכת העבדות שנבנתה בברית המועצות תרמה רבות להישגיה הכלכליים של המדינה.
האסירים נטולי הזכויות בנו תעלות, ערים, תחנות חשמל, כבישים, מסילות ברזל, שדות תעופה, תחנות דלק, אתריים צבאיים, מפעלים ובניינים שונים.
רוב העבודות בוצעו בידי האסירים במו ידיהם, ללא מכשור טכני מתאים. האסירים עבדו שבעה ימים בשבוע בין 8-12 שעות מידי יום, לעיתים בקור עז ובחושך. האסירים הם אלו שבנו את התשתיות של בברית המועצות (תעשיות נפט, גז, פחם, נייר, מינרלים והמטרולוגיה) ותרמו תורמה גדולה להפיכתה של ברית המועצות למדינה מתועשת ולמעצמה גרעינית.
מאידך, הטיהורים ההמוניים גרמו לאובדן כוח אדם מיומן רב וכן לאי יציבות במשק, בצבא ובחברה.
תשובה לשאלה 2:
א.      בתשובה זו אתאר את תכנית הקולקטיביזציה בבריה"מ:
מטרות, ביצוע, תוצאות:
ב-1929 מתרחש משבר כלכלי בארה"ב המחייב אותה לטפל בבעיות הפנים שלה ולהפסיק לסייע כלכלית ולהזרים כספים לאירופה ולברית המועצות וזאת כדי לייצב את עצמה כלכלית. סטלין כדי להתמודד עם אותו משבר כלכלי, מחליט ליצור קולקטיביזציה רחבת היקף וליישם את המונח "אי תלות". הכוונה היא שמטרת כל אחד ואחד יממן את עצמו ויספק לעצמו את צרכיו. וברית המועצות תהייה סגורה ותחזיק את עצמה מבחינה כלכלית. הוא מבטל לחלוטין את כל המשקים הפרטים ואין יותר קולאקים. המדינה שומרת על כל המשקים ונמצא נציג שאחראי על המשקים. כולם הופכים להיות תחת משק חקלאי משותף במסגרת המפלגה ונציג המפלגה אחראי עליהם. נציג ..
ב.      בתשובה זו אתאר את תכנית הקולקטיביזציה בטיבט: מטרות, ביצוע, תוצאות:
ואשיב האם יש, לדעתי, באירועי הקולקטיביזציה בשני המקרים סממנים של ג'נוסייד?