המניעים לבחירת מוסד להשכלה גבוהה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 88
שנת הגשה 2014
מספר מילים 5789
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

סמינר כלכלה ומימון התנהגותיים – ציון 88
2 0מנהל עסקים המניעים לבחירת מוסד להשכלה גבוהה            מבוא:
אחת ההחלטות החשובות שאנו מחליטים בחיינו היא, ההחלטה על המוסד ללימודים גבוהים בו אנו נלמד. הלימודים במוסד אקדמי, במכללה או באוניברסיטה כזו או אחרת, משפיעים על הכניסה שלנו למקצוע אותו אנו רוכשים. ניתן להצביע בוודאות על כך שבתחומים רבים בוגרי מוסדות מסוימים מועדפים בשוק על פני בוגרי מוסדות אחרים, מעבר לאיכות התואר, לימודים במוסדות מסוימים מקנים יתרון על פני אחרים בשל הקשרים החברתיים שנרקמים בהם, שהופכים לאחר מכן למקפצה מקצועית משמעותית, אכן, החלטה חשובה.
 השיקולים המרכזים בבחירת מוסד לימודים מתחלקים לארבע קבוצות מרכזיות:
    שיקולים פדגוגיים:     שיקולים כלכליים:     שיקולי סטאטוס:     שיקולים חברתיים: לימודים הם כלי העשרה המלווה אותנו לאורך כל חיינו, החל מילדות – אנו לומדים לדבר, לכתוב ולהתנהג, בבית הספר אנו לומדים מגוון מקצועות רחב – חלקם אהובים עלינו וחלקם פחות, בתיכון אנו נמצאים במרוץ אחר תעודת הבגרות ורק לאחר מכן, יש לנו אפשרות לבחור לימודים אחרים, מעשירים יותר: לימודים במכללות, לימודים באוניברסיטה, לימודים לתואר, לימודים לתעודה, לימודי חינוך, לימודים אקדמיים או לימודי העשרה. השכלה גבוהה בסין: הבחירה של הסטודנטים הסיניים במוסד להשכלה גבוהה כזה או אחר, הן החלטות מורכבות, המשופעות מגורמי דחיפה, הקשורים לחינוך ביתי ומאפייני הסטודנט, כגון: ..
עבודה זו באה להציג שיקולים שאולי לא היינו מודעים אליהם במחשבה על בחירת המוסד ללימודים גבוהים בו רוצים ללמוד.
נבחן מס' שיקולים בבחירת מוסד לימודים אקדמי שצריך לקחת בחשבון:
נסיבות החיים וההעדפות האישיות משפיעים רבות על השיקולים בבחירת מקום לימודים. לפני שאתם בוחרים מוסד ללימודי תואר ראשון כדאי שתשקלו מה חשוב לכם במקום בו תלמדו ועל אילו קריטריונים תוכלו להתפשר.
           שיקולים כלכליים:
השיקול הכלכלי הוא בהחלט מהמרכזיים המרכיבים את ההחלטה.
נושא המרחק של מוסד הלימודים אינו בעייתי כשמדובר במדינת ישראל, שכן היא מדינה קטנה, ניקח לדוגמא את ארה"ב, שהיא מדינה ענקית, …..
משאבים אישיים           משאבים אישיים כוללים:  מזרח אירופה- האופציה הנוחה מבחינה כלכלית בעבור מי שאינו יכול לעמוד בעלויות הלימודים הגבוהות במערב אירופה, צפון אמריקה, אוסטרליה וקנדה ישנה אפשרות נוספת אשר הופכת עם השנים ליותר ויותר אטרקטיבית בעבור מועמדים ישראלים רבים. שיקולים פדגוגיים תנאי הקבלה : תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון משתנים ממוסד למוסד הבחינה הפסיכומטרית: איכות ההוראה כולל: יחס המרצים לסטודנטים (זמינותם ונכונותם לסייע), רמת הקורסים (תוכן, תרגילים, ניסויים, סיורים וסדנאות), ….
    שיקולי סטאטוס:
תעודות והסמכות, המתקבלות עם סיום הלימודים, מזמנות ללומדים אפשרות להשיג מקצוע יוקרתי, ומהוות הישג המשפר או משמר את הסטטוס הסוציו-אקונומי שלהם.
    שיקולים חברתיים בין אם תרצו ובין לא, זאת תהיה הסביבה בה אתם חיים למספר השנים האלו. אמנם אתם לומדים, אך החיים שמעבר הם לא פחות חשובים. חיי חברה חיוביים ואווירה חיובית מוכחת כתורמת להצלחה לימודית של סטודנטים.
הטבות אקדמאיות כל המוסדות מעניקים הטבות אקדמאיות לסטודנטים. הבדלים בין אוניברסיטה למכללה ההבדלים המרכזיים בין מכללה לאוניברסיטה נובעים מכך שאוניברסיטה היא מוסד ששואף להיות מוקד להקניית ידע חדש ומחקר בנוסף להיותו מקום לימודים, לעומת מכללה שבמרכזה עומדת ההוראה, גם אם מתבצע בה מחקר..
יתרונות הלימודים באוניברסיטה יתרונות הלימודים במכללה נסווג את הגורמים לבחירת מקצוע לימוד, המובילים בסופו של דבר, לבחירה במוסד הלימודים הרצוי:
גורמים פנימיים גורמים חיצוניים גורמים מכוונים:
ü      נטיות ü      צרכים ü      גורמים מכוונים:
ü      סוכני ההשפעה או דמויות מפתח:  ü      מקורות מידע: ü      גורמים תוחמים:
ü      מין ü      גיל גורמים תוחמים:
ü      מצב כלכלי.
ü                                                                                                                                                   סיבות נוספות לבחירת מוסד הלימודים בקרב סטודנטים:
    רמת העניין בתואר הנלמד.
    השכר העתידי שיקבל במקום עבודה, בעקבות הלימודים.
    האם המקצוע הנלמד יביא ליתרון בשוק התעסוקה.
בסעיפים אלו ניסינו להראות כי בבחירה זו, כמו בבחירות רבות אחרות אותן אנו צריכים לבצע, הגורמים הם רבים יותר מאשר שחשבנו בתחילה. סקר ומחקר: עפ"י סקר קצר שערכתי בקרב 28 סטודנטים, התקבלו התוצאות הבאות:
   
3 6% מקרב הנשאלים נבחנו בבחינה הפסיכומטרית, בכדי להתקבל למוסד הלימודים המבוקש.
   
3 5% מקרב הנשאלים לומדים במקצוע שהם לא בחרו בו, או רצו אותו.
   
8 7% מקרב הנשאלים לומדים במוסד הלימודים המבוקש.
ולשאלתי, מהן הסיבות לבחירת הסטודנטים במוסד הלימודים המבוקש, התקבלו התוצאות הבאות:
ניתן לראות, כי הסיבות הבולטות לבחירה במוסד לימודים הן: ü      היכולת לשלב עבודה במהלך הלימודים; ü      רמת העניין בתואר הנלמד; ü      הערכת התואר בשוק העבודה ויתרון בו.
מחקר:
בשיקולי הבחירה בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, חוקרים מציינים שני סוגי מניעים:
þ     מניעים אקסטרינזיים þ     מניעים אינטרינזיים איך משווקים מוסדות לימוד?
חינוך יכול עזור לסטודנטים לפתח מיומנויות שונות, ובכך להגדיל את השתתפותם במגזר הפרטי. כאשר חושבים על לימודים גבוהים בכל מקום בעולם, צריך לקחת בחשבון מס' דברים, לדוגמא: סיכום ומסקנות:
הבחירה בתואר ראשון היא אחת ההחלטות החשובות בחיי אדם, המשפיעה על קריירה שיכולה להמשך עד גיל הפנסיה. איך אפשר לדעת אם אתם בוחרים את המקצוע הנכון, מבין מאות מסלולי הלימוד השונים המציעות האוניברסיטאות והמכללות השונות? בנוסף, איך אפשר לדעת אם אתם בוחרים את מוסד הלימודים הנכון?
"לא כדאי לרוץ במסלול קבוע כשהמטרה עצמה לא נקבעה בדיוק"(פרנסיס בייקון). לאנשים שונים יש מטרות שונות. אפשר להתאים את בחירת התואר הראשון למטרות אלו, ובכך לעשות צעד משמעותי לקראת הגשמתן.
רבים חושבים שהם יסיימו את התואר הראשון ויקפצו ישירות לעבודה מעשית בתחום. הם מופתעים לגלות שמקצועות מסוימים, כגון: פסיכולוגיה, חשבונאות, משפטים ואחרים, דורשים לימודי תואר שני או הסמכת סטאז'. פקטור זה משפיע על אורך תקופת הלימודים וההתמחות, ומהווה גורם מעכב ביצירת הכנסה משמעותית מתחום הלימודים.