מאמר אנגלית פסיכולוגיה התפתחותית

תקציר העבודה

ממ"ן 14:
שאלה 1:  הגיוני להניח שדפוס ההיקשרות של הילדים עם דמויות במעגל הסביבה יהיה דומה לדפוס ההיקשרות האמהית(עם מורים למשל) מכיוון שלפי תיאוריית ההיקשרות של בולבי, ילדים צעירים מפנימים מודלים ליחסים באמצעות אינטראקציה עם המטפלים העיקריים שלהם (לרוב אלה האמהות).ילדים מיישמים מודלים של קשר אותם פיתחו בקשר האמהי ומחילים אותם ביחסיהם עם המטפלים בהמשך. בולבי טוען שההיקשרות היא קשר יציב ולא זמני עם המטפל העיקרי ולא ניתן להחליף אותו .הקשר בין האם לתינוק הינו בעל משמעות מכרעת.ההיקשרות נוצרת בשנת החיים הראשונה של התינוק.קשר זה הוא מאוד משמעותי כי לפיו נקבעים דפוסי ההתנהגות העתידיים של התינוק. הדרך בה תופס התינוק את זמינותה,תגובותיה והחוויות שלו עם הדמות המטפלת, יוצרות אצלו מודל עבודה פנימי, תבנית שתשמש את התינוק לאורך כל חייו.מודל העבודה הפנימי מנחה את התינוק בקשרים שעתידיים להיות לו(במסגרת החינוכית,עבודה,משפחה..) ומכתיב לו את הציפיות שלו מהעולם ומיחסיו הבין אישיים. על פי בולבי בד"כ מודל העבודה הפנימי יוצר מציאות שמגשימה עצמה.המודל כולל את הדימוי העצמי שלו ושל אימו ואת מערכת היחסים ביניהם.המודל משפיע על מערכת הציפיות של האדם מקשרים קרובים בהווה ובעתיד, על הערכה העצמית שלו ועל הדרך בו הוא תופס את עצמו. ההיקשרות הראשונית של התינוק תשמש כבסיס לכל מערכות היחסים העתידיות של הילד. בעזרת מודל זה מגבש הילד תפיסת עולם ומגבש ציפיות והערכות לגבי תגובות הסביבה.
ובשל "מודל העבודה הפנימי" הילד יכיל מודל עבודה זה כל כל הסובבים אותו.10 שאלה 2:
סעיף א: הנושא הכללי שנבדק במחקר הוא המתאם בין רמת ההיקשרות האמהית של הילדים,לבין איכות ההיקשרות של הילדים עם המורים שלהם. המחקר בודק זאת בשלושה תקופות זמן שונות.המחקר בדק את הקשר בין מורים לילדים בגילאי: 54 חודשים,גן וכיתה א'. המחקר בדק את ההיקשרות האימהית של הילדים בגילאי: משפטים חודשים,24 חודשים ו36 חודשים.משפטים סעיף ב:
משתתפי המחקר הם: 419
ילדים שאיכות הקשר בין המורה לילד נמדד בגילאי 54 חודשים,גן וכיתה א', ילדים בני משפטים,24,36 חודשים והאמהות שלהם,כאשר לכל אחד היה מידע על הגורמים המשתנים שנובאו לגביו.בכל שלוש נקודות הזמן, עיקר הילדים שנכללו במחקר היו לבנים, נקבות,ילדים שמשפחותיהם בעלי הכנסה גבוהה יותר מהממוצע וילדים לאמהות בעלות יותר שנות השכלה,בהשוואה לילדים שלא נכללו במחקר.משפטים שאלה 3: המדדים של היקשרות אימהית נמדדו כאשר הילדים היו בגילאי משפטים,24,36 חודשים.                                  מדדי ההיקשרות בגיל משפטים חודשים:  סגנון הקשר נמדד בגיל משפטים חודשים על ידי שימוש במבדק המצב הזר. –
שאלה 4:
סעיף א: במחקר נמצא יחס שלילי בין קשר חסר-בטחון בגיל 36 חודשים ואיכות הקשר מורה-ילד במעון בגיל 54 חודשים, גן וכיתה א'. לילדים חסרי בטחון היו קשרים באיכות נמוכה עם מורים מאשר ילדים עם תחושת בטחון בשלוש נקודות הזמן. קשר חסר בטחון משפיע בצורה שלילית על איכות הקשר מורה-ילד דרך –
סעיף ב:
ילדים חסרי ביטחון ובעלי איכות היקשרות נמוכה,נוטים לפתח בעיות התנהגותיות יותר מאשר ילדים יציבים בעלי איכות קשרים גבוהה.בנוסף,איכות היקשרות אימהית נמוכה וחסרת ביטחון מובילה לאיכות קשרים נמוכה עם המורים בעתיד ומשפיע על יצרית בעיות התנהגתיות אצל הילד. בעיות התנהגותיות הן אחת ממאפייני הקשר השלילי בין מורה-ילד. בשלושת תקופות הזמן,נמצא קשר ישיר בין בעיות …
ממן מצויין כל הכבוד