פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1083

תקציר העבודה

תקציר ממ"ן 12 פסיכולוגיה בחינוך האוניברסיטה הפתוחה ציון 100 שאלה 60) 1 נק') קראו את הכתבה הבאה (שפורסמה ב-nrg) ב-27/4/2011 וענו על סעיפים א' ו-ב' שבעקבותיה:
מחקר: %22 מהנהגים מתנהגים בתוקפנות מכללת תל חי ערכה מחקר פסיכולוגי בנושא התנהגות הנהג הישראלי ששם עלה כי התנהגותו בכביש ייחודית לעומת נהגים אחרים בעולם אין נהג שלא נתקל לפחות במקרה אחד של התנהגות אלימה וכעוסה בכבישים .אגרסיית נהיגה היא בעלת השלכות על בריאותם ובטיחותם של הנוסעים בכבישים ,וסקרי נהגים הראו כי נהיגה אגרסיבית מדורגת כאחד משלושת נושאי הבטיחות הבעייתיים ביותר .חלק מהתסכול מתבטא בכעס באמצעות ניבול פה ,צפירות ואפילו התקפות פיזיות של נהגים אחרים .התופעה עולה גם ממחקרים שנעשים בנושא , ומהם עולה שיש קשר ברור בין רגשות שליליים ובין תוקפנות בכביש .
מחקר פסיכולוגי שנערך בישראל במכללת תל-חי מצא ,כי %22 מהנהגים הישראלים מתנהגים בתוקפנות בכביש .מהמחקר עלה גם ,כי לנהג הישראלי התנהגות כביש ייחודית לעומת נהגים אחרים בעולם .כך למשל ,שתי צפירות קצרות ברצף ומעבר מהיר של נהג מטור איטי לטור מהיר יותר בפקק היא אחת מצורות התנהגות ייחודיות אלה .
בנוסף עולה מהמחקר ,כי נהגים צעירים – גברים ונשים – תוקפניים יותר מנהגים מבוגרים ,והם גם מעורבים יותר בתאונות .כמו כן ,גברים מקבלים הרבה יותר דוחות משטרתיים על עברות תנועה מאשר נשים .
12
נהיגה אגרסיבית מובילה לתאונות ולנזק הן לנהג והן למשתמשי דרך אחרים ,והיא מהווה בעיה גדלה והולכת בארה"ב :מחקר שנערך בשנים
2 003-2007 הראה כי ב %56-מהתאונות הקטלניות הנהג ביצע פעולות הקשורות לנהיגה אגרסיבית .
 %30מהנהגים נתקלו בביטוי האלים בסקר שבוצע עבור קמפיין BETTER DRIVER שפותח בפלורידה ,ארצות הברית ,על מנת להתמודד עם נהיגה אגרסיבית ,נמצא כי" נהג שחותך "היא הפעולה המרגיזה ביותר בעיני נהגי משאיות ואי שמירת מרחק דווחה כפעולה המרגיזה ביותר בעיני כלל נהגי הרכב .אחריה בתור – נהיגה בהסחת דעת .
סקר שערכה אור ירוק בקרב נהגים ישראלים מצא ,כי %87 מהנהגים השיבו כי נתקלו בנהג שצופר בכוונה ובאגרסיביות. %44 מתוכם העידו כי ראו זאת יותר משש פעמים .
 %91 מהנהגים השיבו כי נתקלו ברכב שחתך אותם או נצמד אליהם בצורה מסוכנת. ל %53 -מתוכם , זה קרה יותר משש פעמים.
עוד עולה מהסקר כי %78 מהנהגים נתקלו בנהג שמסנוור נהגים אחרים, %30 מהנהגים נתקלו בביטוי האלים ביותר של כעס – קטטה אשר התרחשה בכביש ו %69-נתקלו באלימות מילולית בכביש ,מתוכם  %26 נתקלו יותר משש פעמים .
מחקרים שונים מצביעים על כך שכעס והתנהגות אגרסיבית בתנועה גבוהים יותר אצל צעירים .שגברים מראים התנהגות אגרסיבית) פיזית (לעתים קרובות יותר מנשים ,ושאנשים הנוטים לכעוס ,מפגינים רגש זה גם בתנועה .גם אנשים הלוקים ב ADHD -הם יותר כעוסים בתנועה .
(משפטים נק') א. הסבירו מהי 'למידה' בהתבסס על ספר הקורס.
בחרו שתיים מהתופעות במדריך הלמידה בעמוד
1 37 שנחשבות למידה והסבירו מדוע בחרתן בתופעות אלה.
(30 נק') ב. הסבירו בהתבסס על התיאוריות של סקינר ובנדורה, כיצד נוצרת הלמידה המתוארת בכתבה בתחילת שאלה זו. עליכם להתייחס בנפרד לכל אחת מהתיאוריות. ביחס לכל תיאוריה יש להתבסס על שני מושגים לפחות ולפרט כיצד התרחשה הלמידה לפי התיאוריה.
(משפטים נק') ב. בחרו אחת מהתיאוריות שהסברתם בסעיף ב' והסבירו כיצד ניתן לשנות את ההתנהגות של הנהגים בכביש. התבססו על מושג שלא הצגתם בסעיף ב'.
 
1 3
שאלה 40) 2 נק') (10 נק') א. הסבירו, בהתבסס על מאמרם של שייפר ומק- דרמוט במקראת הקורס עמודים
3 24-341, מהו סולם התנהגויות לימודיות ומה מטרתו.
(משפטים נק') ב. הסבירו מהו הממצא העיקרי הקשור בהתנהגות לימודית ומה משמעות ממצא זה ביחס להתנהלות המורה בכיתה?
(משפטים נק') ג. הסבירו, בהתבסס על פרק 4 בספר הקורס את המושגים למידת קבלה ולמידה משמעותית.
כיצד קשור כל אחד מהמושגים האלה לממצא שהצגתם בסעיף הקודם? נמקו דבריכם.