האם צורת ההנפקה משפיעה על תמחור החברה בהנפקות ראשוניות לציבור?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 18504
מספר מקורות 51

תקציר העבודה

סמינר בשוק ההון/ האם צורת ההנפקה משפיעה על תמחור החברה בהנפקות ראשוניות לציבור?
אוקטובר 2012
תשע"ב תקציר מטרת העבודה היא לבחון האם דרך ההנפקה משפיעה על תמחור מניות החברה בהנפקות ראשוניות לציבור. בעבודת הסמינר ביקשתי לבחון את שוק ההנפקות הראשוניות לציבור- IPO בישראל ובארצות הברית, תוך התמקדות בהנפקת ניירות ערך מסוג מניות.
הבחינה נערכה לאור הרפורמה בישראל שנערכה בשנים האחרונות בדרך ההנפקה וחילוקי הדעות בגינה, במקביל לבדיקת הרגולציה בשוק ההון ובשוק ההנפקות בפרט. בבדיקת תהליך ההנפקה בו נקבע מחיר המנייה לראשונה גיליתי תופעה נפוצה המכונה "תמחור חסר", ביקשתי לראות מהי, כיצד היא נוצרת והאם היא משפיעה על החברה. זאת ועוד התייחסתי למקבילתה של התופעה שהיא "תמחור יתר" בדגש על מקרה הנפקת "פייסבוק" שהינו אחד הנושאים המדוברים ביותר בעת האחרונה. לבסוף ביקשתי לבחון דרכי הנפקה שונות ואת השפעתן על תמחור החברה.
המחקר הוביל לתוצאות המראות ששוק ההנפקות נתון להשפעות מקרו ומיקרו כלכליות ותלוי בגופים שונים החל מהחברה המנפיקה, החתם והלאה בציבור המשקיעים והרגולטור. מדובר בשוק ראשוני בו תמחור המנייה המונפקת הינו משתנה קריטי בקביעת עתיד החברה, כאשר "תמחור חסר" או "תמחור יתר" משפיעים על ההון שיגויס בהנפקה ראשונית מהציבור. בבחינת דרכי ההנפקה בארץ ובארצות הברית מצאתי שרב המשותף על הנבדל אך למרות זאת קיימים הבדלים בולטים שהביאו לרפורמה בשיטת ההקצאה בישראל. לסיום מצאתי שדרך ההנפקה משפיעה על המחיר המוצע של מניות החברה וזה כאמור טומן בחובו את גורלה.
סקירה רוחבית של הנושא הובילה אותי למסקנה ששוק ההנפקות בישראל ובייחוד השוק הראשוני נמצא בעיצומו של הליך לייעול ושיפור דרכי גיוס ההון. ניסיון העבר מלמד ששיטות הנפקה שונות אשר כשלו מטעמים אחדים הולידו צורך במציאת מבנה הנפקה ראשוני אפקטיבי בו תמחור המנייה בצורה ראויה יאפשר לכלל השחקנים בשוק ההון הזדמנות לקחת חלק פעיל במינוף החברה והמשק.
הצצה לדרך ההנפקה בארצות הברית ממחישה איך בהעדר רגולציה התפתח נוהג להנפקה ולתמחור מניות בצורה המשקפת את רצונם של הפעילים בשוק וגורמת לי להסיק שיש לבצע שינויים והתאמות במבנה ההנפקה בארץ.