מחשבת החינוך היהודי

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2348
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בס"ד בנושא: קבלת תלמיד לבית המדרש על פי גישתו של הרמב"ם ראשי פרקים
1 .       מבוא
2.       דברי הרמב"ם וביאורם
3 .       מחלוקתם של רבן גמליאל ור' אלעזר בן עזריה
4 .       ישוב דברי האבות דרבי נתן 5.       סיכום
6 .       ביבליוגרפיה מבוא
נושא העבודה:
נושא העבודה שבו בחרתי לעסוק הוא 'קבלת תלמיד לבית המדרש על פי גישתו החינוכית של הרמב"ם'. בחרתי לעסוק דווקא בדברי הרמב"ם משום שרציתי לראות ולהראות את גישתם של חז"ל בסוגיות חינוכיות מתוך עיון בהלכה.
מטרת העבודה:
בעבודה זו אנסה לברר על-פי גישת הרמב"ם מיהו אותו תלמיד שאותו יש לקבל לבית המדרש ומיהו אותו תלמיד שאותו אין לקבל לבית המדרש. גם אנסה לברר על-פי גישת הרמב"ם מיהו אותו תלמיד שיש להרחיק מבית המדרש וכיצד לעשות זאת מתוך התבוננות במקרה של ר' יהושוע בן פרחיה ואותו האיש. גם אנסה להראות את שילוב השקפת חז"ל בתוך המערכת החינוכית בכלל ובמוסדות החינוך הדתי בפרט.
חשיבותו של נושא זה גדולה מאוד משום שהוא נוגע גם לימינו אנו. גם כיום ישנם תלמידים מגיעים מאוכלוסיות שונות (עולים וותיקים) וממעמד סוציו – אקונומי שונה (תושבי הערים הגדולות והפריפריה, שכונות מצוקה). דבר זה מחייב אותנו כאנשי חינוך המעוניינים מצד אחד להקנות לתלמידינו חינוך ערכי ומצד שני לא לגרום ח"ו לקלקול ערכי על ידי קבלת תלמידים שאינם ראויים למוסדות החינוך שלנו. רצוני לומר, שיש לקחת בחשבון שיקולים חינוכיים שונים האם לקבל תלמיד ממצב חברתי נמוך או שונה כגון; תלמיד חוזר בתשובה שמשפחתו חיה באורח החיים החילוני או עולה חדש ממדינות בהם המצב החינוכי- רוחני ירוד ביותר.