הצגת העצמי באתרי הכרויות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 7223
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

 הצגת העצמי באתרי הכרויות תוכן עניינים
מבוא –3-5
פרק 1- תפיסת בני אדם  – אהבה, זוגיות ומערכות יחסים .6-10 פרק 2- תקשורת בין אישית במרחב הממשי ובמרחב האינטרנטי-11-21
פרק 3 – זוגיות  והצגת העצמי בעידן האינטרנט –…22-28
דיון ומסקנות –29-31
ביבליוגרפיה –.32-35
מבוא
זוגיות ומערכות יחסים היו מאז ומתמיד נושא מרכזי אצל בני אדם, במעבר ממודלים המסורתיים בה אנשים הכירו בני זוג (שידוכים וכדומה) יחד עם השינויים החברתיים שחלו במהלך השנים ניתן להתבונן בהכרות ברשת האינטרנט חלק מתוך מכלול השינויים החברתיים שחלו בעשורים האחרונים. למעשה, החוויה של החיים במאה העשרים ואחת הינה חוויה הכוללת בדידות במובן הפיזי, וזאת בעיקר עבור אנשים שחים בערים גדולות. השכונות החדשות שנבנות כיום מבטיחות  את מירב הפרטיות לאנשים אשר מתגוררים שם. כל התפיסה שכללה את מכולת השכונתית או הספסלים בגן הציבורי, המתנ"ס השכונתי, שהיוו מקומות מפגש חברתיים כמעט ונכחדו לחלוטין. רק לפני עשור או שניים אנשים היו משתמשים הרבה יותר בתחבורה הציבורית כמו רכבת או אוטובוס לצורך הנסיעה למקום עבודה ואילו כיום ניתן לראות כי רוב האנשים נוסעים במכונית הפרטית לעבודה, גם דבר זה משפיע על המפגשים החברתיים ועל האינטראקציות החברתיות.   שינויים אילו קרו במקביל לעלייתו של האינטרנט כמדיום תקשורתי מוביל בהישג כל יד, דבר אשר הוביל  במהירות רבה לעליית הפופולריות של ענף ההיכרויות הווירטואליות והביא לענף תאוצה חסרת תקדים, כך שכיום ענף ההיכרויות ברשת האינטרנט נחשב בעיני רוב האנשים כדרך לגיטימית לחלוטין ופעמים רבות אפילו מועדפת לצורך הכרת בני זוג לצרכי מערכות יחסים, יחסי מין ואף הכרות לצורך נישואין.
  מחקרים אשר בחנו את הגורמים והסיבות לפופולאריות ההולכת וגוברת של אתרי ההיכרויות ברשת האינטרנט מראים כי הפרטים אשר משתמשים באתרי ההיכרויות ברשת האינטרנט מצביעים על הנוחות של התהליך ועל הגמישות של התהליך, דבר בעל ערך ומשקל רבים כאשר לוקחים בחשבון את אורח החיים העמוס והדינמי של העידן הנוכחי. יתרה על כך, הביטוי בנוחותו של התהליך אינו רק בחיסכון במשאבים כמו משאבים של זמן או משאבים כספיים וכדומה, אלא גם באלמנט מהותי לא פחות עבור הפרטים המשתמשים שכולל את יכולת השליטה על המידע הנחשף לגבי אילו האחרונים (Lawson, 2006  &  Leck). יתרה על כך, המחקרים מצביעים על כך כי לחלק ניכר מן הפרטים שנבחנו חשוב לערוך סינון ראשוני טרם המפגש הממשי, וזאת על מנת להימנע ככל האפשר מאינטראקציות לא רצויות, כאשר הדבר ניכר בפרט בקרב פרטים שנבחנו ונמצאו כמפחדים מפני פגיעה רגשית (Lawson,
2 006  &  Leck).  מאמרים רבים שפורסמו בספרות המחקר מצביעים כי קשר זוגי ווירטואלי עשוי להתפתח במהירות רבה לקשר מהותי ומשמעותי ואחד המחקרים שפורסמו מחזקים טענה זו ומצביעים על כך כי רומן ברשת האינטרנט מתפתח באופן ממוצע תוך שבוע עד חודש ימים(Baker, 2005) . המחקרים שנערכו בעשור האחרון עם עליית עליית השימוש ברשת האינטרנט,  לגבי משמעות השימוש במרחב הווירטואלי על חיי החברה של אנשים ייחסו לשימוש ברשת האינטרנט יתרונות מרובים כגון העשרת מערכות יחסים בין אישיים, חיזוק חברות וצמצום אילוצי המרחק הגיאוגרפי, אך יחד עם זאת מעלים סוגיות שכוללות חשש שהשימוש ברשת האינטרנט תוביל פרטים להתרחק מקשרים חברתיים פנים אל פנים .(Boase et al, 2006) במחקר שנערך בסוגיית מערכות יחסים הנבנו באופן ווירטואלי ברשת האינטרנט, המחקר מצביע על התקשרות בעלת עומק ועוצמה רבים וחזקים בין הפרטים, זו אשר הצומחת על בסיס טקסטואלי. המחקר מציע הסבר כי האינטרנט מגיש קרקע פורייה עבור פיתוחם של קשרים עמוקים וחזקים, אך עם זאת קשרים הנטולים באינטראקציה ממשית החורגת מתחומי הווירטואליות.  טענה נוספת שהוצגה במחקר גורסת כי פרטים הנהנים מסוג מערכות היחסים הנרקמת ברשת האינטרנט מוצאים באילו האחרונים, סיפוק רגשי לזאת לצד נוחיות מקסימלית (בן-זאב, 2004).   אחת הסוגיות המרכזיות בנושא ההכרות הווירטואלית ברשת האינטרנט זה היא האם יצירת זהות מדומה ברשת מהווה זהות שקרית, דהיינו, האם מדובר ביצירת עצמי המבוסס על נתונים נטולי אחיזה בעצמי הממשי הפיזי, או לחילופין מדובר ביצירת פנטזיה שנועדה על צרכים של האדם ליצירת עצמי טוב יותר. למעשה השהות במחרב הווירטואלי ברשת האינטרנט מאפשרת לבדות את העצמי מחדש ולחיות בעולם וירטואלי פנטזיונרי המקביל לעולם הממשי ובד בבד תחושת ביטחון וחופש מאחריות הווייתית בשל אלמנט האנונימיות (Suler, 2004).
עבודה זו תבחן את תפיסתם של אנשים להכרות וזוגיות וכיצד באה לביטוי הצגת העצמי שלהם באתרי הכרויות בהמשך עבודה זו תיבחן שאלת המחקר:
כיצד הצגת העצמי באה  לידי ביטוי באתרי הכרויות?