ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2151

תקציר העבודה

ג'נוסייד ממן 11
שאלה 1:
א.   נתחו בקצרה את החלטת העצרת הכללית של האו"ם משנת 1946 (עמ' 30, יחידה1). מהן ההגדרות לג'נוסייד על- פי מסמך זה?
רפאל למקין משפטן יהודי יליד פולין נחשב לאבי אמנת האום בדבר מניעת רצח עם והענשת מבצעיו.
בכנס משפטנים בין לאומי שנערך בשנת 1933 במדריד ואשר דן באחידות החוק הפלילי הציע למקין לכלול בספר החוקים הפליליים של האומות שני פשעים בין לאומיים חדשים, שהוגדרו לאחר זמן כפשעי ג'נוסייד: פשעים של ברבריות ופשעים של ונדליזם.
במהלך מלחמת העולם השנייה ניתח למקין ביסודיות את המונח "ג'נוסייד" והגדירו, וניסוחו נתקבל במשפט הבין-לאומי כהגדרה כוללת להשמדת עם. הוא שהמריץ את האו"ם לנסח את האמנה בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם. ב־9 בדצמבר 1948 …
ב.    נתחו את ששת הסעיפים הראשונים של אמנת האו"ם למניעה ולענישת הפשע השמדת- עם משנת 1948 (עמ' 32-33, יחידה 1). מהן ההגדרות לג'נוסייד על-פי מסמך זה? הצביעו על ההבדלים לעומת ההחלטה משנת 1946, וציינו את הנקודות הבעייתיות, לדעתכם, באמנה.
בשנת
1 946 החליטה העצרת הכללית של האו"ם כי רצח עם הוא השמדה, מלאה או חלקית, של קבוצה של בני אדם הנרצחים בשל מניע לאומי, דתי, גזעי או אתני.האספה הכללית החליטה כי רצח עם הוא פשע על פי החוק הבינלאומי.בנוסף לכך, הוא מעשה מגונה בעולם התרבותי וכי מבצעיו – בין שהם פקידי ציבור או בני אדם פרטיים – ייענשו.
על פי סעיף 1
האומות החתומות על האמנה מאשרים שהשמדת עם, הן בתקופת מלחמה והן בתקופת השלום, הוא פשע על פי החוק הבינלאומי  והן מקבלות עליהם למנוע השמדת עם ולהעניש עליו יש כאן בעיה בניסוח, כלומר כתוב כי השמדת עם הוא פשע על פי החוק הבינלאומי ולא שזה פשע בינלאומי,  זהו ניסוח לא חד-משמעי ודי מעורפל. בנוסף, אם לנתח את מטרת האמנה "למנוע השמדת עם ולהעניש עליו" אז אולי כן הייתה כוונה "טובה" אך היא לא עברה את מבחן המציאות, ולא הצליחו למנוע את ג'נוסייד ברואנדה ובדארפור אשר הם מקרי ג'נוסייד האחרונים, אשר התרחשו –
47/50 שאלה 3:
מהו "הצד השלישי" במקרי ג'נוסייד בכלל? את מי ניתן לכלול בתוך קבוצת "הצד השלישי" במקרה של רואנדה? חוו דעתכם: האם מישהו מקבוצת "הצד השלישי" יכול היה למנוע את הג'נוסייד ברואנדה?
בג'נוסייד יש שלוש קבוצות: מבצעי הג'נוסייד, קורבנות הג'נוסייד והצד השלישי כל מי שאינו נכלל בקבוצת המבצעים או הקורבנות. הצד השלישי למעשה כולל את העולם כולו, הוא נחלק לשלוש קבוצות – המסייעים לקורבנות, המסייעים למבצעים והעומדים בצדולא נוקטים עמדה ולא עושים דבר בנוגע לג'נוסייד . בד"כאלה שמסייעים לקורבנות הם הקבוצה הקטנה ביותר והעומדים מנגד הם הקבוצה הגדולה ביותר הכוללת את מרבית מדינות העולם.
סיוע למבצעים יכול לבוא לידי ביטוי בשיתוף פעולה בביצוע הג'נוסייד בפועל, או בסיוע עקיף שאינו כולל מעורבות ישירה במעשי הרצח.
כמו כן, כל עמידה מנגד מהווה בפועל סיוע למבצעים. אדישותו של הצד השלישי הנוקט בעמדה פאסיבית מאפשרת למבצעים להמשיך במעשי הזוועות מבלי להפריע.  הג'נוסייד ברואנדה הוא מקרה מביש לצד השלישי, …
50/50