סקירה על מוסד ההסתדרות לאורך ההיסטוריה מטרום הקמתה ועד היום

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 5254
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -3
ההסתדרות לפני הקמת המדינה -…4-7
ההסתדרות מקום המדינה 8-12
ההסתדרות החדשה -..13-משפטים חוקה ותקנון ההסתדרות 16-17
סיכום .18
ביבליוגרפיה -…19
מבוא
בעבודה זו נכתוב על "ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל", ונביא סקירה של נקודות ואירועים חשובים בהיסטוריה, לפני הקמתה, בשנות פעילותה הרבות ובשנים בהם שינתה את פניה והפכה ל"הסתדרות העובדים הכללית החדשה".
ההסתדרות הייתה ארגון שנוסד על-ידי מפלגות סוציאליסטיות ואף הונהג על-ידן. היא הוקמה כדי לאגד את העובדים היהודים בארץ, שכירים ועצמאיים החיים איש בעבודתו. כך גם לפי העיקרון המרכזי שנוסח עם הקמתה:  "ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ ישראל מאחדת ומאגדת את כל הפועלים החיים על יגיעם מבלי לנצל עבודת זולתם, לשם סידור כל העניינים היישוביים, הכלכליים והתרבותיים של המעמד העובד בארץ, לבנין חברת העבודה העברית בארץ ישראל". צמיחתה של תנועת הפועלים בארץ ישראל החלה את דרכה העצמאית ללא מדינה וללא בסיס של משק כלכלי קיים.
ראשוני העולים שהגיעו לארץ ישראל עלו מתוך מניעים ציוניים סוציאליסטיים ומצאו משטר מדיני עותמאני לא מפותח, ללא מעמדות וללא זכויות אזרח. הם שאפו לרכז את העם המפוזר במדינה ריבונית משלו ולשקוד על אופייה החברתי כלכלי. חלוצי העלייה השנייה נתקלו מיד עם הגיעם לארץ במציאות המרה קרי עבודה מפרכת ולעיתים משפילה אצל איכר יהודי ולצד פועלים ערבים המנוסים מהם בעבודה ובאקלים ונאלצו להיאבק על כל מקום עבודה אפשרי. אלא שתנאי פתיחה אלה לא החלישו את הלהט האידיאולוגי שלהם. העקשנות של העולים ומספרם הגודל בעקבות עולים יהודים נוספים שבאו אחריהם הפכו את המצב על פיו כאשר היהודים צוברים כוח על לעומת הערבים ובעזרת פוליטיקה ומימון מייסדים הסתדרות שמביאה לפיתוחה של הארץ ולצמיחה מהירה. בהמשך גם קמה מדינת ישראל וגם אז ההסתדרות פעלה רבות בתחומים נרחבים.
נסקור כאמור את פועלה של ההסתדרות על קצה המזלג על 95 שנותיה וגם קצת לפני שהוקמה.