ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 985
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ג'נוסייד (רצח עם) ממ"ן 12
תשובה לשאלה 1: א.      עד למחציתה הראשונה של  המאה ה 19 נחשבו הארמנים ע" השלטונות העותמנים כקהילה מסורה ונאמנת וזכו ליחס טוב. במחצית השנייה פנו הארמנים לשלטונות העותמניים ודרשו לקבל עצמאות כפי שדרשו מדינות נוספות (כגון בולגריה ויוון שקיבלו עצמאות לאחר התערבות מדינות באירופה) . בקשת העם הארמני לקבל עצמאות ואוטונומיה מהשלטון העותמאני נתפס בעיני העותמאנים ככפיות טובה שכן אחרי שנים לא מועטות התורכים העניקו לארמנים יחס הוגן וזה בא לידי ביטוי באפשרות שניתנה להם לחיות כנוצרים ולשלם מיסים בהתאם למעמדתם כ"מילט". דרישת הארמנים לא באה לידי ביטוי רק בארמניה ההיסטורית אלה גם במקומות אחרים כגון איסטנבול ובערים נוספות.
העותמנים לא קיבלו את דרישת הארמנים וכעסו על כך נורא לדעתם זכו הארמנים ליחס הוגן וטוב ואין כל סיבה לכך "לירוק בפרצופם" ולדרוש עצמאות. העותמנים ראו בדרישת הארמנים מהלך שעלול להוביל להחלשות האימפריה ולפיכך השלטונות העותמניים התנגדו. בסופה של המאה ה-19 לאחר שהארמנים הביעו רצון עז לעצמאות והלאומיות שבם גדלה, החלה האימפריה העותמאנית להיחלש בעקבות שחיתויות רבות וחוסר אירגוניות שלטונית . הארמנים לא זכו לתמיכה ממדינות מאירופה כמו עמים אחרים ודרישותיהם לא נענו. בנוסף לכך החלו התורכים לתקוף אותם. השילוב בין רצונם של הארמנים לאוטונומיה ועצמאות והחלשות מעמדם של האיפריה העותמאנית על שטחם הובילו לדירדור היחסים ולג'נוסייד שהתבצע בעם הארמני . האיפריה העותמנית לא יכלה לוותר על אזורים תחת ריבונותה מכיוון שמצבה הכלכלי של האימפריה היה קשה. רצח העם הארמני היה תוצאה של מספר גורמים :
1 . שני חברות שחיו תחת שטח מדינה אחת הוביל להתנגשות יחסים של בין קבוצה נשלטת לבין קבוצה שולטת (רוב)
2 . הבדלי הדת מוסלמים ונוצרים שהחריפו את הסכסוך מפאת השוני בתפיסות עולם.
3 . הלאומיות היוותה גורם מרכזי לג'נוסייד שהתבצע, במידה רבה גם בקרב הרוב התורכי וגם בקרב העם הארמני.
בשנים שלפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה הובס הצבא העותמאני בקרבות רבות שבגינן איבדה האימפריה העותמאנית שטחים נרחבים באירופה ובצפון אפריקה . שליטתה של האימפריה העותמאנית הפכה להתבסס במזרח התיכון בשטחים קטנים ביבשת אסיה. בעקבות ההפסדים פיתחו לאומנים טורקים את רעיון "הפאן טורקי" שמטרתו לאחד את דוברי הטורקית שבקווקז-