צייד המכשפות בסיילם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6393
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודת פרו-סמינריון בנושא "צייד המכשפות בסיילם" בהנחיית: ד"ר מגישה:  בקורס:
ת.ז: ת. עניינים מבוא  1
פרק 1. הקונטקסט ההיסטורי 4
1 .1 רקע חברתי 4
1 .2 רקע כלכלי 5
1 .3 רקע דתי 6
1 .4 רקע פוליטי מקומי 7
פרק 2. תחילת צייד המכשפות בסיילם  9
2 .1 אירועים ראשונים. 9
2 .2 ניהול יחסים עם השטן 11
2 .3 התפתחות האירועים. 12
פרק 3. התביעה המשפטית  13
3 .1 ההליך המשפטי 13
3 .2 הוכחות וראיות. 16
3 .3 תוצאות. 18
4 . דיון 20 סיכום  23
ביבליוגרפיה  24
נספחים  28
נספח 1. מפת הכפר. 28
נספח 2. 29
נספח 3. קברי הקורבנות. 29
מבוא "The city of heaven, provided for the saints, is well-wall and well gated and well guarded, so that no devils, nor their instruments, shall enter therein". צייד המכשפות הוא אחד הנושאים שריתקו וממשיכים לרתק את העולם מאות שנים לאורך ההיסטוריה. אלפי נשים שנחשדו בכישוף נרצחו במהלך צייד המכשפות הגדול באירופה במאות ה-16 וה-17. התופעה רווחה בקרב מדינות קתוליות ופרוטסטנטיות כאחד, אירופה כולה נסחפה בבהלת המכשפות. באזורים מסוימים הגיעה התופעה למימדים קטסטרופאליים, שהמח האנושי מתקשה להבין.
במרכזה של ההיסטריה ששטפה את אירופה עמדה ההשערה כי ישנם אנשים, לרוב נשים אשר עוסקים בכישוף ובעבודת השטן ובתמורה לכך, רוכשים כוחות כישוף המאפשרים להן לפגוע באנשים ולשנות את גורלם. אמונה זו הובילה למעצרם של מאות אלפי אנשים, לעינויים ולהוצאות להורג . האשמה: עיסוק בכישוף ויצירת יחסים עם כוחות הרשע.
התופעה שהחלה באירופה, התרחבה גם ליבשת אמריקה. הקולוניאליסטיים האירופאים שהגיעו ליבשת, אותה כינו באותו זמן "אנגליה החדשה"- ניו איגלנד, הביאו עימם את אמונותיהן ומנהגיהם, שכללו בין היתר את האמונה בקיומו של השטן וביכולתו לפעול דרך אנשים.
אמונות אלו באו לידי ביטוי קונקרטי לראשונה ביבשת אמריקה במשפט המכשפות בכפר סיילם, עיירה קטנה במסצ'וסטס. הייתה זו הפעם הראשונה שאישה הוצאה להורג באשמה של עיסוק במאגיה באמריקה. משפט המכשפות בסיילם הפך עם השנים למקרה קלאסי של צייד מכשפות ונחקק כאחד האירועים המשמעותיים בהסיטוריה האמריקאית. מעט מאוד נושאים הצליחו לגרור תשומת לב כה רבה לאורך זמן כה רב- צייד המכשפות בסיילם הפך מושא למחקרים, סרטים, מחזות, סיפורי עם, קומיקס ועוד.
המאפיין הייחודי של צייד המכשפות בסיילם היה המספר הגדול של הקורבנות ביחס לגודלה של האוכלוסייה ולתקופה הקצרה שבה התרכזה הרדיפה. בין ה-10 ליוני  ל- 22 בספטמבר  1692, 19 נשים וגברים (ושני כלבים) הוצאו להורג בתלייה. אחד הוצא להורג כך שנמחץ על ידי אבנים כבדות כשסירב לקחת חלק במשפט ולהתייחס להאשמות נגדו. עד לסוף "בהלת המכשפות" בסיילם, 55 גברים ונשים הודו בהיותם "מכשפים" ועוד משפטים0 נוספים נכלאו באשמת עיסוק בכישוף.
בימינו אנו, בתחילתה של המאה ה-21, אפשר לפטור את האירועים שהתרחשו כאמונות טפלות שהיו מנת חלקן של העולם לפני למעלה מ-400 שנה, תקופה שרחוקה שנות אור מבחינת האמונות והידע המדעי מהתקופה הפוסט מודרנית. אולם, המקרה בסיילם לא היה ייחודי- עד לסוף המאה ה-17 האמונה בכישוף הייתה אוניברסאלית. האמונה בקיומן של מכשפות שיכולות לעוף וללחוש מילות כישוף הייתה מנת חלקם של מרבית האוכלוסייה בעולם. באירופה, כאמור, הוצאו אלפי מכשפות להורג וכן המגפה ששטפה את אירופה התרחבה ממנה לחלקים אחרים בעולם. היקפה של התופעה והעובדה כי אנשים אשר עמדו בפתחו של העולם החדש, משכילים ומלומדים, האמינו בקיומן של מכשפות, מעוררת תמיהה ופליאה עד ימינו ומעלה  את השאלה, האם ההיסטוריה יכולה לחזור על עצמה? "צייד מכשפות" עשוי להגיע בצורות שונות כאשר מושא הצייד משתנה. כך למשל השואה היהודית הייתה רדיפה של יהודים בשל דתם. בניגוד לאינסטינקט הראשוני, "צייד המכשפות" אינו כל כך רחוק מאיתנו כפי שהיינו רוצים לחשוב, הוא עשוי להתרחש באופנים שונים גם בימינו. בשל האפשרות של היות ההיסטוריה חוזרת על עצמה בחרתי למקד את עבודתי בנושא זה ולבחון מהם הגורמים שאפשרו את רדיפתן של מאות נשים בסיילם. מהן אותן הנסיבות שהובילו לאמוק חברתי של תליית אנשים על לא עוול בכפם? בחרתי להתמקד בעיירה סיילם בשל היותה מקום קטן המאפשר מעין היכרות אינטימית עם הקורבנות. במסגרת עבודתי אציג את הקונטקסט ההיסטורי בו התרחשו האירועים ואת המשפט שנערך לנשים הראשונות שהואשמו בכישוף  בתקווה כי התיעוד המשפטי יפתח צוהר לעולם הפנימי ולהגיון, אם אפשר לקרוא לו כך,  שאפשר את התרחשותה של "טרגדיית המכשפות".