פריחתה של עליית יהודי מזרח אירופה בארצות הברית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7766
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה עבודת גמר בנושא " פריחתה של עליית יהודי מזרח אירופה בארצות הברית" מבוא  1
פרק 1. עליית יהודי מזרח אירופה בארה"ב – רקע היסטורי 2
1 .1 גורמי דחיפה ומשיכה טרם העלייה. 2
1 .2 מאפיינים דמוגרפיים טרם העלייה. 4
1 .3 מאפיינים של ההצלחה – דפוסים של היטמעות בתוך דור אחד. 7
פרק 2. גורמים כלכליים של ההיטמעות  9
2 .1 דור הראשון 9
2 .2 הדור השני 10 פרק 3. גורמים חברתיים של ההיטמעות  17
3 .1 תרבות היידיש והתלכדות חברתית. 17
3 .2 זהות יהודית והתנועה הקונסרבטיבית. 18
3 .3 הטמעות והיבדלות. 19
דיון וסיכום  22
ביבליוגרפיה  23
מבוא יהדות ארצות הברית מהווה את הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם אחרי ישראל. על אף שמשקלה היחסי באוכלוסיית ארצות הברית קטן, מעמדה גבוה יחסית, עניין המעניק לה השפעה בתוך המדינה ומחוצה לה.   כיום חיים בארצות הברית כ-5,275,000 יהודים, מרביתם צאצאי עליית אירופה, אשר ביקשו להגיע למדינה שבה יזכו לשוויון זכויות.
בהיסטוריה של ארצות הברית היו שלושה גלי עלי גדולים של יהודים: הספרדי, הגרמני והמזרח אירופאי. גל ההגירה השלישי היה רחב ההיקף ביותר מבין שלושת גלי ההגירה. בין השנים
1 881 ל-19מנהל עסקים, היגרו לארצות הברית כ – 2,000,000 יהודים (עשירית מכלל המהגרים לארצות הברית, שני שליש מהמהגרים היהודים בעולם) (סרנה, 2005). במהלך השנים, גל העלייה האחרון, של יהודים ממזרח אירופה, הפך למאוד מצליח מבחינה, כלכלית ואקדמית כאחד, זאת בייחוד לנוכח מצבן של קבוצות אתניות, גזעיות או דתיות אחרות בארה"ב, אשר לא הצליחו להגיע להתקרב להישגים של עליית מזרח אירופה (Burstein, 2007).
 הצלחה זו  בולטת בעיקר, לנוכח הזמן הקצר שהושגה- בתוך דור אחד הפכו יהודי מזרח אירופה ממהגרים עניים ונרדפים בארצות המקור, לתושבים יצרנים, משכילים המרווחים כמו ולעיתים אף יותר, מהתושבים הותיקים של המדינה (Lazerwitz, 1961),  נשאלת השאלה, מהם הגורמים שתרמו להיטמעות ולפריחה המהירה של עליית יהודי מזרח אירופה בארצות הברית? במסגרת הנוכחית אבקש לענות על שאלה זו כאשר תחילה, אתאר, את מצבם של היהודים במזרח אירופה בטרם ההגירה מבחינת מצב השכלתם ויכולותיהם הכלכליות, לאחר מכן אסקור את הסיבות שהובילו את חלקם להגר לארה"ב, ולבסוף אתייחס להצלחתם בארה"ב בפועל מבחינת נתונים, כאשר אציג, לסיום, את הגישות הנפוצות המנסות להביא הסברים לתופעה יוצאת דופן זו.