אלימות בית ספרית ויחסי מורה-תלמיד על השלכות אלימות בית ספרית על איכות האינטראקציה מורה-תלמיד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5079
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה עבודת סמינריון בנושא אלימות בית ספרית ויחסי מורה-תלמיד על השלכות  אלימות בית ספרית על איכות האינטראקציה מורה-תלמיד תוכן מבוא   1
פרק 1. אינטרקציית מורה תלמיד  2
1 .1
על יחסי הגומלין בין מורה לתלמיד. 2
1 .2
גורמים המשפיעים על עיצוב יחסי הגומלין 3
1 .3
השלכות של טיב יחסי הגומלין על התלמיד. 4
פרק 2. אלימות בית ספרית   6
2 .1
אלימות בית ספרית-הגדרה.. 6
2 .2
על היקף התופעה ומקורותיה.. 7
פרק 3. השפעת האלימות על פעילות גומלין מורה תלמיד  10 דיון וסיכום   17
ביבליוגרפיה   17
בחמישים השנים האחרונות קיימת תמימות דעים כי אחת הדרישות המרכזיות להצלחתו של מורה מצויה ביכולתו לתקשר היטב עם תלמידיו. מורה המפגין מקצועיות ושליטה בחומר, אך כזה שתלמידיו חשים כלפיו ניכור או שנאה, יתקשה לתפקד היטב (בר-לב, 2007). המחקר בתחום של יחסי מורה- תלמיד עסק באופן מסורתי בנושאים כגון: ציפיות הדדיות של המורה והתלמיד, דרכים להקניית משמעת לתלמידים וניהול כיתה, הוראה ולמידה כמתווכים חברתיים, תפיסת יעילות עצמית של המורה, רגשות ואמונות המורה והשפעתם על שייכות לבי"ס. בעשור האחרון השתנה המיקוד והמחקר החלה להתמקד יותר ויותר ביחסים בינאישיים של מורה-תלמיד, ותמיכת המורה כמשאב המאפשר לילדים להתמודד עם אתגרים מרובים. יחסים אלה מושפעים ממשתנים שונים הקשורים הן לתלמיד והן למורה Pianta, La Paro, Payne, Cox & Bradley, 2002)).
עם זאת, ישנה גם משתנים הקשורים לסביבת הלמידה. בהקשר זה, נשאלת השאלה, האם ובאיזו מידה משפיעה האלימות הבית ספרית הגואה על יחסי גומלין אלה? מטרת עבודה זו היא להשיב על שאלה זו, תוך סקירה של ספרות המחקר בתחום. בפרק הראשון אציג את אופיים של יחסי הגומלין, גורמים המשפיעים עליהם וכן את ההשלכות שלהם על היבטים שונים הקשורים לתלמיד. בפרק השני אדון בתופעת האלימות הבית ספרית – מקורותיה, מימדיה והשלכותיה.
בפרק השלישי אסקור את ההשלכות של האלימות הבית ספרית על יחסי הגומלין מורה-תלמיד, כפי שמדווח במחקר המדעי העולמי והמקומי.