חשיבה יצירתית כללית וחשיבה יצירתית ספציפית של צוות ביה"ס כמנבאים התנהגות רצויה אצל הילד המוגבל

תקציר העבודה

סמינריון בנושא חשיבה יצירתית כללית וחשיבה יצירתית ספציפית של צוות ביה"ס  "צעד קדימה" כמנבאים התנהגות רצויה אצל הילד המוגבל   תקציר במסגרת המחקר הנוכחי ביקשנו לעסוק בנושא היצירתיות בחינוך המיוחד. באופן ספציפי, ביקשנו לבחון את השאלה האם ובאיזו מידה חשיבה יצירתית כללית וחשיבה יצירתית ספציפית של צוות ביה"ס  "צעד קדימה" כמנבאת התנהגות רצויה אצל הילד המוגבל ?  אוכלוסיית המחקר כללה 50 אנשי צוות טיפוליים העובדים בבית הספר "צעד קדימה" מרביתן נשים. כלי המחקר הורכב משלושה שאלונים: שאלונים פרטיים אישיים, שאלון TACT (Tel Aviv Creativity Test)  ושאלון RLPS (Real Life Problem Solving). ממצאי המחקר העלו כי יצירתיות כללית ויצירתיות ספציפית אינן מנבאות את ההתנהגות הרצויה אצל הילד המוגבל. כמו כן, לא נמצאו הבדלים ברמת היצירתיות הספציפית והכללית בין התפקידים השונים. הממצא המרכזי של מחקר זה הוא ההבדלים בכל הנוגע לקידום ההתנהגות הרצויה בחינוך המיוחד, אשר גבוה יותר אצל  קונדקטריות לעומת הסייעות.   תוכן עניינים
פרק 1. רקע תיאורטי     1
1 .1 יצירתיות וחשיבה יצירתית   1
1 .2 מודל  CMGT         2
1 .3 החינוך המדריך      3
1 .4 הקונדקטור 3
1 .5 "צעד קדימה"         4
1 .6 שאלות המחקר       4
פרק 2. השיטה 5
2 .1 משתתפים  5
2 .2 כלים           5
2 .3 הליך          7
פרק 3. ממצאים            9
דיון       12
ביבליוגרפיה      משפטים נספחים            17
נספח 1.  פרטים  אישיים           17
נספח 2. שאלון   TACT- שאלון להערכת חשיבה יצירתית כללית 18
נספח 3. שאלון RLPS-  שאלון להערכת חשיבה יצירתית ספציפית         24
נספח 4. הסבר בכתב למשתתפי המחקר           31
נספח 5 פניה בע"פ למנהלת צעד קדימה בפועל            32
נספח 6. מפתח לקידוד SPSS. 33
נספח 7. מפתח קידוד למבחן חשיבה יצירתית ספציפית 35
נספח 8 מודל ה- CMGT.          36
פרק 1. רקע תיאורטי
1 .1 יצירתיות וחשיבה יצירתית מקור המילה "יצירתיות" הוא בלטינית, ומשמעותה היא לעשות. ביוונית משמעות המילה יצירתיות היא הגשמה. מתוך מקורותיה של המילה נראה כי  ההגדרה  מבטאת רצף רעיוני של עשייה והגשמה. סקירת הספרות מגלה מגוון של חוקרים המגדירים בצורות שונות את היצירתיות ומדגישים אספקטים שונים שלה.
יש הרואים אותה מנקודת מבט של היוצר, יש הרואים אותה מנקודת מבט של התוצר ויש כאלה שמדגישים את התהליך של החשיבה היצירתית. הלקסיקון למונחי פסיכולוגיה של ריבר מגדיר יצירתיות כמונח לציון תהליכים מנטאליים המובילים לפתרונות, רעיונות, המשגה, צורות אומנותיות, תיאוריות או תוצרים שהינם מיוחדים ומקוריים (ריבר, 1992).  החשיבה היצירתית על פי מיליגרם היא תהליך קוגניטיבי של פתרון בעיות שבאמצעותו מופקים מוצרים מקוריים, נדירים ובאיכות גבוהה (Hong &  Milgram, 2008). במודל של  Guilford(1950), ישנה הבחנה בין שני סוגי חשיבה: חשיבה קונברגנטית וחשיבה דיברגנטית. כאשר האחרונה (חשיבה דיברגנטית- מסתעפת) היא העיקרית בתהליך החשיבה היצירתי, ומשמעותה- חשיבה בכיוונים שונים ומגוונים אשר אינם מנווטים באופן ישיר על ידי האינפורמציה הנתונה. חשיבה זו עשויה לפעול בתכנים שונים וברמות קושי שונות. על פי Guilford (1959), חשיבה יצירתית מתאפיינת בשלושה מרכיבים:
1 .         שטף אסוציאטיבי – היכולת להעלות אסוציאציות רבות לגירוי נתון. השטף כולל מילים, הבעות, אסוציאציות, ורעיונות. עם תחילת השטף מופקים הרעיונות הפשוטים יותר, ובסופו מופקים הרעיונות המקוריים והיצירתיים.
2.         מקוריות – היכולת לראות את הדברים באופן שונה מהמקובל. יכולת זו באה לידי ביטוי במתן תשובות נדירות.
3.         גמישות מחשבתית – מאפשרת ראיית דברים ישנים בדרכים חדשות; מעבר מראיית מצב בצורה אחת לתפיסתו בצורה אחרת.  המודל כולל בתוכו את הצד הכמותי של היצירתיות שהוא השטף, ואת הצד האיכותי, שמורכב מגמישות ומקוריות.  Mednick(1962), התייחס לחשיבה הדיברגנטית של גילפורט ועל סמך דיווחים רטרוספקיביים של אומנים הגדיר חשיבה יצירתית כיכולת ליצור אסוציאציות חדשות מגירוי נתון. מחקרם של מדניק (Mednick,
1 962) וולאך וקוגן (Wallach & Kogan, 1965) מדגיש את רכיב שטף הרעיונות כבעל חשיבות מכרעת בחשיבה היצירתית. השערתם הייתה כי אדם יצירתי יהיה מאופיין בכישרון להפיק מספר רב של רעיונות, המכילים רעיונות מקוריים, מיוחדים ובעלי איכות גבוהה.
הממצאים המחקריים תומכים בהנחתו של  Mednick(1962), ומראים שככל שעולה…