גורמים המשפיעים על מידת מעורבות ההורים לילדי PDD על פי הערכת גננות

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא:
גורמים המשפיעים על מידת מעורבות ההורים לילדי PDD על פי הערכת גננות עולם הרגש בחינוך המיוחד תוכן תקציר  1
מבוא   2
פרק 1. רקע תיאורטי  3
1 .                     הפרעה התפתחותית נרחבת PDD/ 3
1 .1 מיומנויות תקשורת.. 4
1 .2 מיומנויות חברתיות.. 4
1 .3שינויים התנהגותיים.. 4
1 .4 תגובת ההורים להולדת הילד החריג. 5
.2 מעורבות הורים.. 6
2 .1 מסגרת מושגית.. 6
2 .2  יישומה של מעורבות הורים במוסד החינוכי. 7
2 .3  תרומת מעורבות הורים לילדיהם.. 8
3 . גורמים המשפיעים על מידת מעורבות ההורים לילדים בעלי PDD.. 8
פרק 2. השיטה   11
2 .1 נבדקים.. 11
2 .2 כלי המחקר. 11
2 .3 גישת המחקר ושיטת ניתוח הנתונים.. 11
2 .4 הליך. משפטים פרק 3. ממצאים   16
דיון 20 ביבליוגרפיה   23
נספחים
5 נספח 1. הראיון
5 נספח 2. ניתוח הראיונות.. 26
בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של עלייה ברמת המעורבות של ההורים במוסדות החינוך בהם לומדים ילדיהם. במקביל, בקרב גורמי החינוך מתחזקת ההכרה כי שיתוף ההורים בעשייה החינוכית, והגדלת מעורבותם, הינם תהליכים רצויים, בשל ההכרה בתרומת מעורבות הורית להישגים החינוכיים  מחקרים העוסקים במעורבות הורים במוסדות חינוך התמקדו בעיקר בחקירת התופעה  ברמת בית הספר היסודי ומעלה  (גולדרינג ,1989;Lunenburg & Irby, 2002 ,( ואילו מעורבות הורים בגני ילדים זכתה לתשומת לב מצומצמת יותר. עוד פחות תשומת לב קיבל הנושא של מעורבות הורים בגני PDD.
העובדה כי לא נערכו מספיק מחקרים בתחום, הינה בעוכריו של החינוך שכן קיימת חשיבות עליונה בפיתוח מעורבות הורית בשנים הראשונות לחיו של הילד, בגיל הגן בכלל ובחינוך מיוחד בפרט. הסיבה לכך היא הטענה כי התחלה של מעורבות הורית בגיל בית ספר עשויה להיות מאוחרת מידי, שכן יסודות החינוך של הילד נבנים מגיל צעיר, לרבות יסודות הקריאה (Hannon, 1996). בשל כך, החלטנו במסגרת המחקר הנוכחי, לעסוק בתחום המעורבות ההורית בגני ילדים לילדי PDD.
באופן ספציפי, ביקשנו לענות על השאלה, מהם הגורמים למעורבות הורים לילדים עם PDD על פי הערכת גננות?  על מנת להשיב על שאלה זו, תחילה נציג את מאפייני ה-PDD  מן ההיבטים השונים (חברתיים, רגשיים והתנהגותיים). לאחר מכן נסקור את תופעת המעורבות ההורית על הקיפה וטיבה. בהמשך נציג את ניתוחי הראיונות החצי מובנים, כפי שנערכו עם גננות בגני PDD.
נסיים עם ניסיון לתת תשובה לשאלת המחקר, וכן לשרטט היבטים ישומיים.