כולל הערות המנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 86
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1027

תקציר העבודה

ממן 11
הממ"ן טוב ומבטא ידע רב, אלא שלעתים התשובות אינן מתיחסות בפרוט הנדרש בשאלות.
הקפידי יותר על דיוק במענה לדרישות.
בהצלחה רבה, מיכל אינטליגנציה רגשית שאלה 1 תשובה טובה מאוד! 30/30 א.      מקורות אקדמיים:
1.      התפתחות זרם הפסיכולוגיה החיובית במחקר ביקורת שהחלה להישמע ע"י זליגמן והתפתחות הזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה הפנו את תשומת הלב לכך שהמחקר בפסיכולוגיה עד אותו שלב שם דגש רק על הלא נורמאלי, הפתולוגי, החולשה של האדם והקשיים שבהם הוא נתקל במהלך חייו, ובעצם קיימת התעלמות במחקר משאלות העוסקות בחוזק, בגורמים המסייעים להסתגלות טובה והצלחה, מימוש עצמי ותקוד אופטימלי. הדגש על מאפיינים אינדיבידואליים חיוביים, ניסיון חיובי ומוסדות חברתיים חיוביים וכן על שיטת מחקר מדעית קרוב לתחומים שבהם עוסק המחקר על א"ר, ולכן התפתחות המחקר האקדמי של הפסיכולוגיה החיובית היא אחד המקורות לעליית המושג א"ר.P
2 .      שינוי ביחסי רגש-קוגניציה בעבר היחס לרגש היה שלילי, הרגש נתפס כמשבש את הפעילות הקוגניטיבית, מנוגד לה ופחות נכון ומדויק ממנה, ולכן כדי להתנהג נכון צריך להתעלם מהרגשות ולהקשיב לאינטלקט.
הראשון שנתן מקום יותר מכובד לרגשות היה אריסטו, שטען שהתשוקות הן המניעות את ההתנהגות, אחריו גם פרויד ויום פיתחו תיאוריות שראו ברגשות חלק חשוב לא פחות מהקוגניציות, הרגש הוא המניע את הפעולות והוא מושפע מהקוגניציות. בטענות אלו אריסטו יום ופרויד קירבו את הפסיכולוגיה העכשווית להבנה של הדדיות בין הרגש והקוגניציה, שזו ההנחה שעליה מתבסס המושג אינטליגנציה רגשית.
P ב.      מקורות חברתיים:
1.      הספר של גולמן "אינטליגנציה רגשית" הספר שחיבר גולמן התפרסם ב1995 והפך מהר לפופולארי מאוד בזכות ההבטחה שלו להצלחה בתחומים רבים בחיים, מערכות יחסים בין אישיות, עבודה, לימודים, חברה ועוד,  ובזכות הטענה שבניגוד לאינטליגנציה קוגניטיבית א"ר ניתן לרכוש ולפתח במהלך החיים, ולכן היא פתוחה לכולם. גולמן כלל בהגדרת המושג א"ר מרכיבים אישיותיים כמו אופטימיות, שליטה עצמית ומוסריות ויכולות הקשורות להכרה ולוויסות עצמי וכלפי הזולת. גולמן טען שא"ר משפיעה על הצלחה בחיים יותר מ-IQ.
חוקרים שונים מתחו ביקורת על ספרו של גולמן אך אין עוררין על כך שהספר גרם לפופולריות רבה של המושג א"ר ולהפצתו בחברה המערבית. P
2 .      הספר "עקומת הפעמון" בספר שכתבו הרנסטיין ומארי ב1994 הם טענו שהמנבא העיקרי להצלחה בחיים הוא מנת המשכל, ה-IQ, שנקבעת בעיקר על ידי גורמים תורשתיים. טענה זו אם היא נכונה משאירה לאנשים מעט מאוד יכולת לשפר את מעמדם החברתי/כלכלי/תעסוקתי. לפי הספר גורלו של אדם קבוע מראש והחברה מחולקת לשכבות נוקשות לפי הרמה הקוגניטיבית. הספר עורר ביקורת רבה שהביאה לחשיבה מחודשת לגבי גורמים המנבאים הצלחה, וכך התפתח מושג האינטליגנציה הרגשית, כגורם אפשרי חלופי המנבא הצלחה בחיים. כמו כן הביקורת לגבי היציבות של האינטליגנציה בספר הביאה גם היא להתפתחות המושג א"ר המאפשר למידה בכל שלב בחיים וכתוצאה מכך לאנשים יש תקווה שהם יכולים לשנות את גורלם ועתידם ע"י פיתוח מיומנויות מסוימות. וכך ההתנגדות לספר שנכתב הובילה להתפתחות תיאוריה מועדפת- א"ר. P