המזהת בימינו

סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1578

תקציר העבודה

ממ"ן 14 המזרח התיכון בימינו שאלה
1 .א מאבק אלים למול דיפלומטיה מהוססת.
 מעמד בינלאומי  מעמד בין ערבי שאלה 1.ב מאבק אלים למול דיפלומטיה מהוססת.
לאחר מלחמת 1967 הפלסטינים היו נגד המשא ומתן של מדינות ערב עם ישראל וראו בכך בגידה בהם. בהתאם לכך דגלו במלחמת שחרור מידית שתתבסס על לוחמת גרילה. הפלסטינים עסקו בהכשרת לוחמים בעזרת מדינות ערב ובניסיונות לשקם את צבא השחרור הפלסטיני שנפגע קשות במלחמה. בתחילה …
מעמד בינלאומי לאחר מלחמת 1967, סילוק הבסיס הצבאי של הפלסטינים בירדן ומעברם ללבנון, התפתח ויכוח שהוביל לפיצול לשני מחנות מתוך הפת"ח. המחנה הראשון בראשות ערפאת קרא לפייסנות כלפי המדינות המארחות ואילו המחנה השני בראשות צלאח ח'לף הצדיק את הפגיעה בריבונותן. למרות ההכרעה למחנה ערפאת, הקים צלאח את ארגון "ספטמבר השחור" שהוביל מעשי נקם. ארגון זה רצח את ראש ממשלת ירדן בנובמבר 1971. הפעולות פגעו ביהודים בעולם כולו והובילו לתגובה קשה של ישראל ולדעת קהל עולמית שלילית מאוד סביב המאבק של הפלסטינים.

מעמד בין ערבי לאחר מלחמת 1967 הפלסטינים חשו נבגדים בידי מדינות ערב שהחלו במשא ומתן עם מדינת ישראל בדרישה לחזרה לגבולות ה-4.6.67, כלומר ויתרו על אדמות פלסטין ורצו להוביל באופן עצמאי את מאבקם בלוחמת גרילה ללא תלות במדינות ערב. על אף זאת מאמצים להכשיר לוחמים וניסיונות לשקם את צבא השחרור הפלסטיני נעשו בסיוע מדינות ערב. ההכשרות נעשו באותן המדינות, ומצרים שתמכה בעליית הפת"ח והשתלטותו על אש"ף וזה כמובן חלק מהעניין הארגוני סייעה בציוד צבאי …
שאלה 2
בטרם נעשתה סוריה רפובליקה עצמאית היא שימשה מטרה לשאיפות סיפוח של המדינות ההאשמיות – עיראק וירדן. בסוריה היו דעות שונות בנושא, חלקם נטו לעיראק וירדן וחלקם למצרים.
מפלגת אל בעת' תמכה באיחוד עם מצרים והנטייה למצרים גברה בקרב הציבור הסורי עקב המנהיגות הכריזמטית של ג'מאל עבד אל נאצר והתמיכה הדיפלומטית והצבאית של בריה"מ והגוש המזרחי בסוריה. הסיבות לאיחוד חשש מפני השתלטות עיראק וירדן – שאיפות עיראק ועבר הירדן להשתלטות על סוריה לא חדלו גם לאחר שנעשתה עצמאית והן פעלו לשם כך. מצרים התנגדה בתוקף לאיחוד זה משום שראתה את עצמה מנהיגת העולם הערבי. החשש של סוריה מכוחן הצבאי של .. ותחושות ניכור ועוינות בקרב הציבור בסוריה הן שהובילו להפיכה הצבאית ב- 28/9/61 ששמה קץ לאיחוד זה.