המזרח התיכון בימינו

סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2450

תקציר העבודה

ממ"ן 12
המזרח התיכון בימינו שאלה
1 .1.
"ברית בגדאד " : ברית צבאית ומדינית בין בריטניה, עיראק, טורקיה, פקיסטן ואיראן, אשר התקיימה משנת 1955 עד שנת
1 979. הרעיון היה יצירת שרשרת של מדינות המצויות בברית עם המערב, שתקיף את ברית המועצות, כשעיראק מספקת את הקישור ההכרחי אל מדינות ערב, שהוזמנו אף הן להצטרף אל הברית.(2.8.2 ברית בגדאד) שאלה
1 .2
השפעת מדיניות החוץ  בתקופה הנסקרת נקבעה במידה רבה ע"י מעצביה הראשיים של המדיניות העיראקית הפרו-מערבית ,המלך פייסל הראשון ופייסל השני ,העוצר עבד אל –אלאה וראשי הממשלות נורי אל-סעיד ,תאופיק אל סוידי ,גמיל אל מדפעי ,ארשד אל עמרי ואחרים.
.במישור היחסים הבין-ערביים חתר סעיד למימוש ההגמוניה העיראקית במזרח הערבי באמצעות תוכניות האיחוד שלו .וכמובן  היה זה נורי אל-סעיד שיזם את "ברית בגדאד" וחתם עליה בשם עיראק.(2.8,איור64 ) גם המלך פייסל עצמו מילא תפקיד נכבד בזירה הבין-ערבית –
שאלה 2.1
ה "אפנדיה" :מעמד הביניים העיראקי , שכבה חברתית זאת , ה " אפנדיה , " יצרה את התנאים לראשית פעילות פוליטית ,השכבה הלכה והתרחבה עם כל מחזור נוסף של בוגרי בתי הספר המודרניים . אנשי השכבה אימצו דפוסי לבוש מערביים , שפה פוליטית מודרנית וחרגו מן המסגרות החברתיות המסורתית .
יש לציין כי המונח "אפנדיה " מייצג קבוצות בעלי אפיונים מקבילים גם במצרים.
(2.1.5 צמיחת ה"אפנדיה") .
שאלה 2.2 +2.3
הכוונה בכישלון ה"אפנדיה" להקים חברה אזרחית יעילה הינו הכישלון להקים חברה אזרחית אשר  הינה חברה פעילה בנושאים פוליטיים ואזרחיים. בחברה זו יתקיימו איגודים מקצועיים ואיגודי עובדים שונים דרכם הציבור יוכל לבוא לידי ביטוי ולהשפיע על הממשלה ועל הפוליטיקה במדינה. ארגונים אלו יוכלו לדאוג לזכויותיהם של הנמצאים בהם או להוות בסיס להתארגנות פוליטית בקרבם. דוגמאות לארגונים מסוג זה "איגוד פועלי מסילות הברזל", "האיחוד הכללי של הסטודנטים העיראקים".
(2.9.7 החיים המפלגתיים). הקושי כפי שנראה , נבע בעיקר מהתנגדות השלטונות ומלחמתם בהתארגנויות אופוזיציוניות ואחרות שהתנגדו לרעיונות השלטון.
משטר קאסם, 1958-1963