מוסר ועסקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2350

תקציר העבודה

עבודה במוסר ועסקים ממ"ן 14 בציון 100 מושקעת ומפורטת לפרטי פרטים על יחידות 7 עד 9
ממ"ן 14 :
שאלה 1.  :
·         ע"פ  הגישה החופשנית – הגישה שוללת כל שליטה של דפוס חלוקה כזה או אחר וצריך להתעלם מדפוס זה. והמנהל צריך להחליט בעצמו כמה מגיע לכל עובד לקבל בחלוקת הממון. ע"פ נוזיק שהמנהל צריך להתעלם מאי השיוויון בין העוובדים (מבחינה כלכלית או בריאותית או כל המשתנים האחרים שעל ידם יצדיקו בהבנה מוסרית חלוקה אי שוויונית). בקיצור ע"פ גישה זו הנהלת הקרן יכולה לחלק את הממון על פי שיקולה  האישי .
·         ע"פ גישת הגמול – לפי גישה זו כל העובדים מקבלים תמורה יחסית לתרומתם . ישנו קושי רב למדידת קושי עמלם של עובדים שעל כן הם נמצאים ובאים ממקומות שונים ועל פי אלו פרמטרים מודדים תרומתם כשרון? חריצות? השקעה? הצלחות? לאדם יכולות להיות בעיות רפואיות והוא עמל נורא אבל פירותיו מועטים אז איך מודדים סיטואציה כזאת ?. ולכן צריך לקבוע על פי אלו פרמטרים מבצעים גישה זו ."תמורה לפי תרומה" .ולחלק את הממון בהתאם בין בעלי עסקים ומפעלים קטנים במדינת ישראל.
·         גישת השיוויונית – גישה זו הפוכה מגישת הגמול שכן לא מתייחסים לפרי עמלם של העובדים אלא בגישה זו שואלים כביכול החברה מה העקרון שיביא לסדר חברתי .כל חברה תעדיף שיוויון בצורה אחרות .דוגמאות לשיוויוניות (רווחה , משאבים , הזדמנויות , יכולות).
שיוויון ברווחה – כל אדם זכאי לרמת חיים נאותה לו ולבני משפחתו . מזון לבוש שיכון זיקנה . ולכן על פי שיטה זו הנהלת הקרן תחלק את הממון בצורה שיוויונית לפי רווחתם של בעלי העסקים ומפעלים קטנים.
שיוויון במשאבים – על פי גישה זו השוויון מתבסס על חלוקה שווה של משאבים ולא על רווחה. מוטב לתת לכל אחד חבילה זהה של משאבים ולאפשר לו לבחור איזה הנאות להפיק מהם. ולכן על פי שיטה זו הנהלת הקרן תחלק את הממון בצורה שיוויונית לפי משאבים .
שיוויון בהזדמנויות – במקרה שלפנינו, ניתן להצדיק פער זה על פי היבט שוויון ההזדמנויות שכן עקרון זה מכוון אותנו להתמקד במה שכל אחד שואף להשיג באמצעות מעשיו. צדק מחלק על פי עקרון זה אינו פוסל פער חברתי כלכלי. על פי גישה זו, כל אי שוויון שאינו בשליטת הפרט יתבטל ואילו כל אי שוויון מרצון לא יתבטל. כלומר, יש ליצור השוואה בנקודת קו הזינוק על מנת לאפשר לכל אדם לבחור את מעמדו הכלכלי והחברתי כרצונו.  ולכן על פי שיטה זו הנהלת הקרן תחלק את-