הצעת מחקר- תיאוריות בנושא מעורבות ושותפות הורים בבית הספר

תקציר העבודה

תיאוריות בנושא מעורבות ושותפות הורים בבית הספר תוכן העניינים

1 .    מבוא                                                                            עמ' 1-2
2 .    תיאוריות בנושא מעורבות ושותפות הורים
2 .1           תיאוריית ההזדהות והערות                                      עמ' 3-5                    
2 .2           תיאוריית הקונפליקט וההסתגלות                              עמ' 5-6
2 .3           עמדת ה"דלת הסגורה" ה"דלת הפתוחה"                     עמ' 7-9                                 ותיאוריית האיזון          2.4  תיאוריות של הון תרבותי וחברתי               עמ' 9-10                                              
3 .    דיון                                                                           עמ' 11-12
4 .    סכום                                                                          עמ' 13
5.    ביבליוגרפיה                                                               עמ' משפטים     המחקר יעסוק בעמדות מורים והורים לגבי מעורבות ושותפות של הורים בבית הספר. מטרות המחקר: א.      לבחון את עמדות המורים וההורים כאחד בנושא מעורבות/שותפות הורים בביה"ס.
ב.       לחקור את השוני בין עמדות ההורים לעמדות המורים. ג.        להציע תכנית עבודה לשותפות מוצלחת בין ההורים לביה"ס.
בשנים האחרונות חלה תפנית  בנושא מעורבות  ההורים.  נמצא כי היא משפיעה לא רק על ההישגים הלימודיים אלא גם על התנהגות הילדים בבית הספר ועל העלאת הדימוי העצמי שלהם (Garcia, Torrence, Skelton, & Andrade, 1999; Gestwicki, 2000  ).
מערכת החינוך בישראל מאופיינת בשנים האחרונות בדאגה מוגברת של ההורים והציבור הכללי להישגיה של מערכת החינוך, במיוחד בהשוואה להישגים המקובלים במדינות אחרות (פרידמן, 2010).
השאלות העומדות במרכז המחקר עוסקות במה גורם להורים לרצות להיות מעורבים בחיי ביה"ס של ילדיהם? האם הסיבות נובעות מכך שהורים חושבים שכאשר הם מעורבים יותר, ההישגים הלימודיים של ילדיהם גבוהים יותר? או שמא הם חשים שמעורבותם גורמת לכך שילדיהם מוגנים יותר?
העבודה תתמקד בתיאוריות מרכזיות העוסקות בנושא מעורבות ושותפות של הורים בביה"ס:
1.      תיאוריית ההזדהות והערות (פרידמן ופישר,2002).
2.       תיאוריית הקונפליקט וההסתגלות    . (Barker, Dembo, & Lewin, 1941)
3 .      עמדת ה"דלת הסגורה", "הדלת הפתוחה" ותיאוריית האיזון (פרידמן, 2010).
4.      Theories of cultural and social capital (Bourdieu, 1977).