סקירת חוק איסור הפליה במוצרים כולל דיון אודות מקורות רלוונטיים לנושא בדגש על פסק הדין רע"א 8821/09 פבל פרוז'נסקי נ' מועדון לילה טוב בע"מ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2800
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

סקירת העבודה:
חלק א'- סקירה של חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים הן בפן תהליך יצירת החוק ומטרותיו והן בפן של הספרות האקדמאית הרלוונטית בנושא.
חלק ב'- דיון אודות פס"ד פאבל פורז'נסקי נ' מועדון לילה טוב בע"מ, סקירת דעות השופטים ואיסוף חומרים אקדמיים אשר מגבים/סותרים את פסק הדין ואת דעות השופטים.
חלק ג'- סיכום, דעה אישית לגבי העתיד בנושא, וסקירה של נושאי העבודה.
ציון העבודה: 100 מקורות וביבליוגרפיה: ניתן למצוא בתחתית כל דף, בהערות השוליים פרק א'- מבוא
תהליך יצירת החוק מטרת חוק איסור הפליה מוזכרת לראשונה בדברי המבוא
להצעת החוק, לדבריהם מטרת החוק היא לפתור את אחת הבעיות החברתיות הקשות, ההפליה. הפליית אדם הינה פגיעה קשה מאוד בכבודו. הצעת החוק שהוכנה על ידי האגודה לזכויות האזרח בישראל, מציעה דרך התמודדות עם תופעת ההפליה ומקנה לכלל האוכלוסייה הזדמנויות שוות בהנאה משירותים ומגופים ציבוריים. הצעה זו תחול גם על גופים פרטיים בעלי מעמד ציבורי מכיוון שניתן לראות שחלק גדול מההפליה מרחשת במקומות שהם בבעלות פרטית. הרעיון הבסיסי שעומד בראש הצעת חוק זו הוא כי יש מקום להחלת עקרון השוויון גם על עסקים פרטיים, הפונים לציבור הרחב בשירותים שונים.
ישנה חשיבות רבה לרעיון זה, משום שישנו פער כוחות בין מציעי השירות למקבלו. וכמו שמוזכר בדברי המבוא הנ"ל: "החובה שלא להפלות מוטלת על מי שפתח את שעריו לציבור הרחב".
בקריאה הראשונה של הצעת חוק זה צוין בנוסף כי הצעת החוק מאפשרת למי שהופלה לקבל פיצוי המוגבל בסכום גם ללא הוכחת נזק שנגרם לו, בשל קושי לתאר כמותית את הנזק שנגרם עקב הפליה. ניתנה דוגמה אשר מחזקת את מטרת חוק זה, הפליית קצינים מיחידות מובחרות אשר כניסתם למועדון בצפון הארץ נשללה רק על בסיס עדתם, ובהקשר זה הוצע כי יש אף להחמיר בעונש זה.
עלתה הסתייגות כללית לגבי החוק האומרת כי ישנה אשלה שחוק זה יסלק את תופעת ההפליה מהחברה ושכל דיסקוטק או מקום ציבורי אחר יכול למצוא דרך לעקוף חוק זה. כאשר ישנה עקיפה כזו של חוק, יותר קשה למדינה לאכוף אותו.
בקריאה השנייה והשלישית צוין כי הצעת החוק קובעת, יחד עם הצעות של חברי הכנסת אופיר פינס ואלי בן מנחם, איסורים רחבים בקשר לכניסה לפאבים, למועדונים ולבריכות שחייה ובין היתר אוסרת כך גם על הסקטור הפרטי הפליה על רקע גזעני על תחומיו. מציין בנוסף כי חוק זה קיים בהרבה מדינות בעולם.
הועלתה הסתייגות נוספת הקובעת קיימת סיטואציה אפשרית העלולה לקרות כתוצאה מחוק זה: הצגה שמופקת על ידי מוסדות החינוך "בית יעקב", אשר אליה נכנסות רק נשים. על פי החוק המוצע, גבר יכול לומר "זו הפליה, גם אני רוצה להיכנס" בזמן שכוונת המחוקק כלל אינה לאפשר לאדם להפריע לאותה הצגה. לכן, הוצע תיקון לסעיף 3(ד) לחוק, פסקה 3, שבמקומה יבוא "כאשר הדבר נעשה מטעמי דת או מסורת דתית", זאת כדי למנוע שהתוצאה תהיה הפוכה מהמטרה שחוק זה רוצה להשיג. בתגובה להסתייגות זו נאמר כי בחוק כתוב שאין הפליה "בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי הפרדה תמנע מחלק מהציבור את אספקת המוצר", בכך לשון החוק לא מאפשר לאותו הגבר לטעון כי מדובר בהפליה. –
****ללא רשימה ביבליוגרפית1