השפעותיה של הקהילה הוירטואלית על האמנים החברים בה ועל יצירתם קהילת הצלמים JPG כמקרה בוחן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6562
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

השפעותיה של הקהילה הוירטואלית על האמנים החברים בה ועל יצירתם קהילת הצלמים JPG כמקרה בוחן עבודה במסגרת סמינר "קהילות וירטואליות" ת.ז. נייד: דוא"ל: סמסטר א' תש"ע
1 8 באוקטובר 2009
תוכן עניינים

1 . מבוא
-3
   1.1 שאלת המחקר …4
     1.2 מושגי שאלת המחקר -…4         1.3 תשובות אפשריות –..5
   1.4 מדוע חשוב לדון בשאלה …5     
2 . תשובות 6                                                                 2.1
ההשפעה מבחינת האמן – הון חברתי וגילוי כוכבים –.7
 
2 .2 ההשפעה מבחינת היצירה עצמה -…8
        2.2.1
התפוררות ה"הילה" .8
        2.2.2 אומנות כמוסד חברתי –..10
3 . ביקורת 12
 
3 .1 ביקורת על ההשפעה מבחינת האמן ..12
 
3 .2 ביקורת על ההשפעה מבחינת היצירה עצמה  -13
      3.2.2 על ה"הילה" וזכויות יוצרים ברשת –.13
      3.2.1 האם ביכולתה של הרשת לערער על מוסדות האמנות המסורתיים? –.מנהל עסקים
4 . הצעות להמשך מחקר -…
16
5. סיכום .16
6 . ביבליוגרפיה -..17
מבוא
"האמנות והספרות המודרנית של מוזיאונים ואמנים 'גאונים' הגיעה לקיצה לאחר 500 שנות עריצות. עכשיו מופיע סוג חדש של אמנות. האמנות הפוסט-מודרנית של האינטרנט משחררת אותנו מהתלות בקירות החונקים של המוזיאון ובמגבלות הנייר והבד.. זו אמנות שנמצאת בכל מקום ויכולה להיות מיוצרת ונצרכת על ידי כל אדם שיש לו חיבור אינטרנט.. אנו בראשיתה של הויקי-אמנות" (עידן, 2007). בעבודה זו ברצוני לבחון כיצד הקהילות הוירטואליות, שנעשו חלק משמעותי בהווי התרבות הדיגיטלית ברשת, משפיעות על עולם האמנות. תחילה אציג את מאפייני ה-web 2.0 ואת מאפייניהן של הקהילות הוירטואליות בכלליות. לאחר מכן אנסה לבחון שלוש השפעות, מרכזיות בעיניי, של החברוּת בקהילה וירטואלית: (1) השפעתם של הקשרים שיוצר האמן במסגרת חברותו בקהילה, בהקשר של הון חברתי וביכולתם לסייע לו לפרוץ את גבולות הקהילה ל"עולם האמיתי" (ויש שהיו מסייגים כי העולם הוירטואלי אמיתי באותה מידה כמו זה "האמיתי", רק לא פיזי כמוהו); (2) השינוי במעמדה של האמנות בעולם הדיגיטלי וכיצד הוא בא לידי ביטוי בקהילות הוירטואליות, בהתבסס על מאמרו של וולטר בנימין "יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני".
(3) השפעתה של הרשת, והקהילה הוירטואלית בפרט, על מערכת היחסים של האמנות הפוסט-מודרנית של האינטרנט, תוך התבססות על מאמרה של רות לורנד "אמנות כמוסד חברתי". אבחן את הנ"ל על קהילת הצלמים הוירטואלית JPG. שאלת המחקר מהן השפעותיה של הקהילה הוירטואלית על האמנים החברים בה ועל יצירתם,           כפי שמתבטאות בקהילת הצלמים הוירטואלית JPG?