ניתוח הדמות הראשית בספר תחרה וצבע לפי ה-DSM5

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1235
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

עבודה להגשה פסיכופתולוגיה ב' טליה בלום, היא הדמות הראשית בספר "תחרה וצבע" (סווטיצקי, 2013). טליה היא בת 26, נולדה בישראל, כותבת בבלוג אנונימי והיא מאוד אוהבת לצייר. טליה היא בת הזקונים, יש לה אח גדול, דני, שדואג לה והיא חשה בקרבתו מוגנת. אבא של טליה נפטר לפני כמה שנים והיא ציינה שחשה פספוס על כך שעסקה בריבים וכעסים במקום להיות איתו בקשר. אמא של טליה מוצגת כשתלטנית, ביקורתית ושלא אכפת לה באמת מטליה. טליה אובחנה כבעלת הפרעה בי פולארית (ככל הנראה מסוג 1 עם נוכחות של דיכאון) וכבעלת אנורקסיה נרבוזה (מהסוג הזללני/מטהר). כשהייתה בת 17, טליה קיימה יחסי מין עם ילד מכיתתה ולאחר מכן הוא סיפר את האירוע לכל הכיתה בנוכחותה וקרא לה "זונה". אירוע זה הביאה אותה להתנהגות של פגיעה עצמית, היא חתכה את ורידיה כדי למשוך תשומת לב, אך ללא הצלחה.
זו לא הייתה התנהגות חד פעמית וטליה ציינה שהיא הביאה להקלה בהרגשתה. טליה עברה הטרדה מינית כשהייתה בת 18, לפני השירות הצבאי, במקום עבודתה על ידי אדם נשוי שעבד איתה, היא לא סיפרה זאת לאף אחד. כיום, היא עברה לגור בלונדון עם דני וג'ון (בן זוגו של דני), לתקופה בלתי מוגבלת, כדי לברוח מאמה, שמעליבה אותה, מכריחה אותה לקחת כדורים ולוחצת עליה ללמוד, מהתקף הפסיכוטי שחוותה כשהייתה בישראל וממערכת היחסים האחרונה שהייתה לה והסתיימה לא טוב, בעקבות הגילוי של ההפרעה הדו קוטבית.
טליה מצאה עבודה בחברת נדל"ן, היא הכירה את בן, הבוס והחבר של דני, ובתוך רגע התאהבה בו. העיסוק המרכזי שלה הוא תכנון תוכניות על מנת "להשיג אותו". היא הרגישה שהיא לא ראויה לאהבה עד שהיא פגשה את בן. במערכות היחסים עם הקרובים לה היא מביעה חוסר הערכה עצמית ולוקחת על עצמה את האשמה לדברים שהיא אינה אשמה בהם ולכן הם אומרים שהיא מציגה עצמה כ"קורבן". בנוסף, היא מציגה התקפי זעם על התעניינות בחייה האישיים או אפילו על הבעת דאגה כלפיה (סווטיצקי, 2013).
האטיולוגיה להפרעה: לפי קרנברג, רמת ארגון האישיות של טליה היא גבולית, שיכולה להביא להתפתחות הפרעת אישיות גבולית. טליה חווה פיצול בזהות שלה, היא יכולה לחוש שהיא טובה ושגם לה מגיעה אהבה, אך בזמנים אחרים היא יכולה לחוש רעה כשהיא משקרת, מבטלת את הפגישות של בן ומכעיסה או מאכזבת את כולם. בנוסף, לטליה קביעות האובייקט לא תקינה, שבאה לידי ביטוי בכך שהיא יכולה מאוד לאהוב את האדם שמולה ולומר כמה הוא מושלם, אך כשהוא מעצבן אותה הוא יכול להיות בן אדם נורא ורשע. בוחן המציאות שלה באופן כללי תקין, כשהיא לא תחת התקף פסיכוטי.
נוסף על כך, לפי המודל של לינהאן, טליה בצעירותה גדלה בסביבה שבה היה ביטול של הצרכים שלה לטובת הצרכים של אמה. טליה חשה שאם היא לוקחת את התרופות, שמטפלות בהפרעה הדו קוטבית, היא משמינה, הופכת קודרת, ללא רוח חיים והיא לא מצליחה להביע את היצירתיות שלה על ידי הציור או הכתיבה. לטענת טליה, אמה לא באמת אוהבת אותה, מתביישת במחלת הנפש שלה ורוצה שטליה תהיה כמו כולם. היא מנסה לכפות על טליה לקחת את הכדורים הפסיכוטיים שלה, כדי שיהיה לה שקט מטליה, שתתנהג יפה ולא תעשה בעיות. בנוסף, טליה מרגישה שהיא אף פעם לא תהיה מספיק טובה בשביל אמה. לפי המודל, אם הילד נולד עם רגישות יתר לחוויות שליליות וגדל בסביבה שבה יש ביטול של הצרכים שלו, הוא יכול לפתח הפרעת אישיות גבולית. יתרה מכך, טליה עברה הטרדה מינית כפי שהוזכר. הטראומה הזו יכולה להביא לחוסר הפנמה של –