סקירת ספרות-סבתאות במשפחה ערבית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3362
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

סבתאות במשפחה ערבית סקירת ספרות אבולוציה ואריכות חיים " השערת סבתא" משמעות הסבאות סגנונות שונים בתפקיד הסבאות מבנה המשפחה הערבית מבנה משפחה פטריארכלי מבנה משפחה מורחב מגמות השינוי במאפייני המשפחה הערבית המסורתית ביבליוגרפיה ההשערה גורסת שיש יתרון אבולוציוני לתקופה ארוכה של חוסר פוריות פוסט ווסתית, תקופה שמנוצלת לעזרה לילדים ובעיקר לנכדים.
אם סבתות יכולות לעזור להישרדות ולרבייה של הנכדים והנכדות שלהן ובכך לסייע בצורה ישירה לגנים שלהן עצמם, יש בכך יתרון אבולוציוני גדול.
האנתרופולוגית קריסטין הוקס(2003)  היא זו שניסחה את "השערת הסבתא" המקורית לפני כעשור ובמשך שנים התנהלו ויכוחים רבים על תקפותה.
כאמור, אחת הבעיות המרכזיות הייתה שמודלים אבולוציוניים שונים מצאו שעדיין היתרונות של רבייה ישירה עדיפים על תמיכה בנכדים.
מודל המשפחה היעיל שרות וסיר(2008)  מדברים עליו הוא מודל המשפחה המורחבת , שילדים במין האנושי מרוויחים ממנו בתמיכת קרוב משפחה אשר תורם לגדילת הרבייה עבור נשים ומשפרים את סיכויי ההישרדות של הילד.
המחקרים הרבים , שנערכו אודות יחסי סבים-נכדים דנים בחשיבות הקשר סב-נכד מצד הסבים ומצד הנכים. עצם קיומם של נכדים, ותפקידם של הסבים בהקשר הזה מהווים גורמים חיוביים המשפיעים לטובה על תחושת הרווחה האישית , הזהות המשפחתית הבין-דורית ושביעות רצונם של הסבים ( Forsyth, 1994; Reitzes & Mutran, 2004; Thomas, Sperry &Yarbrough, 2000).