בפסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 99
שנת הגשה 2013
מספר מילים 921
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 13    הקורס:
פסיכולוגיה פיזיולוגית 10615
שאלה 1
חברת תרופות יצרה שתי תרופות חדשות המעלות מיידית את ה-I.Q. לתרופה A מדד ריפוי (therapeutic index) גבוה פי 5 לעומת תרופה B. באיזו תרופה היית בוחר/ת להשתמש?
ד. בתרופה A, כיוון שהיא בטוחה יותר לשימוש מתרופה B.
שאלה 2
קולטן לנוירוטרנסמיטר (נ"ט) מסוים גורם בהפעלתו להיפר-פולריזציה של הממברנה. בחלק מהסינפסות מצוי הקולטן בממברנה הבתר-סינפטית, ואילו בחלק אחר מהסינפסות הוא מצוי בכפתורים הסופיים הקדם-סינפטיים כקולטן עצמי. מה מהבאים נכון?
א.      סם שמפעיל את הקולטן העצמי הוא אנטגוניסט שכן בהפעלתו יופרש פחות נ"ט לסינפסה.  שאלה
3 מתילדה השתתפה במסיבת בוטוקס במהלכה הוזרק לשרירי פניה רעלן הבוטוליניום (botulinum toxin). לצערה המזריק לא היה רופא כי אם מתחזה, ומינון הבוטוליניום שהוזרק לה היה גבוה במיוחד.
א. אילו תופעות לוואי עלולות להתקבל אצל מתילדה? הסבר/י מהו המנגנון הגורם לכך. מטילדה עלולה לסבול מהרעלת בוטולוניום כאשר היא תחווה תופעות לוואי כמו ראיה כפולה , חוסר נשימה , דופק לב איטי ואף מוות. זאת מכיוון שהרעלן מעכב את פליטת האצטילכולין (ולכן הינו אנטגוניסט לאצטילכולין) ולכן אין למוח שליטה על השרירים בעיקר של המערכת האוטונומית מכיוון שהמערכת מבוססת על האצטילכולין כניורוטרנמיטר העיקרי שלה בהפעלת השרירים ואיברי המטרה. ב. בניסיון לטפל בתופעות הלוואי הקשות הציע המתחזה להזריק לפניה של מתילדה קורארה (curare). האם כדאי לה להיעתר להצעתו?
הסבר/י תשובתך. (5 נק') היות ורעלן הקורארה הינו אנטגוניסט לאצטילכולין מכיוון שהוא חוסם קולטנים בתר-סינאפטיים של אצטילכולין ועל ידי כך מגביר את החוסר יכולת להעביר מסרים עצביים במערכת האוטונימית , אם מתילדה תיעתר להצעתו , התופעות לוואי שהיא חווה יתגברו ועלולים להחמיר את מצבה. לכן כדאי מאד למתילדה לסרב להצעה.
ג. בעודה מתלבטת אם להיעתר להצעת המתחזה נעקצה מתילדה במצחה על-ידי עכביש האלמנה השחורה. מה צפוי לקרות למתילדה כעת? הסבר/י תשובתך. (5 נק') רעל עכביש האלמנה השחורה הינו אגוניסט לאצטילכולין ולכן השימוש בו יפחית את תופעות הלוואי ומתילדה תרגיש טוב יותר אולם אם המינון של ארס עכביש האלמנה השחורה יהיה גדול מידי (שזו תופעה נדירה) אז היא עלולה לסבול מהתכווצויות שרירים לא רצוניות וכאבים.