10432 האסלאם מבוא להיסטוריה של הדת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1808

תקציר העבודה

חלק א' – תשובה לשאלה 1
חידת' הוא שם כולל לסיפורים או מסורות האסלאם המביאים עימם תאור דבריו, מעשיו או תגובתו שבשתיקה של הנביא מוחמד, לדוגמא:
ציטוט דבריו-מוחמד אמר:"הבושה מביאה רק טובה".
אזכור מעשיו- מוחמד העתיק תשלום והקלה במס למטפל שהקיז את דמו – תשלום תמורת עבודה.
סיפורים על שתיקתו לנוכח מעשה/אי מעשה: עדות של משרתו של מוחמד שטען כי לעולם לא העיר לו על מעשה שעשה או דבר שלא עשה – שתיקה כהסכמה של הנביא מובילה לשיפור בהתנהגות ללא צורך בהערות.
לאחר מותו של הנביא הועברו סיפורים אלו מדור לדור בעל פה, שרשרת העברת המוסרים נקראה:
אסנאד ותוכן החדית' נקרא מתן.
בתחילה נאסר להעלות את החדית' על הכתב מחשש לפגיעה במעמדו של הקוראן או לסילוף הדברים, עם השנים עלתה החשיבות והצורך לפרש את הקוראן ולבסס הלכות שנפסקו וכך הצטברו אלפי חידת'ים רשומים וחכמי ההלכה החלו להתיר שימוש בהם.
יצירת חידת' חדשים היוותה צורך וכותבי החדית' החדשים האמינו בתום לב כי כתביהם היו רצונו של מוחמד (אם היה בחיים). הם ביססו את האישור לכך בחדית' המצטט את מוחמד האומר כי דבר יפה/חיובי שנאמר הוא מפיו בין אם אמר אותו או לא.
החדית' כולל מידע משפטי רב ומקיף והמהווה השלמה ומעין פרשנות לקוראן הנחשב לספר הקדוש בסדר מסוים, לדוגמא בקוראן חמשת מצוות היסוד: עדות, תפילה,צדקה, צום וחג' לא מסודרות בסדר לפי חשיבותן אך בחדית' –
חלק א' – תשובה לשאלה 2
תנועת המעתזלה קמה מתוך הפתיחות לתיאולוגיה ולחשיבות ההכרה השכלית, מייסדה הוא ואדל אבן עטא במאה השמינית בבצרה.
ראשיתה של המעתזלה בסוף תקופת בית אמיה אבל התפתחות עיקרי תורתה והתגבשותה החלו בתקופת בית עבאס. המחקר המודרני חקר את מקור השם מעתזלה – אעתזאל – התבדלות/ניטרליות, וניתן לשייך את השם להתבדלותו של מייסד התנועה אבן עטא שפרש המחנה של מורו.
מאה שנים לאחר הקמת תנועת המעתזלה החלו התרגומים לערבית של הפילוסופיה היוונית בנושאים שונים: רפואה, מתמטיקה ופילוסופיה. ותנועת המעתזלה אימצה את תפיסות היסוד של הפילוסופיה היוונית בדבר מתן …
חלק ב'- מושגים המחנה:
מבחן, משפט הליך זה החל עם שלטונו של החליפה העבאסי אל מאמון(833-813) וע"י יורשיו במטרה לכפות את רעיון בריאת הקוראן על ידי המעתנזל , בניגוד לתפיסתם של אהל אלחדית' כי הקוראן ואללה הם נצחיים– המשמעות המעשית של המחנה הייתה כפולה, בבית המשפט לא התקבלה עדותם של עדים שלא נשבעו כי הקוראן …