הקומדיה הרומנטית- סיכום הכנה למבחן

תקציר העבודה

הסיכום המוצע כאן לפניכם הינו סיכום מקיף של כלל החומר הנלמד בקורס "הקומדיה הרומנטית".
הסיכום מכיל תוכן עניינים מורחב המתפרש על שישה עמודים. העבודה עצמה (ללא תוכן העניינים) מכילה ארבעים ושלושה עמודים, הכתובים בתמצות ומכוונים להצלחה מרבית בבחינה. כמובן, שמומלץ לצפות בסרטים תוך כדי הקריאה על מנת לקבל הבנה מלאה של החומר הכתוב.
העבודה מכילה פירוט על מושגים חשובים, רקע היסטורי על התפתחות הז'אנר ומחקרו, הרחבה על הקשרים פוליטיים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים הקשורים בהתפתחות הז'אנר ומחזורי הסרטים השונים. כמו כן, ישנה התייחסות ענפה לסרטים בעלי דומיננטה נשית, דומיננטה גברית, שוויון בין המינים והאופציות הלא-הטרוסקסואליות לצד ניתוח הסרטים הרלוונטיים. הסיכום משלב את המאפיינים הקשורים בז'אנר הקומדיה ויורד לעומקו של הנושא; מאפייני הקומדיה הרומנטית כתת ז'אנר, מאפייני מחזורי הסרטים עצמם וכן התייחסות לכל סרט כמבטא תהליכים חברתיים, פוליטיים ואחרים.
הסיכום מכיל ניתוחי סרטים וסצנות הרלוונטיות למהלך הקורס ולבחינה הסופית:
–          הקומדיה המטורפת/הקלאסית של שנות שלושים והארבעים: "מהומה רבה על לא דבר", ,זה קרה לילה אחד", "לגדל את בייבי".
–          קומדיות הסקס של שנות החמישים והשישים: "הדירה", "דו שיח בחדר המיטות", "חמים וטעים".
–          הקומדיה הרומנטית העצבנית של שנות השבעים: "מנהטן", "הרומן שלי עם אנני".
–          הקומדיה הרומנטית החדשה של שנות השמונים ואילך: "אישה יפה", "כשהארי פגש את סאלי" (כולל השוואה של סרט זה עם הסרט "הרומן שלי עם אנני"), "נדודי שינה בסיאטל", "החתונה של החבר שלי".
תוכן עניינים
ז'אנר- הגדרתו ודרכי המחקר שלו 7
הקדמה. 7
ז'אנר. 7
מטה ז'אנר. 7
תת ז'אנר. 7
מעגל או מחזור סרטים. 7
השאלות הנחקרות בספרות ובקולנוע בתחום מחקר הז'אנר. 8
הקולנוע ההוליוודי והתפתחות הז'אנרים. 8
העיסוק המחקרי-תיאורטי בתופעת הז'אנר בשנות ה- 60-70. 8
מהו הופך קבוצת סרטים לשייכת לז'אנרים מסוים?. 8
המוסכמה. 8
איקונוגרפיה. 8
מוסכמה תמטית.. 9
משטרים ז'אנריים לייצוג מציאות / משטר ייצוג. 9
ז'אנרים של סדר חברתי עפ"י שץ. 9
ז'אנרים של אינטגרציה חברתית עפ"י שץ. 9
הז'אנר כפרקטיקה של שיוך והשתתפות.. 9
שיוך. 9
השתתפות.. 10 ניתוח סרטי ז'אנר על פי המודל הסינכרוני והמודל הדיאכרוני 10 המודל הסינכרוני- 10 המודל הדיאכרוני- 10 שלושת הגישות התיאורטיות המרכזיות בפענוח וניתוח ז'אנרים- הפונקציה החברתית-תרבותית של סרטי הז'אנר. 10
1 .                הגישה הפסיכואנליטית.. 10
2 .                הגישה הסטרוקטורליסטית-מיתית. 10
3 .                הגישה הניאו-מרקסיסטית, הגישה האידיאולוגית או הגישה הביקורתית.. 10 קטגוריות מיון של סרטים בנוגע לזיקתם האידיאולוגית.. 12
1 .                עמדה A. 12
2 .                עמדה B. 12
3 .                עמדה E. 12
פוליסמיה. 12
אידיאולוגיה כזירה שנויה במחלוקת (constant terrain) 12
CONTESTED TERRAIN- זירה במחלוקת.. 12
הקומדיה הרומנטית.. 12
התכונות המשותפות לסרטי תת-ז'אנר תחת הקטגוריה "קומדיה" 12
מוסכמות ז'אנר הקומדיה. 12
a.                איירון/טריקסטר. 12
b.                אלאזון 13
הקומדיה והטרגדיה כהפכים ז'אנרים. 13
מאפייני הקומדיה הרומנטית.. 13
1 .                האפקט הרגשי 13
2 .                מבנה העלילה. 13
3 .                תמות מרכזיות. 13
4 .                אפיון דמויות.. 13
5.                מלחמת המינים, מעוינות לאהבה. 13
6 .                משולש אוהבים. 14
7.                             Meet cute. 14
8 .                הקרנבל. 14
9.                האהבה תנצח, היא תמיד אפשרית.. 14
הקומדיה היוונית החדשה. 14
ההיסטוריה של הז'אנר. 14
ספרות נפרדות.. 14
אהבה חצרונית.. 15
הקרנבל. 15
מוסכמות יסוד של הקומדיה הרומנטית. 15
עלילה. 15
קומדיית הנישואין מחדש.. 15
קומדיות רומנטיות של מחויבות.. 15
קומדיות רומנטיות של אישור מחדש.. 15
עלילת מרדף. 15
עלילת גאולה. 15
דמויות.. 16
אקסצנטריות.. 16
התחזות.. 16
מרחב. 16
"העולם הירוק" 16
מהומה רבה על לא דבר. 17
הקומדיה המטורפת / הקומדיה הרומנטית הקלאסית. 18
מאפייני הקומדיה המטורפת.. 18
גורמים משפיעים על הקומדיה המטורפת.. 18
שלושת הגרסאות של הקומדיה המטורפת.. 19
1 .                דומיננטה גברית ושיקום הסדר הפטריארכלי 19
2 .                דומיננטה נשית (הדגם האנרכיסטי) וערעור הסדר החברתי 19
3 .                שוויון מגדרי והבעייתיות שבאיחוד. 19
הקומדיה המטורפת- דומיננטה גברית ושיקום הסדר הפטריארכלי- "זה קרה לילה אחד" 19
החומה. 20 הסרט כסרט מסע לשיקום הפטריארכליות. 20 עצמאותה של אלי 20 אנלוגיה בין פיטר וקינג וסלי 20 ההתחפשות.. 21
הפנטזיה והאיחוד. 21
הקומדיה המטורפת- דומיננטה נשית וערעור הסדר הפטריארכלי 21
"לגדל את בייבי" 21
תמות מרכזיות החוזרות בסרט "לגדל את בייבי": 21
המפגש הראשון בין סוזן ודיוויד (סצנת הגולף ומועדון הלילה) 22
היחס לשפל הכלכלי בשנות ה-30 ומוטיב הנפילה. 22
השינוי של דיוויד. 22
מרחב. 23
מיניות.. 23
משמעות עצם הדינוזאור. 23
האיחוד. 23
ההבדלים בין "אילוף הסוררת" ובין "היפיפה הנם" 24
הגרסה השלישית- המודל השוויוני 24
קומדיית הסקס בשנות החמישים והשישים. 24
גורמים משפיעים על קומדיית הסקס. 24
שלושת הגרסאות של קומדיית הסקס.
5 a.                הגבר כמצפן מוסרי
5 b.                הרווק ההולל.
5
2 .                דומיננטה נשית והתשוקה לנישואין 26
4 .                   האופציה הלא-הטרוסקסואלית. 26
דומיננטה גברית- הגבר כמצפן מוסרי ("הדירה") 26
הפרוטגוניסט והתאגיד הקפיטליסטי 26
הגבר משול לנשים. 26
דמותה של פראן 26
השינוי 27
הממד המלודרמטי 27
ביטוי לחרדה המציאותית (היבטים פוליטיים) 27
הביקורת על הקפיטליזם בתקופה של חרדה קומוניסטית. 27
דומיננטה גברית- הרווק ההולל ("דו שיח בחדר המיטות") 27
סצנת הפתיחה ופס הקול הנשי 28
ג'אן, היחס לרווקות ודוריס דיי 28
בראד ופס הקול הגברי 28
הניגוד בין הפרוטגוניסטים. 28
האיבה והמסך המפוצל. 28
תחבולת ההתחזות. 29
השימוש במונולוג פנימי 29
הנקמה. 29
דומיננטה נשית והתשוקה לנישואין 29
האישה השמרנית.. 29
האישה החמדנית (גולד-דיגרית) 30 מוסד הנישואין כבית כלא. 30 האופציה הלא הטרוסקסואלית ("חמים וטעים") 31
ההתחזות לנשים. 31
תת-טקסט הומוסקסואלי 31
סצנת הפיתוי ביאכטה וסצנת הריקוד במועדון 31
תכנון הנישואין של ג'רי ואוזגוד. 31
סצנת הסיום. 32
חטא על סך ביתך, בילי וויילדר, 1955. 32
ההבדלים בין הקומדיה המטורפת וקומדיית הסקס. 33
הקומדיות הרומנטיות העצבניות של שנות ה-70. 33
מאפייני הקומדיה הרומנטית העצבנית.. 33
הגורמים המשפיעים על הקומדיה הרומנטית העצבנית.. 34
השפעות פוליטיות.. 34
השפעות תרבותיות וחברתיות. 34
עידן ה"אני" 34
הגל השני של הפמיניזם. 35
המהפכה המינית.. 35
השפעות פנים קולנועיות.. 36
הוליווד החדשה והתרופפות קוד הצנזורה. 36
הקולנוע המודרני האירופאי 36
הסרטים של וודי אלן 36
מאפייני הקומדיה הרומנטית של וודי אלן 36
"הרומן שלי עם אנני"- הגרסה הנוירוטית של פיגמליון 37
המבנה הנרטיבי 37
הסיבה לפרידה. 37
גיבור-מספר שאינו מהימן 37
סצנת הפתיחה. 38
אלבי ואנני בבית הקולנוע. 38
הטיפול הפסיכולוגי 38
הנרקיסיזם. 38
השפה. 38
סיום הסרט. 39
מנהטן- רומנטיקה במרחב העירוני 39
מונולוג הפתיחה. 39
העיר כמרחב אוטופי 39
המפגש בין אייק ומרי 39
טרייסי ומרי כממשיכות דמותה של אנני 39
מערכות היחסים של אייק עם נשים. 40 הקומדיה הרומנטית החדשה- שנות ה- 80-90. 40 גורמים משפיעים על הקומדיה הרומנטית החדשה: 40
1 .                הקשרים פוליטיים וכלכליים. 40
2 .                הקשרים חברתיים. 40
3 .                   הקשרים פנים-קולנועיים. 41
המאפיינים העיקריים של הקומדיה הרומנטית החדשה. 41
1 .                אקסצנטריות.. 41
2 .                שימוש שכיח באינטר-טקסטואליות. 41
3 .                איחוד הטרוסקסואלי 41
4 .                המסגרת הביתית-משפחתית והאיחוד הרומנטי במסגרת פסטורלית. 41
5.                העיסוק במין 41
6 .                היברידיות ז'אנרית.. 41
7.                נוכחות של דמויות הומוסקסואליות. 41
8 .                האופציה הלא-הטרוסקסואלית. 42
9.                יחסי הכוחות בין המינים. 42
דומיננטיות גברית שבין ילד לגבר- "אישה יפה" 42
הפרוטגוניסטים- מימוש הפנטזיה הגברית. 42
ייצוג הנשים והגברים. 42
סיקוונס הפתיחה: האלגוריות ותמת גוף האישה. 42
אדוארד. 43
ה- Meet cute והבדלי המעמדות. 43
אדוארד "מעצב" את ויויאן 43
האיחוד. 43
שוויון בין המינים- נורה אפרון והסרט "כשהארי פגש את סאלי" 44
השוואה לקומדיה המטורפת ומודל הנישואין מחדש.. 44
נורה אפרון כאנטי תזה לוודי אלן 44
הסרט כמשקף את השינויים שחלו בשנות ה-80 בארה"ב. 44
השוואה בין "הרומן שלי עם אנני" ובין "כשהארי פגש את סאלי" 44
ג'סי ומרי- מודל אידיאלי לזוגיות. 45
סצנת זיוף האורגזמה. 45
סצנות חוץ-דיאגטיות. 46
שוויון בין המינים- "נדודי שינה בסיאטל" 46
ההפרדה הגיאוגרפית.. 46
רפלקסיביות ומודעות. 46
ההתאהבות בפנטזיה. 46
אינטר-טקסטואליות. 46
סצנת עליית הגג ובן הזוג השגוי 46
ההפרדה בין נשים וגברים. 47
ויקטוריה כבת הזוג השגויה. 47
ג'ונה. 47
האופציה הלא-הטרוסקסואלית "החתונה של החבר שלי" 47
סצנת הפתיחה. 47
מודל חלופי לאיחוד הטרוסקסואלי 48
שימוש בתחבולות המזוהות עם הז'אנר. 48
ג'וליאן כבת הזוג השגויה. 48
תהליך הלמידה של ג'וליאן 49
דמותו של ג'ורג' 49
סיכום קורס הקומדיה הרומנטית ז'אנר- הגדרתו ודרכי המחקר שלו הקדמה בחינת ההיסטוריה של הקומדיה הרומנטית מאפשרת לנו להבחין במוסכמות של התת הז'אנר, לעמוד על הסיבות לשינויים ולתמורות (הן מבחינה סגנונית והן מבחינה תמטית). ניתוח דיאכרוני (היסטורי) וניתוח סינכרוני (סטטי / נקודתי) יכולים לחשוף בפנינו את הגבולות של מחזורי הסרטים של תת הז'אנר וכן להעיד על המוסכמות השונות לכל מחזור סרטים. באופן זה נוכל לעמוד גם על הקשר הישיר ההיסטורי ועל השפעותיו על הקומדיה הרומנטית.
לקומדיה הרומנטית ארבעה מחזורי סרטים מובהקים:
1.      הקומדיה המטורפת- שנות השלושים והארבעים
2 .      קומדיית הסקס- שנות החמישים והשישים
3 .      הקומדיה העצבנית- שנות השישים והשבעים
4 .      והקומדיה הרומנטית החדשה- שנות השמונים ואילך ז'אנר הוא סוג אומנותי, מילה צרפתית במקור והכוונה היא לסוג, דגם או טיפוס.
ניתן להגדירו כצורת קטלוג או מיון אחת מתוך כמה אופנים בתחום הקולנוע, כאשר הקטלוג לא נעלה על בסיס איכות אלא על בסיס סוג וארגון ה"תופעה" בתחום אומנותי מסוים- כך לדברי אריסטו. הז'אנר מספק "מסגרת עבודה" המבוססת על מוסכמות ליצירת סרט קולנוע המשתייך לז'אנר מסוים. לכל ז'אנר מוסכמות קבועות, שעלולות להשתנות עם הזמן בהתאם להשפעות פנים-קולנועיות וחוץ-קולנועיות. הז'אנר מספק הן מסגרת עבודה לבמאים, למפיקים, לתסריטאים אשר פועלים בתוך "עולם קולנועי" בעל מאפיינים ברורים וכן את המפיצים ומשווקי הסרט.  שיטת הז'אנרים פעלה בהוליווד בשיטת ייצור המונים והיא מזוהה כמעט לחלוטין עם הקולנוע ההוליוודי. הז'אנר מהווה "חוזה" לא כתוב בין היוצרים ובין הצופים, כאשר הצופה יודע מראש מה סוג הסרט שהוא עתיד לצפות בו.
מטה ז'אנר- קטגוריה ברמת הכללה גבוהה, מטרייה, אשר מתחתיו יש עוד חלוקה לקטגוריות נוספות, אשר יש להן מכנה משותף מסוים. הקומדיה נחשבת למטה ז'אנר, משום שניתן לחלק את הקומדיה לכמה ז'אנרים שונים; קומדיית ליצנים, קומדיה שחורה, פארודיה, סאטירה, קומדיה רומנטית.
תת ז'אנר- קבוצת סרטים קטנה יותר בתוך ז'אנר בעלת מאפיינים ספציפיים יותר וייחודיים. שלא כמו מעגל סרטים, התת ז'אנר היא קטגוריה יציבה יותר משום שהיא אינה תלויה בשינויים חברתיים-תרבותיים, והיא יכולה להתקיים בו זמנית בשני סוגים של תתי ז'אנר (סרטים היברידיים).
מעגל או מחזור סרטים- מדובר בקבוצת סרטים קטנה יותר מתת ז'אנר, משום שהם קשורים יחד בהקשר חברתי-תרבותי מסוים ביחס לזמן שהם נוצרו. מחזור סרטים יכול להיות מאופיין בהצגת סגנון קולנועי מסוים, באופן שבו מטופלות תמות מהותיות לקומדיה הרומנטית, בהגדרת המגדר והאידיאולוגיה וכו'. יש ביניהם זיקה ישירה להקשרים חוץ קולנועיים והאופן שהם מפורשים ומוצגים במחזור סרטים מסוים (זוהי סקירה סינכרונית לדוגמה). כל מחזור סרטים מתבסס על המאפיינים של מחזור הסרטים לפניו ועל ההשפעות ההיסטוריות.
תת הז'אנר הקומדיה הרומנטית משתייך לקבוצה של ז'אנרים של אינטגרציה חברתית, וככזה הוא מזוהה עם תמות מרכזיות הקשורות באהבה (האהבה מנצחת), איחוד הטרוסקסואלי של בני הזוג וכן יחסי הכוח המגדריים של בני הזוג. בחינת ההתפתחות ההיסטורית של תת הז'אנר תתאפשר על ידי בחינת יחסי הכוחות והיררכיית הכוח בין בני הזוג, שכן הם משקפים את השפעותיהם של שינויים חברתיים-תרבותיים על הקומדיה הרומנטית.
לדוגמה, הרומאנס הוא גם סוג של מטה-ז'אנר.
הקומדיה הרומנטית שייכת לשני מטה ז'אנרים: היא משלבת מוסכמות המשתייכות גם לקומדיה וגם לרומאנס. הרומאנס כולל את הז'אנרים הרפתקאות, אגדות עם, מיתוסים, אפוסים היסטוריים, רומן רומנטי, רומן גותי, מערבונים, סרטי ריגול, בלש ומסתורין והקומדיה הרומנטית. המכנה המשותף ביניהם הוא השאיפה לנשגב, שאיפה לאידיאל. הסרטים במטה-הז'אנר הזה מבקש לא להסתפק בחיים הרגילים. לדוגמה; כולם למען אחד בסרטי ההרפתקאות, ליישב את השממה במערבונים, להציל את האומה ממרגל רשע בסרטי ריגול. יש משהו משהו פומפוזי בז'אנרים המשתייכים למטה ז'אנר הרומאנס. הקומדיה הרומנטית שייכת למטה ז'אנר הזה מצד אחד כי היא מראה לנו "אהבה ממבט ראשון", משהו שמציג את האהבה כתכלית החיים, אך היא גם משלבת את הארצי והיומיומי, הקומי, המצחיק.
הרומן הגותי והקומדיה הרומנטית עומדים בהיפוך סימטרי אחד מול השני.
לצורך ההדגמה ניתן לראות דוגמה בסרט "המספריים של אדוארד". המושג "כנגד כל הסיכויים" עומד כמאפיין חשוב בשני הז'אנרים. הרומן הגותי מתאר את האהבה כנפלאה, אי רציונלית (הבחורה התמימה והיפה מתאהבת כמפלץ לא אנושי שיוצר על ידי מדען, חסר ידיים), החיבור הוא מאוד רגשי, אך יש גם גוף ולא רק נפש- ולכן היא תכאב. השאלות הנחקרות בספרות ובקולנוע בתחום מחקר הז'אנר
1 .      מהם גבולות הז'אנר, אילו יצירות נכללות בו ואילו משתייכות לז'אנר אחר?
2.      מהם הקונבנציות/המוסכמות המקובלות אשר מאגדות קבוצת סרטים תחת אותו הז'אנר? האם ניתן לערער עליהן?
3.      אילו שינויים התחוללו במוסכמות הז'אנר לאורך ההיסטוריה ומה משמעותם?
4.      אילו גורמים פנים קולנועיים (התפתחות טכנולוגית) וחוץ קולנועיים (אירועים פוליטיים, שינויים חברתיים ותרבותיים במציאות) מעצבים ומשנים את הז'אנר?
5.      מהם היחסים בין הז'אנרים השונים? האם יש ז'אנרים שחוברים יחד בצורה היברידית באופן טבעי ובקלות? כיצד משתנים היחסים בין הז'אנרים לאורך ההיסטוריה?
6.      לאיזה מטה-ז'אנר שייך הז'אנר, ואילו תתי ז'אנרים יש תחתיו? האם ניתן לקבוע אילו מחזורי סרטים נמצאים תחתיו? 7.      אילו תפקידים חברתיים או אידיאולוגיים יש לז'אנר מסוים, האם הם יכולים להשתנות, וכתוצאה מאיזו סיבה?
8.      מהם היחסים בין הצופים ובין סרט המשתייך לז'אנר מסוים? אילו מוסכמות הקהל מקבל עליו כאשר הוא צופה בסרט מסוג מסוים? האם לאורך ההיסטוריה היחסים הללו השתנו, ואם כן- מה הגורמים לכך?
9.      מהן הזיקות בין ז'אנר ובין תופעות קולנועיות אחרות, כגון כוכבות ואוטריות?