דיקטטורות במאה ה20

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1600
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

דיקטטורות במאה ה20/ ממן 15 – שאלת מחקר בנושא: " מעמדה ותפקידה של המנהיג במשטר הדיקטטורי".   " מלחמה היא אבי הכול, כל דור חייב להיכנס למלחמה פעם אחת". ( היטלר ) שאלת המחקר : מהי תרומתו של המנהיג במשטרים טוטליטריים במדיניות חוץ תוקפנית, חימוש  והתפשטות טריטוריאלית ע"פ המקרה של סטלין והיטלר.
השערה:  ע"פ המקרה של סטלין והיטלר , המנהיג הוא הגורם העיקרי למדיניות חוץ תוקפנית, חימוש ולהתפשטות טריטוריאלית החוקרים פרידריך ובז'ז'ינסקי טוענים כי למשטרים טוטליטריים יש שישה  מאפיינים המייחדים אותם משאר המשטרים הדיקטטורים.
ראשית, מדינות אלה אופיינו במשטרים ששלט בהם מנהיג אחד שניהל את המדינה ביד רמה, והוא עמד בראש מפלגה אחת שלטת. כמו כן, המנהיגים הטוטליטריים פעלו מתוך אידיאולוגיה  רשמית, שמטרתה הייתה  ליצור אדם חדש, תוך ביטול כל אידיאולוגיה אחרת שהייתה קיימת עד כה: הניסיון היה  להביא למצב חדש וסופי של המין האנושי. המשטר שלט באמצעות משטרה חשאית המבוססת על טרור, היה לו מונופול  על אמצעי התקשורת ,היה לו מונופול על הצבא והייתה לו שליטה מרכזית על המשק כולו ( שליטה על הכלכלה) . עוד טענו פרידריך ובז'ז'ינסקי שהטוטליטריזם הינו תופעה ייחודית של המאה ה20, שכן נסיבות היסטוריות של חברות גדולות ומורכבות שערכיהן, התנהגותן שאיפותיהן והתפתחותן הולידו את המשטרים הללו,  זהו תהליך חדש מן העת האחרונה טוענים החוקרים.  פרידריך ובז'ז'ינסקי לא כללו שאיפות טריטוריאליות, ונטייה לקדם מלחמה כמאפייניו של המשטר הטוטליטרי. אולם, קיימים חוקרים הטוענים כי מדיניות תוקפנית היא  מאפיין נוסף של המשטר הטוטליטרי. אין ספק שמשטרים טוטליטריים רבים, אכן נטו לכיבושים ומלחמות, וזאת בין היתר בשם האידיאולוגיה שאותה הם רצו להנחיל בעולם כולו. עבודה זו תבדוק  את  הדחף המיליטריסטי של השלטון הטוטליטרי, בהובלת המנהיג,  כדבר שגם  מאפיין את הטוטליטריזם בנוסף  לששת המאפיינים של פרידריך ובז'ז'ינסקי. –