פעילות גומלין בכיתה-הומור בחינוך

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1662
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

"הומור בחינוך" Houmor in pedagogy – how ha ha can   leadהמאמר של  to aha"" GARNER R.L – תקציר מספר מחקרים בחנו את המשמעויות הפדגוגיות ואת הזהירות הנדרשת ביחס לשימוש בהומור בהוראה. הומור יוחס לתכונות פיסיולוגיות ופסיכולוגיות חיוביות. חוקרים זיהו שמחנכים המשתמשים בהומור בהוראה מוערכים בצורה חיובית יותר גם על ידי חבריהם ועם על ידי תלמידיהם. אחרים העריכו שהומור יוכל לשפר את הלימוד. למרות שהרבה הוכחות היו משותפות, ממצאים העידו על השפעת ההומור על הקליטה והזיכרון כמו כן על הערכות התלמידים לקורס ולמרצה. השימוש הנכון בהומור בכיתה יורחב ואזהרות נגד מגמור בהומור יוצגו .
מספר מאמרים מתייחסים לתרומה של ההומור בהוראה (Berk 1998, Glenn 2002, Hill 1988 Pollio and Humphreys 1996). השימוש הפדגוגי בהומור התגלה כבעל השפעה גם פסיכולוגית וגם פיסיולוגית על לומדים. מבחינה פסיכולוגית השפעת ההומור והצחוק הראו שהם מורידים דאגות, מורידים מתחים, מגבירים את הביטחון העצמי ומגבירים את המוטיבציה העצמית. (Berk and GleNn) טענו שהומור יכול לעזור לשיפור תהליכי הלימוד על ידי יצירת אוירה רגשית חיובית ואוירה חברתית חיובית בהן ההגנות מונמכות והתלמידים יכולים להתרכז ולהתמקד יותר באינפורמציה המוצגת. בנוסף, הומור יכול לשמש כגשר בין מחנכים ותלמידים על ידי הצגת/הדגשת הבנות משותפות וקשרים פסיכולוגים משותפים. מבחינה פיסיולוגית – הומור וצחוק יכולים לתרום ללימוד בשיפור הנשימה, להנמכת דופק ולחץ דם, תרגול שרירי החזה, יתר חמצון בדם ושחרור endorphins  למחזור הדם ((Berk 1988. בספר אנטומיה של מחלה בעיני החולה Norman Cousins(1991)  רומז בחוזקה לתכונות הריפוי של צחוק ומציע שהומור יכול להוריד לחצים, לשחרור מתחים ולהגביר את החידוד הרגשי  אשר כולם הם דרישות פדגוגיות חיוביות רצויות.  Civikly (1986)הגיע למסקנה שיש גידול במספר הארגונים הבודקים את השימוש בהומור והשפעותיו החיוביות על הוראה ולימוד. תלמידים מציינים שהומור יכול להגביר את העניין שלהם בלימוד. מחקרים הראו שתלמידים שיש להם מורים המשתמשים בהומור נוטים ללמוד יותר (לפי Dodge and Rossett 1982). הומור ככלי פדגוגי, יכול להניע ולשמר את ההתעניינות של תלמיד ולספק אמצעי לעידוד חשיבה יוצרת. ZIV( 1988, 1963) מצא שאוירה הומוריסטית בכיתה השפיעה בצורה חיובית על ציוני התלמידים בתרגילים בעלי חשיבה יצירתית. Korobkin  (1989) מצא שתלמידי תיכון דיווחו שהלמידה השתפרה על ידי הכללת הומור מכוון. Hill  (1988) מצא שתלמידים יזכרו מסרים בצורה טובה יותר באם יועברו בהומור.
מספר חוקרים וכאלו שישבו כראשי הוועדה להצטיינות בהוראה מצאו שתלמידים מעריכים ונהנים משמוש בהומור בכיתה. סקירה של תכני לימוד של בתי ספר תיכוניים מוערכים ביותר, ובדפי אינטרנט …