מעמדות בישראל- סמינר

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה-אנתרופולוגיה והחוג למדעי ההתנהגות ייצוג מעמד הביניים בישראל סוג העבודה:
סמינריון שם הקורס:מעמדות בישראל ציון: 90 05.06.13
סמסטר ב תקציר       עבודה זו תעסוק בפוליטיקה של מעמדות בישראל ומעמד הביניים כמקרה בוחן.מצבו החברתי והכלכלי  משתנה כיום ובעשורים האחרונים ואינו יציב וזאת לאור שינויים פוליטיים,חברתיים, מדיניים וגלובאליים. נדגיש את  התמורות שחלו בו ועיצבו אותו. אנו נבחן את מעמד הביניים בראות תיאורטית סוציולוגית מכיוונים שונים המשקפים את מצבו בעבר, בהווה ובעתיד.
מטרת העבודה היא לייצר מפת פרופיל מחקרי של גישת הוגים מרכזיים על מעמד הביניים בכדי להציג את קווי הראייה השונים בדיון האם מעמד הביניים בישראל שוקע או פורח. טענתנו בעבודה  כי מעמד הביניים בישראל הוא קטגוריה רחבה, ולמעמד זה יש כמה נקודות השקה המושפעות מתולדות פוליטיות ומגורמים כלכליים התורמים לתנודות בו מאשר ליציבותו כיום במציאות החברתית בישראל בשנת 2013. אנו נציג נתונים אודות מצבו  ותפיסתו של מעמד הביניים  בעת הקמת המדינה והשנים שלאחריה ועד ראייתו והצגתו בעשורים האחרונים ובימינו.
בהמשך, נציג את גישתם של שלושה הוגים סוציולוגים אשר לכל אחד הסתכלות שונה  אך גם כזו שמוסיפה לשני בהובלת הדיון במצבו של מעמד הביניים כיום והבנת מכלול הראות הסוציולוגית והפרדיגמות השונות בתפיסתו ומצבו כיום במציאות החברתית, בפרק האחרון אנו נציג את הדעות וההשקפות השונות ונשווה ביניהם.
מבוא
      עבודה זו תעסוק בפוליטיקה של מעמדות בישראל ובמעמד הביניים כמקרה בוחן את מצבו החברתי והכלכלי כיום ובעשורים האחרונים לאור שינויים פוליטיים,חברתיים,מדיניים וגלובאליים.אנו נבחן היכן  נמצא מעמד הביניים כיום ואת מי הוא כולל  בראות תיאוריות סוציולוגיות ומיקומו של מעמד זה בחברה. מטרתה עבודה זו היא להציג סקירה של  הוגים מרכזיים ולהביא נתונים על מעמד הביניים וזאת בכדי ליצור פרופיל מחקרי כמפה המציגה  קווי ראייה שונים בדיון האם מעמד הביניים בישראל שוקע או פורח. טענתנו בעבודה היא שמעמד הביניים בישראל הינו קטגוריה רחבה. למעמד זה יש כמה נקודות השקה אשר מושפעות מתולדות פוליטיות ומגורמים כלכליים אשר תורמים לתנודות,מאשר ליציבותו כיום בחברה הישראלית.
      שאלת המחקר היא  איך מיוצג מעמד הביניים בישראל כיום בגישות סוציולוגיות תיאורטיות?
על מנת  לענות על שאלה זו,נציג בפרק הראשון נתונים על מעמד הביניים ממקורות והוגים שונים בהקשר מורכבותו של המבנה המעמדי בישראל בעבר ובהווה. נתייחס לדו"חות אשר מספקים נתונים ומושגי יסוד וממצבים את הראייה ונקודת המוצא שממנה נרצה לצאת בעבודה זו כאשר נציג את גישתם המרכזית של שלושת ההוגים.בפרק השני ,נתחיל בדיון בכתביו של אמיר בן פורת הדן בהתפתחות המבנה המעמדי בישראל, קביעתו ועיצובו על ידי העליות השונות בתקופת הקמת המדינה ולאחריה, נציין את העלייה הרביעית שהביאה עמה תודעה מעמדית בורגנית ותודעה  זו עיצבה מבנה פוליטי שיצר קבוצה של מעמד ביניים שביססה את שליטתה התרבותית.בפרק השלישי נציג את גישתו של אורי רם אשר מתמקד בפן הכלכלי והתרבותי, נראה  כי מעמד הביניים בישראל כיום פורח וגדל לנוכח תמורות  עולמיות, כלומר הגלובליזציה  המתרחשת גם בישראל ובאופן גורף משנה את חוקי המשחק הפוליטיים, התרבותיים, החברתיים והדתיים בישראל בעשורים האחרונים.
בפרק הרביעי נציג את גישתו של דני גוטווין אשר מתמקד בפן הפוליטי, והאינטרסים בין השמאל והימין וניסיונותיהם של הצדדים לצבירת כוחות והשגת  משאבים. גוטווין מראה כיצד תהליכים כלכליים ניאו-ליברליים, במסגרת ההפרטה פגעו במעמד הביניים מאשר הועילו לו.בפרק החמישי,דיון ומסקנות, נשווה ונראה את ההבדלים, המחלוקות וההסכמים בין הכותבים השונים וכך נענה על שאלת המחקר. דרך הפריזמה הזו ננסה לייצר פרופיל מחקרי למעמד הביניים בישראל במציאות החברתית אותה אנו חיים במאה ה-21 בשנת 2013.