בין ציון לציונות

תקציר העבודה

‏יום שלישי 03 מאי 2016
ממן 12- בין ציון לציונות שאלה 1:
‏החזית המדינית הבינלאומית- תוכניתו של הרצל להקמת מדינת היהודים, כפי שגובשה בשנים
1 897-1896 כלל עסקה עם שליטי האימפריה העת'מאנית, שעל פיה היו היהודים אמורים לגייס הון ולהעבירו לקופתה הריקה של האימפריה פושטת רגל. בתמורה היו אמורים העת'מאנים להעניק ליהודים זיכיון על ארץ ישראל. את הכסף תכנן הרצל לגייס מבעלי ההון היהודים באירופה. כדי להשיג הכרה בין לאומית בתכניתו חתר להשגת תמיכתם של המדינאים החשובים בזמנו.
לשם כך החל בפעילות דיפלומטית ענפה ברחבי אירופה ובמזרח הקרוב ובעקבות כך השיג קולות תמיכה של אינטלקטואלים יהודים כמו הסופר מקס נורדאו ושל אנשי הון כמו דוד וולפסון.
הרצל ניסה להיפגש עם מדינאים שונים מגרמניה, מהקיסרות האוסטרו הונגרית, מהאימפריה העת'מאנית, מרוסיה, מבריטניה, מצרפת וממדינות אחרות במטרה להשיג בהכרה משפטית בין –
החזית הארגונית- הרצל פעל בד בבד לארגון מחנה תומכיו כדי לגבש אותם למוקד כוח והשפעה בקרב היהודים.
הרצל מחליט לפנות לעשירים- הרצל פונה אל הברון הירש והברון רוטשילד כי הוא ידע שיש להם קשרים עם ראשי המדינות ושהם עוזרים ליהודים במצוקה. הם דוחים את בקשתו משום שלא ..
החזית דעת הקהל והתקשורת- הרצל פעל בכמה כיוונים של דעת קהל והתקשורת:
תחילה החל הרצל בניסיונותיו לשכנע יהודים עשירים [הברון הירש והברון רוטשילד] לתמוך –
שאלה 2:
א.      בשנת 1898 הרצל הגיע לביקור בארץ ישראל במטרה להיפגש עם הקיסר הגרמני וילהלם השני, בעת ביקורו הוא נפגש עם הקיסר פעמיים וערך פגישות עם תושבים ומנהיגים במספר מושבות. ההכנות לפגישות והשיחות עם הקיסר תועדו ביומנו האישי של הרצל –
שאלה 3:
משפט דרייפוס- בשנת 1894
הואשם אלפרד דרייפוס שהיה סרן יהודי בצבא צרפת בגילוי סודות צבאיים לגרמניה, התגלו מסמכים צבאיים סודיים בסל הניירות שלו, כביכול.
בעקבות בדיקה של כתב היד נמצא דרייפוס אשם בבגידה במולדת, נשללה ממנו דרגת הקצונה והוא נדון למאסר עולם באי השדים. דרייפוס הכחיש את ההאשמות נגדו והגיש בקשות חוזרות ונשנות למשפט חוזר. לעזרתו קמו מספר סופרים והוגי דעות ואינטלקטואלים.
בקיץ 1898 הגיעו לשיאן הדרישות לבדוק מחדש את המסמכים המשפטיים והזיוף התגלה.
ביוני 1899 פסק המוסד המשפטי העליון כי דרייפוס יישפט בשנית בבית דין צבאי בברן.
בית הדין מצא שדרייפוס אכן בגד אך בגלל הנסיבות המקלות דן אותו רק לעשר שנות מאסר.