בקורס הקולנוע כהיסטוריה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1274

תקציר העבודה

העבודה משווה בין שני סרטי הריגול "ג'ים מקלין"  ו"השליח ממנצ'וריה" תוך התייחסות למרקתיזם, למלחמה הקרה ולאטום.
"אפשר לראות שוני גדול בין סרטי הריגול "ג'ים מקלין"  ו"השליח ממנצ'וריה". למעשה שני הסרטים נוצרו בתקופות שונות- הסרט "השליח ממנצ'וריה" נוצר בשנות החמישים. בשנים אלה שלטה הגישה של המקרתיזם בארצות הברית. בתקופה זו, נוצר מצב בו אנשים חששו להביע את דעתם הפוליטית על רקע חשש לרדיפה וסנקציות כגון פיטורין מהעבודה, לכן אנשים רבים נמנעו מלהביע את דעתם בנושאים פוליטיים שונים שמא יפגעו בהם.
אזרחים בארצות הברית, אשר הביעו דעות בעלות תכנים קומוניסטים או תמכו במפלגה הקומוניסטיות,  הואשמו ב"אנטי אמריקאיות" ואף "ריגול למען הסובייטים". קמה וועדה לפעילות אנטי-אמריקנית, ובין פעילויותיה היא חקרה את הוליווד ויצרה רשימה שחורה של אנשים שהואשמו בחשד לריגול ולתמיכה בקומוניסטים. בכדי להתחמק מהאשמה של קומוניזם הוליווד התחילה ליצור סרטים אנטי קומוניסטים ומקרתיסטים.
הסרטים מציגים את הוליווד הפטריוטית, הוליווד התומכת באמריקה ומתנגדת לקומונוזים. לכן ניתן לראות בסרטים של אותה התקופה חלוקה דיכוטומית, לפיה האמריקנים בסרטים הם אנשים טובים, בעוד הקומוניסטים הם שליליים ורעים. הסרט "השליח ממנצ'וריה" נוצר בשנות השישים. בשנים אלה חל שינוי בתפיסה האנטי קומוניסטית, הוועדה לפעילות אנטי-אמריקאית התפרקה והסרטים שמופקים בשנים אלה מפסיקים להראות מציאות דיכוטומית של טובים ורעים אלא מראה מציאות מורכבת לפיה טוב ורע אינם נקבעים בהתאם לדעות פוליטיות, ולכן הסרטים מראים שהאמריקאים לא טובים יותר מהקומוניסטים. מתוך כך, התעשייה לא ראתה צורך להילחם בקומוניזם, מפני שהיה ברור לכולם, כי אנשים בעלי דעות התומכות בקומוניזם הן לאו דווקא מהווים סכנה לארצות הברית או משמשים כמרגלים נגדה. "