בדוק בימי שואה ופקודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
ציון 92
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2211

תקציר העבודה

                                                                                                                                                                                                בס"ד ממ"ן 14 בימי שואה ופקודה שאלה 1.
א- בעקר במזרח אירופה נסגרו היהודים בגטאות, התבצע "טאקטיקה אגרסיבית של גטאוזציה". הגטאות אלה הוקמו בעיקר בארצות הבלטיות, פולין, יוון, הונגריה וסלוניקי.
במערב אירופה נקטו הנאצים ב"טאקטיקה מתונה" והיהודים חיו ב"גטו אופטי"/"גטו פתוח" ללא חומות ובודדו את היהודים על ידי חוקים והגבלות כמו איסור כניסה מקומות ציבורים, צווים,  בתי ספר …
ב- הגטאות שקמו על אדמת אירופה היו שונים זה מזה וגטו לודז' היה הגטו השני שהוקם על אדמת פולין – הראשון היה גטו פיוטרקוב- וגם האחרון להתחסל בשנת 1944. קהילת יהודי לודז' הייתה הקהילה השנייה בגודלה בפולין( כ-233 אלף יהודים).
אחרי הכיבוש היו יהודים שהצליחו לברוח, וביום בו נסגרו שערי הגטו (הראשון במאי), היו בפנים רק כ-164
אלף יהודים. בגטו לודז' תנאי החיים  היו קשים ביותר , היהודים חיו בבידוד הרמטי והיה לגטו ששרד לאורך התקופה הארוכה ביותר, למעלה מארבע שנים אפילו אם  הקמתו נועדה להיות זמנית בלבד. בהמשך, גטו לודז' הפך  ל"מודל" ונשלחו אליו נציגים כדי  ללמוד את הסדרים שהיו בו.
גטו לודז' היה הגטו המבודד ביותר מכל הגטאות והיה מוקף בשומרים מכל עבר לכן היה כמעט בלתי –
שאלה 2
א- אבא קובנרנולד ב 1987
ונפטר ב1918 היה משורר ופרטיזן. הוא נמנה עם ראשי המחתרת בגטו וכשהגטו חוסל הוא  נלחם כפרטיזן ביערות. אחרי שמפקד המחתרת יצחק ויטנברג נאלץ להסגיר את עצמו לידי היודנראט, אבא קובנר התמנה ב1943 …
ב- ניתן לחלק את ציר הזמן של השואה כך:
1.
1933-1939- רדיפות יהודי גרמניה
2 .
1939- כיבוש פולין והקמת הגטאות
3 .
1939-1941- השנים הראשונות של מלחה"ע השנייה.
4-
שאלה 3
א- "אלסטנראט" היה השם השני של היודנראט, משמעותו "מועצת הזקנים" בגלל שהמועצה היהודית הורכבה מקבוצה גיל מבוגר.
מקור הסמכות של היודנראט היו הנאצים שציוו על כל הקהילות היהודיות להקים מועצה יהודית שתמנה מספר קבוע של יהודים ולכן מקורס הסמכות של היודנראט היה הנאצים,התפקיד של היודנראטהיה להיות המקשרת בין הנאצים לבין הציבור היהודי תוך כדי שיתוף פעולה וביצוע פעולות הנאצים. ההוראה להקמת היודנראט ניתנה בשנת 1939 ב'איגרת הבזק' שפירסםהיידריך וכן ב'פקודת פרנק'.
כל קהילה יהודיתשנכבשהעל ידי הנאצים הקימה"יודנראט". היה יודנראט מקומי שהיה אחראי על קהילה אחת והיה יודנראט שהיה אחראי על אזור גדול יותר או על כמה גטאות. היו גם יודנראט ארצי במערב אירופה וצרפת.

יפה מאוד.
28/30 ציון: 92