עבודה סמינריונית - הפרעות קשב וריכוז

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 9433
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

השפעות אבחון וטיפול בגיל צעיר על ההתנהגות התפקוד הלימודי והחברתי של המתבגר עם הפרעת קשב וריכוז עבודה סמינריונית בקורס הפרעות קשב וריכוז 10563
מאי 2014
תוכן העניינים
תקציר -…3      מבוא –4
1 .       סקירה ספרותית:
1.1.    מהי הפרעת קשב –…5
1 .1.2
אבחון הפרעות קשב וריכוז –6
1 .2. שיטות טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז ..10
1 .2.1. מאפייני גיל התבגרות .14

1 .2.2. מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז 18
1 .2.3. התנהגויות מסוכנות אצל מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז -..19
1 .2.4. מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז: היבטים לימודים ..20
1 .2.5. מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז: היבטים משפחתיים וחברתיים–…21
1 .2.6. השפעת האבחון והטיפול על התנהגות והתפקוד החברתי, לימודי של מתבגר עם הפרעת קשב וריכוז -23
2 .       דיון ומסקנות –.27
3 .       ביבליוגרפיה –..30 תקציר עבודה זו בודקת את השאלה האם לאבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז יש השפעה חיובית על ההתנהגות והתפקוד החברתי והלימודי של המתבגר עם הפרעת קשב וריכוז. על מנת לענות על שאלת המחקר ערכתי סקירת ספרות מקצועית על הפרעות קשב וריכוז ועל גיל ההתבגרות.
תחילה, לפני שעוסקים בהשפעות של אבחון וטיפול על תפקודם של מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, בחנתי מהי ההגדרה של הפרעת קשב וריכוז, הכלים לאבחון ושיטות הטיפול השונות שיש לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.
היות והאוכלוסייה עליה נערך המחקר היא מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, נבחן את המאפיינים השונים של גיל ההתבגרות באופן כללי,  כמו כן כיצד ההפרעה של קשב וריכוז משתלבת בקשיים ובאתגרים העומדים בפני מתבגרים בתקופה לא פשוטה זו בחייהם. ראינו שהפרעת קשב וריכוז תורמת להתנהגויות מסוכנות אצל המתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז , ולקשיים בתחום החברתי עם בני גילם ועם בני משפחתם.
בנוסף לכך המתבגרים ממשיכים להתקשות בלימודים, לפעמים בצורה בולטת יותר מאשר בילדות מכיוון והדרישות האקדמיות גבוהות יותר.
בפרק המרכזי של העבודה, סקרתי מאמרים שרובם מצביעים על כך שמתבגרים שאובחנו וטופלו בילדותם, מתמודדים טוב יותר עם האתגרים של גיל ההתבגרות הם מצליחים יותר חברתית ומשולבים טוב יותר חברתית ויחסיהם עם משפחתם טובים יותר.
    מבוא
הפרעת קשב וריכוז בילדים היא הפרעה כרונית נוירו-ביולוגית, התנהגותית-פסיכיאטרית, המאופיינת בקושי בוויסות קשב ובמיקוד ריכוז, באימפולסיביות ובהיפראקטיביות. זוהי הפרעה נפוצה מאוד בילדים. 7%-10% מילדי בית-הספר לוקים בה. תחילתה בגיל הגן, וביטויה הקליני המובהק בבית הספר. בעבר סברו שהיא מאפיינת רק ילדים אולם היום ידוע שהיא ממשיכה אצל חלק ניכר מהמתבגרים (80%), ומהבוגרים (60%), כאשר המאפיינים הקליניים משתנים עם הגיל (ענתבי,2007).
היות והפרעת קשב וריכוז היא מצב כרוני שנמשכת לאורך הנעורים והבגרות (Birchwood & Daley, 2012), וידוע שלהפרעה יש השפעה משמעותית על ההתנהגות ועל אופן התפקוד החברתי והלימודי של המתבגרים (Sibley, Pelham, Molina, Gnagy & Waschbusch, at el., 2012).  עבודה זו בודקת את השאלה האם לאבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז יש השפעה חיובית על ההתנהגות והתפקוד החברתי והלימודי של המתבגר עם הפרעת קשב וריכוז. כלומר, האם מתבגרים שאובחנו וטופלו מתפקדים בצורה טובה יותר ממתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז שלא מטופלים. אחד הממצאים במחקרים שונים מראה כי הבעיות והקשיים הנורמאלים של מתבגרים מחמירות כשמדובר במתבגר עם הפרעת קשב וריכוז, בגלל הקווים הנלווים להפרעה, המפריעים להצלחה ולשליטה במשימות ההתפתחותיות של גיל ההתבגרות (רביד,2002).
חשיבותה של שאלה זו הוא בכך שבמידה ויש הבדלים בהתנהגות ובתפקוד הלימודי והחברתי בין מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז שטופלו או כאלה שלא טופלו, זה עשוי להשפיע על הנכונות של הורים לתת לילדם הצעיר טיפול תרופתי (למרות החששות והספקות) והנכונות והמוטיבציה להשקיע משאבי זמן וכסף בסוגי טיפולים ותרפיות אחרים.
על מנת לענות על שאלת המחקר סקרתי ספרות מקצועית העוסקת בנושא. בחלק הראשון בסקירת הספרות בחנתי מהי הפרעת קשב וריכוז, המשכתי עם כלים לאבחון ההפרעה ודרכי הטיפול המגוונות בה.
כמו כן, עסקתי במאפייני גיל ההתבגרות ובחנתי לעומק את מאפייני מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, כאשר התמקדתי בשאלה מה התרומה של אבחון וטיפול בגיל הצעיר לתפקוד של מתבגר עם הפרעת קשב וריכוז.