רמי לוי - תיכנון יחידה עסקית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4228

תקציר העבודה

תקציר מנהלים ענף רשתות מזון בישראל בענף זה פועלים שתי רשתות עיקריות : רשת השופרסל, רשת הריבוע הכחול . שתי הרשתות מפעילות כ-  450 סניפים.  בנוסף ישנן מספר רשתות מזון פרטיות קטנות יותר כמו למשל רמי לוי שווק השקמה, טיב טעם, חצי חינם, סטופ-מרקט  ומעדני מניה.
שתי רשתות השיווק העיקריות מחזיקות בנתח שוק של יותר מ-50% מענף הקמעונאות המזון בישראל. הקף מחזור המכירות המצרפי של הרשתות נאמד סביבות 15.77 מיליארד שקלים. (עפ"י סקר BDI) . הסביבה התחרותית בענף והמגמות העיקריות הן צמיחתן של רשתות פרטיות ורשתות דיסקאונט כבד. מצד שני עוד ועוד נפתחות מכולות שכונתיות פרטיות. מכאן המגמה הכללית היא כי הלקוח מפצל את הקניה לכמה נקודות מכירה מתוך שיקולים שונים כמו מחיר, זמינות, נוחות, קרבה לבית ועוד. כמו כן ענף רשתות שיווק המזון בארץ ייחודי מאוד, קיימות מספר גדול יחסית של רשתות שונות ביחס לאוכלוסייה וכן ריבוי המותגים של כל רשת מגדיל אף את התחושה כי יש מבחר עצום של שמות מותגים לרשתות השיווק. תרבות הצריכה של המזון בארץ הנה מרוכזת בסל צריכה גדול יחסית לאירופה אך בתדירות נמוכה, של פעם בשבוע בממוצע. הרכישה נעשית בדרך כלל בסוף שבוע באחת מרשת מזון. שוק רשתות השווק מאופיין בריכוזיות גבוהה ותחרות עזה.
הבעיה המרכזית בענף של שוק רשתות מזון –  והיא ריבוי מותגים ורשתות בענף. בעקבות פתיחתן של תתי רשתות רבות בשנים האחרונות, ע"י רשתות שווק גדולות, נוצר מצב אשר הביא לריבוי מותגים ורשתות. מצב זה הוא תוצר של התחרות החריפה בין שלוש הרשתות העיקריות, ושל רצונן של החברות, לענות לצרכים ולהעדפות המשתנים של הלקוחות.
ריבוי המותגים גרם לקושי לתמוך שווקית ופרסומית במספר רב של מותגים, דבר שהעמיס רבות על הרשתות העיקריות בענף.
על מנת להתמודד עם ריבוי מותגים ורשתות בענף, הצגנו שתי חלופות אסטרטגיות לפעולה. הראשונה היא כינוס מותגי  תחת מותג אחד כחלק מהעמקת שוק, פניה לקהל יעד קיים עם אותו סוג מוצר. השניה המשך באסטרטגיה שהחברה דוגלת בה והיא הובלה בעלויות והצעת סל מוצרים איכותי במחירים אטרקטיבים .
בחנו את שתי החלופות ע"י ניתוח איכותי בו הצגנו את היתרונות והחסרונות של כל חלופה, וניתוח כמותי על פי מודל פישביין. הקריטריונים אותם שקללנו במודל הם: עלויות ביצוע נמוכות, אפקטיביות לטווח הארוך, קלות הביצוע, זמן ביצוע קצר, תרומה לטווח קצר והזדמנויות לפיתוח בעתיד.
סיכום הפוטנציאל לטווח הארוך יותר טרם מוצה אך לא ניתן שלא לגלם את הסיכונים במודל.
הפוטנציאל לטווח הארוך יותר טרם מוצה אך לא ניתן שלא לגלם את הסיכונים במודל , בהסתכלות קדימה סימן השאלה העיקרי מבחינתנו נותר יכולתה הרשת לשמר את שיעורי הרווחיות הגבוהים למרות מגמה מואצת של פתיחת סניפים והפיכתה מרשת קטנה ואזורית לרשת גדולה בפריסה ארצית. יעדי החברה ממשיכים לעמוד על מבנה הוצאות תפעול הדומה להיום גם תחת 30 סניפים. למרות שעד כה החברה בהחלט עמדה ביעדיה ועקפה את תחזיותינו (באופן די עקבי) אנו ממשיכים לגלם עלייה בהוצאות התפעול. אין ספק כי ההסכם הקיבוצי אשר נמצא בשלב זה בבג"ץ אמור לעלות את היקף הוצאות השכר אך נדגיש שוב כי הדבר כבר מגולם במודל בהיקפים העולים על היקפי ההשפעה שרואה הנהלת הרשת בשלב זה. זאת, כפונקציה של מגמת התרחבות הרשת, עליה במספר העובדים, עלייה בוותק שתוביל לעלייה בשכר  וכד . מסקנות לאחר התכנון שביצענו אנו חושבים שיהיה זה דבר נכון מבחינת החברה להמשיך ולהעמיק את השוק שפועלת בו וזה באמצעות המותג שברשותה והרחבת הקטגוריות בו ובנוסף העמקת מעדון הלקוחות של החברה אשר מגדיל את נאמנות הלקוחות לחברה  , בנוסף המשך שמירת החברה על הובלה בעלויות ושמירה על רווחיות תפעולית גבוה מהווה את היתרון של החברה על המתחרות אנו צופים שהחברה תמשיך לשמור על רווחיות תפעוליות והובלה בעלויות שציינו .  אנו צופים שהענף בשנים הבאות יגיע למצב רווי לחלוטין שכן מדובר בשוק בעל אפשרויות צמיחה מוגבלות אשר מאופיין בתחרות הולכת וגוברת . על כן אנו צופיים שהחברה תתפוס נתח שוק גדול יותר במהלך השנים שכן זה עשוי להגיע עד 8% – 9% מהשוק בשנת 2015 .