מבחנים פסיכולוגיים!!!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 98
שנת הגשה 2016
מספר מילים 867

תקציר העבודה

ממן
1 1 מבחנים פסיכולוגיים עבודה מצוינת גיורא יפה מאוד. (את השכיחות המצטברת כדאי לסמן בחישובים ב F או F(x) ולא ב X ג. לא ניתן לקבוע באיזה קורס הסטודנט שולט יותר על ידי השוואת ציוני הגלם. [p1] אומנם 2 המדגמים שנבחנו במבחן זהים,אך רק בהנחה כי רמות המבחנים דומות על אף המקצועות שונים וההתפלגות דומה,  ניתן לקבל את התפלגויות הציוניםולתרגם את ציוני הגלם לציונים ייחסיים –ציוני תקן . אם נערוך השוואה בין הציונים במונחים נורמטיביים נוכל לאמר על מקומו היחסי של סמיר בכל אחד מהמבחנים. ורק על ידי השוואת הציון היחסי של סמיר בכל אחד מהמקצועות נוכל לטעון כי בהשוואה למדגם התקנון- קבוצת
6 0 הסטודנטים שנבחנו עמו הוא שולט במקצוע אחד יותר מהאחר. הטיעון נכון . המרה לציון מיקום יחסי היתה מאפשרת באיזה מהקורסים ההישג שלו גבוה בהשוואה לאחרים.(כדאי היה להבהיר מדוע אינך יכולה במקרה זה לחשב ציון מיקום יחסי) . יחד עם זאת חשוב להדגיש שמיקום יחסי, כשלעצמו, לא היה מלמד על שליטתו בחומר הלימוד עצמו. כלומר, פרשנות תלויית נורמה לא תוסיף מידע על רמת השליטה בקריטריון-
[10/12]
2 . במאמרו של נבו הוא עוסק ב-2 סוגיות עיקריות: מה בין סוגיה אתית לסוגיה מקצועית? ומה בין סוגיה אתית או משפטית או חוקית. נבו טוען כי בעוד שקיימת חלוקה ברורה כי כל מעשה שאינו חוקי הוא גם אינו אתי, כשמדובר בסוגיה מקצועית ואתית , פעמים רבות ייתכן שפסיכולוג ינהג באופן לא מקצועי ולא יהיה נהיר האם פעל גם כן באופן לא אתי. לדוגמא ישתמש במבחנים פסיכולוגיים לא עדכניים. נבו מבקש להציב סטנדרטים גבוהים לעבודת הפסיכולוגים בתחום המבחנים ולקבוע כי כל גילוי של חוסר מקצועיות הוא עברה אתית, כשם שכל פעולה לא חוקית אינה אתית. לדוגמא: נבו מעלה דוגמא על מעורבותם של פסיכולוגים קליניים בתהליכי מיון והשמה שלא עברו הכשרה בתחומי הפסיכולוגיה התעסוקתית. פסיכולוגים אלה לדעתו חורגים מתחום מומחיותם ומשתמשים במבחנים שאינם מומחים בהם, שלא עברו הכשרה פורמלית לגביהם ומנצלים את העמימות ואי הבהירות הקיימת בציבור בנוגע להבדלים בין תתי ההתמחויות השונות בפסיכולוגיה וחורצים גורלות של אנשים בהעדר ההשכלה המתאימה לעשות כן וחוטאים לאנשים שמאבדים מקום עבודה אפשרי ולמעסיקים שמאבדים עובד פוטנציאלי איכותי בשל הרצון להשתכר מתחום שאינו להם, על אף שהם יודעים היטב את ההבדל בין ההתמחויות ואת גבולות השכלתם.
לכן אני מסכימה עם דעת נבו,מאחר ולמבחנים פסיכולוגיים יש חשיבות רבה ומשקל רב- בפני הנבדקים , בפני מעסיקים,  יש מקום להעלאת הסטנדרטים המקצועיים ולקבוע כי כל גילוי של חוסר מקצועיות הוא עברה אתית. –
3. על פי ניתוח המידע הגולמי המצורף בנספח בעמוד הבא: היבטים קוגניטיביים של ההתנהגות: על פי התשובות שנתןניר ניתן לראות כי יש לו יכולת הסקת מסקנות, הבנת הסיבות של אירועים ופעולות, והבנה מה גורם למה (תהליך בניית בניין-שימוש במלט). יכולת הסיווג שלו עדיין לא בשלה ולא הגיעה לשלב של גיבוש מושגי-על (בשאלה על האופנייםוהאוטובוס הוא מסווג את הפריטים על ידי פריט אחד משותף-גלגלים ולא על ידי השתייכותם למושג- כלי רכב.לניר יש יכולת לשלב פיסות ולערוך השוואות בין מקרים שונים(נערכת השוואה בין צחוק וכעס ששניהם פרצופים הפוכים זה לזה). בנוסף, ניתן לראות כי ניר כמעט ולא מייחס את המקרים אליו באופן אישי – אגוצנטרי (מלבד בשאלה על אופניים ואוטובוס שניר מציין שלאופניים יש 4 גלגלים-כנראה משום שהאופניים שלו עדיין אופני עזר,על אף שמכיר אופניים בעלי 2 גלגלים-בוחר להתייחס לאלה שלו). יש התייחסות רבה למרכיבים מוחשיים שניתן לראות ולצפות על ידי החושים,למשל בתיאור הצחוק או הכעס ניר מתייחס להבעות הפנים (פרצופים) שמראים בני אדם ולא מתייחס למרכיבים המופשטים -שלהרגשות כפי שהוא חווה אותם. …
היבטים רגשיים-חברתיים של ההתנהגות: לפי התנהגותו של ניר ניתן לומר כי יש לו תחושה גבוהה של יעילות עצמית ויכולת לעשות דברים. הוא מביע התעניינות רבה וסקרנות בעולם סביבו, צופה בסביבתו ולומד, יש לו רצון לשתף פעולה עם אחרים,ניר כמעט ולא היסס, לא התרגש ופשוט ענה על כל מה שנשאל ללא כל חשש. במידה והייתה התרגשות כלשהי (למשל בשאלה השלישית שלא הייתה לו תשובה בהתחלה) הא שלט בעצמו בעזרת יכולת ויסות עצמי גבוהה , לא ויתר,המשיך להתעמק בשאלה עד שהגיע למסקנה ונתן את תשובתו.כמובן שאפשר גם לשייך את התנהגותה לעובדה שהוא היה בביתו והרגיש בטוחוכמו כך לכך שניר אוהב אותי וסומך עליי. נספח למטלה- שם: ניר קרבה: אחיין שלי גיל: 6 וארבעה חודשים מקום ביצוע הראיון- בביתו ביקשתי מניר את שיתוף הפעולה שלו במטלה חשובה במסגרת הלימודים שלי, הוא לא היסס ושמח לעזור לי, הסברתי לו שאציג לו מספר שאלות ואשמח לשמוע ממנו את התשובות שלו, הסברתי לו שארשום את דבריו במשך הראיון, כמו כן אם לא יבין את השאלה אסביר לו אותה שוב. השאלות והתשובות:
1.            ממה בונים בניין?
ניר עונה בהתלהבות: "אני יודע! מחימר כזה רטוב שמתייבש והופך כמו אבן, וגם אבנים". ניכרת הבנה טובה של המושג, אני מחמיאה לו על התשובה שהיא יפה מאוד, ומתעניינת האם ראה פעם שבונים בניין? הוא עונה: " כן ,כשבנינו את הבית" . אכן הוריו בנו לאחרונה בית פרטי. 
1 .            במה דומים אופניים ואוטובוס? ניר מהרהר ועונה בהתלהבות – "אני יודע! לשניהם יש גלגלים. לשניהם יש 4 גלגלים. גם למכוניות יש 4 גלגלים". אני שואלת אותו- האם הוא רוכב על אופניים, וכמה גלגלים יש להם- והוא עונה "4", "לאופניים של אבא יש
2 ".
1 .            במה דומים צחוק וכעס?
ניר לא עונה מיד, הוא לוקח את הזמן, מתרכז, לוקח לו יותר זמן לענות על השאלה הזו ועונה-"שניהם פרצופים, כשהופכים צחוק זה אותו פרצוף כמו כעס", אני מחמיאה לו על האבחנה הטובה, שצחוק הפוך לכעס ושואלת אותו האם יש דבר נוסף בו צחוק וכעס דומים בדרך שהואחווה אותם והוא עונה-"לא". אני מודה לניר על שיתוף הפעולה איתי ומסיימת את הראיון. …
 [p1]לא מדויק. ציוני גלם במבחן סיום קורס משקפים את רמת השליטה בחומר הלימוד (ציונים תלויי קריטריון), אם המבחנים בנויים באופן המייצג את עולמות התוכן של הקורסים.