ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1029

תקציר העבודה

ממ"ן 13 – ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל שאלה 1:
א.      לא נכון-  שיטות רובניות בראש ובראשונה נועדו להבטיח למפלגה שזכתה בבחירות רוב פרלמנטארי שיאפשר לה לנהל את עניני המדינה ביעילות, מבלי להיזקק להקמת קואליציה. לשיקוף המדויק של התפלגות הדעות בציבור-נודעת בשיטות אלה חשיבות משנית בלבד, וזאת לטובת המשילות וכמובן זה תורם ליציבות השלטון. מפלגה הזוכה ברוב הקולות , היא המנצחת היחידה, זוכה "בכל הקופה" וכל השאר הם בבחינת מפסידים, אינם מקבלים מאומה, ולא משנה כמה קולות קיבלו ולאיזה מדרג הגיעו. ולכן המסקנה היא, שבשיטות בחירות רובניות קטן סיכוין של מפלגות קטנות לייצוג. אולם כפי שכבר אמרנו, יתרונה של שיטה זו הוא בתרומתה ליציבות השלטונית ולאפקטיביות של הרשות המבצעת. אך יתרון זה פוגע בייצוג הציבור שלא בחר במפלגה הזו ודבר חשוב מאוד המפלגה הנבחרת הופכת להיות מפלגה הגמונית ודומיננטית, כלומר, הצטברות של כוח רב בידיה בלבד.
ב.      נכון  – אחוז חסימה הוא חסם קולות אלקטוראלי אשר נועד למנוע ממפלגות קטנות לזכות בייצוג בפרלמנט. כלומר, על מפלגה לזכות באחוז מינימאלי מכלל הקולות הכשרים כדי ליהנות מ"חלוקת השלל" של מושבי הפרלמנט. בארץ, לפני 1992 עמד …
שאלה 2:
בתשובתי אציג את מגמת הירידה של אחוזי ההצבעה במדינת ישראל מקום המדינה ועד היום, אציג זאת תוך התייחסות לשנות ה- 50 שנות העיצוב, שנות ה 60-70 שנות הדמוקרטיזציה ליברליזציה, ושנות ה 80 שנות משבר הדמוקרטיה.
בעשור הראשון של המדינה ניתן לראות כי אחוזי ההצבעה היו הגבוהים ביותר אי פעם. כאשר אנו בוחנים את הסיבה לכך אנו מגלים שזה נבע מנאמנות פוליטית ומפלגתית. במהלך העשור הראשון אנו רואים כי הנאמנות המפלגתית מהווה את המדד המרכזי של הבוחרים. המפלגות הובילו תהליכי המשכיות מתקופת היישוב שבה המפלגות היו מפלגות אינטגרטיביות שלבוחריהן הייתה נאמנות מפלגתית גבוהה מאוד. דפוסי ההצבעה בשנים אלו הראו מגמת המשכיות מתקופת היישוב.

שאלה 3:
טיפוסים של מפלגות:  קיימים מספר סוגים של טיפוסי מפלגות:
1 .      מפלגות המון, מפלגות אשר מתארגנות בצורה לא פורמלית למטרה מסוימת וכאשר משיגים את החברים מתמודדים בבחירות. בדרך כלל מייצגים את "החלשים" ( מעמד הפועלים והאיגודים המקצועיים ), משתדלת לעטוף את חבריה בכל תחומי החיים. דוגמה לכך אנו רואים בפוליטיקה הישראלית בראשית המדינה ובתקופת –