אקולוגיה. ציון: 96 (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת באקולוגיה: שונות גנטית, רקומבינציה, שונות גיאוגרפית, גן פולימורפי, ברירה טבעית, שיווי משקל הדרי-ווינברג, אדפטציה, כשירות, מוטציה, מהגרים, היסט תכונה, אוכלוסיית מקור, סחיפה גנטית, מין ביולוגי, ספיציאציה אלופטית, חוקי מנדל, תדירות גנוטיפים, פולימורפיזם, אוכלוסיית מייסדים  ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 12 בקורס אקולוגיה 20412
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 96
ממ"ן 12- אקולוגיה שאלה מספר 1
א. נכון. שונות גנטית- [IO1] הבדלים גנטיים בתכונות. שונות גנטית יכולה להתבטא ברמת הגן (גן פולימורפי), ברמת הגנוטיפ באוכלוסיה, ברמת הפנוטיפ באוכלוסיה או ברמה בין אוכלוסייתית (שונות גיאוגרפית). השונות הגנטית (שנגרמת עקב מוטציה או התרחשות רקומבינציה) מאפשרת לפרטים מסויימים להיות בעלי תכונות שמותאמות יותר לסביבה וכך פרטים אלה ישרדו טוב יותר בסביבה זו ויעמידו צאצאים בעלי תכונות אלה.
ב. לא נכון. הפרט [IO2] אינו עובר התאמה לסביבה במהלך חייו- פרט שאינו כשיר ("חלש") לא ישרוד זמן רב שיספיק לו כדי להתרבות וכך מתרחשת ברירה טבעית- מנגנון או תהליך הגורם לאבולוציה על פי דרווין. אחד גורמים החשובים לסטייה של תדירויות האללים מהצפוי לפי שיווי משקל הרדי-ווינברג. בתהליך זה, בכל דור מוקנה יתרון הישרדותי ורבייתי לפרטים המותאמים ביותר לסביבתם. לתהליך זה חשיבות רבה בגדילת שכיחותן של הצורות האדפטיביות יותר של כל תכונה, כלומר בהעלאת ערכן האדפטיבי של תכונות. בתהליך הברירה הטבעית יישארו רק הפרטים הכשירים ("החזק שורד"), שיתרבו ויעמידו צאצאים כשירים לסביבה. האדפטציה קורית בין הדורות. אדפטציה היא עצם ההתאמה התורשתית לסביבה, התהליך האבולציוני אשר מביא להתאמה ותכונה אדפטיבית- כל תכונה המקנה את ההתאמה.
ג. לא נכון. המושג [IO3] כשירות הוא מדד להתאמה לסביבה ומתבטאת בהישרדות ובהצלחה רבייתית. הכשירות נמדדת כמספר הצאצאים כתכונה יחסית ולא מוחלטת. הפרטים שנושאים את התכונות שמביאות להתאמה הטובה ביותר לסביבה, הם הכשירים ביותר מבחינה זו שהם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לשרוד ולהתרבות ולכן הם המעמידים את מספר הצאצאים הרב ביותר. כשירות אינה נמדדת רק בהתאמה מורפולוגית לסביבה, אלא גם ביכולת להעמיד צאצאים פוריים.
ד. לא נכון. התפתחות [IO4] מוטציה לא יכולה להיגרם כתוצאה משינויים בסביבה והיא אינה מתרחשת בפרט בתגובה לשינוי שחל בסביבתו. המוטציה מתרחשת בין הדורות והיא יכולה להקנות לפרט עמידות.
רק חרקים עמידים לחומרי הדברה ישרדו ויעמידו צאצאים עמידים גם הם. המוטציות אינן מכוונות, אלא אקראיות. המוטציה לעמידות אינה נוצרת כתוצאה מחשיפה, היא הייתה קיימת כבר קודם לכן באוכלוסיה. היא כן תתפשט תודות לברירה הטבעית, לאחר החשיפה לחומרי ההדברה.
ה. לא נכון. לברירה הטבעית [IO5] עצמה אין את היכולת לסלק אלל רציסיבי, מכיוון שהאלל הקטלני עדיין יכול-
 [IO1]7/7
 [IO2]7/7
 [IO3]7/7
 [IO4]7/7
 [IO5]7/7