סמינריון בנושא שירי המחאה של בוב דילן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 9295
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

          תוכן עניינים:
מבוא
3-4
פרק ראשון- רקע תיאורטי 5-11
פרק שני- בוב דילן, ביוגרפיה
1 2-14
פרק שלישי- שיריו של בוב דילן, שירי מחאה?
15-22
פרק רביעי- דיון ומסקנות
2 3-
5 ביבליוגרפיה
2 6-27
מבוא
"מ-1955
ועד 1980 (ויש הטוענים עד היום, אם כי זה נתון למחלוקת קשה ביותר) מוזיקה ותרבות רוק היוו כוח תרבותי דומיננטי באמריקה. רוק ליווה את גדילתם של בני נוער. הוא ליווה אותם ברגעי התפרצות הזעם מול הוריהם, הוא תיאר את השעמום מעולם התוכן של בית הספר ואת השגרה של חיי הפרברים. הוא ליווה אותם בפעם הראשונה שעשו סקס, בפעם הראשונה שעישנו סיגריה, בפעם הראשונה שניסו מריחואנה. רוק היה הכול. הוא שלט בתשוקותיהם, ברצונותיהם ובנפשם; שלל את הטאבו של העולם הבורגני הקיים ובנה עבורם עולם דמיוני חדש. רוק הי מוזיקת הרקע של דורות חדשים שקיוו לבנות לעצמם עולם יפה יותר- הפיקציה האמיתית ביותר של תקופתם. במובן מסוים הוא היה לדת החילונית החדשה של העולם המערבי" (מתוך קטורזה, 1999, עמוד81) עבודה זו עוסקת בערכיה של תרבות הנגד והמחאה בחברה האמריקאית בשנות השישים, כפי שבאה לידי ביטוי בשיריו של בוב דילן.
שאלת המחקר אשר נבחנת במסגרת העבודה: באיזו מידה מהווים שיריו של בוב דילן שירי מחאה ושופר לערכי תרבות הנגד האמריקאית בשנות ה-60 בארצות הברית?
את שאלה זו אבחן באמצעות הצגת התשתית התיאורטית הנדרשת להבין מהם אותם ערכים ומהם מאפייניה של תרבות הנגד בשנות ה-60 בחברה האמריקאית, תוך ניסיון ליצור תמונה שלמה עד כמה שאפשר של החברה האמריקאית באותה התקופה. בחינה תיאורטית זו תבוצע תוך התייחסות לאחד מהיבטיה המרכזיים של תרבות הנגד כפי שבא לידי ביטוי במוסיקה הייחודית לאותה התקופה והשפעותיה על הקהל האמריקאי. כמו כן, אתן רקע ביוגרפי בעיקרו על האומן בוב דילן, שכן להבין את מקומו כחלק מתרבות בפולק-רוק האמריקאי באותה התקופה הנבחנת היא חשובה בכדי לבצע ניתוח תוכן איכותי לשיריו. מאחר וקיים קושי להעניק לפרשנות טקסטואלית מעמד של קביעה מובהקת וחד משמעית והיא סובייקטיבית במידת מה לצד היותה מעמיקה ואיכותנית, אבצע ניתוח תוכן של שלושה שירים שנכתבו על ידי בוב דילן ואנסה לבדוק באיזו מידה הם מבטאים ערכים אנטי מלחמתיים, ערכי מחאה, ולמעשה את הערכים אותם מבטאת תרבות הנגד אשר מוצגת בסקירה התיאורטית. ניתוח התוכן מבוצע על ידי ניסיון לדלות ולהדגיש קטעים נבחרים מתוך שירים אשר בהם ישנם מסרים יחסית ברורים ומובהקים אשר אין בם מקום להרבה פרשנות אישית, אלא מקיימים מעין אחדות סמלית אוניברסאלית לגבי הלך רוח אנטי-מלחמתי, אנטי-קפיטליסטי, אנטי- ממסדי.
נושא העבודה הוא נושא אשר יש חשיבות לעיסוק בו. ראשית, אומנם הוא נוגע לעברה של ארצות הברית אך אין בהכרח מקום לפסול דמיון רב ומשותף בין הלך הרוחות בשנות ה-60 וה-70 וכן בתקופת מלחמת וייטנאם ובין זמננו אנו. בתחומים רבים אנו חשופים להנהגות, משטרים, תרבויות אשר מעמידות בספק רב את היות התרבות המערבית לתרבות אשר מעמידה את זכויות האזרח, וההתייחסות לאזרח כאדם במעלה ראשונה. כבר בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת ניתן היה להצביע על פגיעה בחייו של האדם הפשוט, זכויותיו, ערך חייו ועוד. אמרות מסוג זה יכולות להישמע גם היום בהקשר למשטרים ותרבויות שונות בעולם.
יתר על כן, העיסוק התרבותי, המסר אשר מועבר באמצעות התרבות והמוסיקה בפרט הוא נושא אשר יש בו רלוונטיות גדולה מאוד גם לימינו אנו. אומנם, באופן כללי, יש נטייה לעיסוק בעצמי ובאינדיבידואל גם באספקט התרבותי, אך לצד זאת ניתן לראות גם כיום שירי מחאה, מסרים תרבותיים מוסיקליים ואומנותיים אחרים אשר מטרתם העברת מסר, העברת ביקורת. כלי המחאה התרבותי הזה, הוא אותו כלי מחאה אשר נוסח גם בשנות השישים והשבעים על ידי אומני תרבות הנגד וכמותם גם בוב דילן. בפרק הראשון- רקע תיאורטי, אבצע סקירה המבוססת על ספרות אקדמית על ארצות הברית והחברה האמריקאית בשנות ה-60 וה-70, תוך התייחסות להתעוררות תרבות הנגד, ולמלחמת וייטנאם.
כמו כן, בפרק זה אבצע אינטגרציה בין אותה תרבות הנגד ובין היותה של מוסיקה כלי ושופר לביטוי ערכים פוליטיים באופן כללי, ובהקשר להלך הרוח החברתי-אמריקאי באותה התקופה בפרט.
בפרק השני-  בוב דילן, ביוגרפיה, אציג באופן כללי את קורות חייו של המוסיקאי והיוצר בוב דילן תוך ניסיון להתמקד בעיקר בתקופה הנבחנת בעבודה זו- שנות ה-60. בפרק השלישי- שיריו של בוב דילן, שירי מחאה? אבצע ניתוח תוכן של שלושה שירים מתוך ארסנל השירים העצום של בוב דילן ואבדוק את מידת התאמתם למסרים וערכים של תרבות הנגד, מסרים פוליטיים, אנטי מלחמתיים, אנטי אלימים, אנטי קפיטליסטיים וכו. בשירים אדגיש את החלקים המרכזיים אשר יעמדו לניתוח, וכן חשוב להדגיש כי התרגום של הטקסט הוא תרגום שאינו מקצועי/ רשמי אלא תרגום שלי-כותבת העבודה.
בפרק הרביעי- דיון ומסקנות, אבדוק באיזה אופן ענתה העבודה על שאלת המחקר אשר הוצגה במבוא זה, והאם אכן יש התאמה בין ההנחה הבסיסית כי שיריו של בוב דילן הם שירי מחאה ובין השירים עצמם בפועל.