סמינריון- תמורות במדיניות הרווחה בישראל והשפעותיהן על דיור

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 7873
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

עבודת סמינר בנושא "היבטים כלכליים של מדינת רווחה" נושא המחקר: תמורות במדיניות הרווחה בישראל – "דיור בהישג יד".
תאריך הגשה: 31/3/2016.
                                                תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק 1: הגדרת "דיור בהישג יד" נאות מהו?. 4
פרק 2- הדיור בישראל –במבט על. 6
א. כרונולוגית אירועים מרכזיים בהיסטוריית הדיור בישראל: 6
ב. נסיגת מדינת הרווחה וצמצום מעורבות הממשלה לאורך השנים. 7
ג. מהו חתך הגילאים המבקש דיור בהישג יד?. 9
פרק 3- התייקרות מחירי הדיור בישראל. 10 א. ניתוח שוק הדיור. 10 ב. גורמי ביקוש וגורמי היצע. 12
ג. האם קיימת בישראל בועת נדל"ן?. 13
פרק 4 : מדיניות הדיור בישראל – שכירות מול בעלות. 16
תקציבי משרד הבינוי והשיכון לאורך השנים. 17
תמיכה בבעלות על דיור, מעט תמיכה בשכירות סוציאלית. 17
שכירות מול בעלות. 18
פרק  5 – פתרונות דיור. 18
פתרונות הפרטים. 19
פתרונות ממשלתיים. 19
פעילות ממשלתית – האם צפויות תמורות חיוביות?. 20 פרק 6 – סיכום והמלצות. 21
ביבליוגרפיה. 22
נספחים. 24
מבוא:
בעשורים האחרונים האמירו מחירי הדיור בערים רבות בעולם בקצב גבוה מקצב גידול ההכנסות של משקי הבית. תוצאותיה של תופעה זו מתבטאות בקושי של משקי בית רבים לרכוש או לשכור דירות מגורים בתנאי השוק נורמליים מה שמצריך התערבות גורמי שלטון. התופעה החלה עם הזמן להתרחב, ומצוקת הדיור שהייתה בעבר נחלתן של האוכלוסיות העניות ביותר בחברה הלכה והתרחבה גם בקרב אוכלוסיות המעמד הבינוני .המונח "דיור בהישג יד" פרץ לראשונה לתודעת הציבור בישראל עם פרוץ מחאת האוהלים בשנת 2011, מחאה שהחלה בשדרות רוטשילד בתל אביב, והתפשטה לכל הארץ מתוך רצון ליצור לחץ על מקבלי ההחלטות שיפעלו לשיפור בתחום הדיור.
כתוצאה מאותה מחאה מדוברת הוקמה ועדה שתחקור את יוקר המחייה, לרבות תחום הדיור, הלא היא ועדת טרכטנברג. מסקנות הועדה והמלצותיה מהווים השראה לעבודת המחקר שלי: ·         "לכל אדם צורך בסיסי בקיומו של דיור נאות בהישג ידו לו ולמשפחתו הקרובה, כחלק מתנאי מחיה הכרחיים".
·         "לעליית מחירים חדה, ולהיעדרו של תמהיל דיור התואם את צרכי האוכלוסייה השונים, השלכות קשות מבחינה חברתית וכלכלית. המציאות שבה זוג צעיר בישראל העובד למחייתו ונאלץ להקצות נתח נכבד מהכנסתו השוטפת להבטחת מגוריו עומדת בשורשה של המחאה החברתית ובבסיס התחושה הקשה של מצוקה כלכלית ואי צדק".
·         "צורך זה מעמיד בפני הממשלה את האתגר המרכזי של הבטחת היצע דיור בהישג יד (שכירות או בעלות) בהיקף ובמגוון מספק לצורכי האוכלוסייה הגדלים והשונים".
בעקבות אוזלת היד הממשלתית, וכפועל יוצא לדעת הקהל המתגברת בכל הקשור לדיור בהישג יד, בשנת 2015 התקיימו בחירות לראשות הממשלה בישראל, כשבמרכזן נושא הדיור והיעדר הטיפול הנאות בו. כיום, בישראל של תחילת 2016, רווחת התחושה בקרב מגזרים רבים באוכלוסייה, שלא נעשה מספיק על מנת לסייע בשיפור תחום הדיור.
בעבודת המחקר אנסה להתחקות אחר הכשלים המרכזיים במדיניות הדיור בישראל לאורך ההיסטוריה, אותם כשלים שבגינם – לזוג צעיר ממוצע כמעט ואין יכולת לרכוש דירה באופן עצמאי.
בנוסף, אבדוק מיהם המגזרים שנפגעו משמעותית מעליית המחירים ואף אציג השלכות אפשריות להמשך היעדר מדיניות שיפור בתחום הדיור – השלכות הן ברמה המדינית והן ברמה האישית. אנתח את שוק הדיור בישראל, ואנסה לבדוק האם קיימים אלמנטים בועתיים בו.
לקראת סיום העבודה אתחיל לחקור את הפתרונות האפשריים למצב הנוכחי- אלו שמונהגים כיום במדינה ופתרונות נוספים אפשריים על הפרק.
לסיכום, אציג המלצות שגיבשתי במהלך ניתוח הנתונים וביצוע המחקר האיכותי והכמותי לגבי הנושא, אעלה פתרונות נוספים אפשריים, ותיקונים לפתרונות הקיימים.