דגמי חינוך והוראה
מוסד לימוד | מכללת אחוה |
סוג העבודה | עבודה אקדמית |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | ביאליק, הטיפוס האידיאלי, הישיבה, המתמיד |
שנת הגשה | 2011 |
מספר מילים | 2927 |
תקציר העבודה
עבודה במסגרת הקורס דגמי חינוך והוראה בתרבות ישראל
1 . הישיבה הישיבה הוא מוסד חינוכי לרכישת השכלה תורנית הממלא מספר תפקידים:
א. מסגרת לימודים שהערך והחשיבות שלה היא העובדה שלומדים תורה ומקיימים את האידיאל העליון של לימוד תורה.
ב. פסיקות הלכה.
ג. הכשרת מורי הוראה או מורי הלכות, בהמשך רבנים. ראשיתה של הישיבה בתקופת בית שני, דור יבנה וחכמיה כאשר הישיבה כונתה בית מדרש. הישיבה הינו דגם כולל, אך במהלך הדורות מבחינים בסוגים שונים של ישיבות במקומות שונים ובתקופות שונות: ישיבות א"י, ישיבות בבל, ישיבות צרפת, ישיבות גרמניה, ישיבות ספרד ובשלב מאוחר יותר ,תקופת העת החדשה, המאה ה-19 דגם חדש של ישיבה, ישיבה הליטאית וישיבות המוסר. עולם הישיבות מגוון ומורכב מהיבטים שונים ובשאלה זו ארצה להציג את הדרכים והיעדים החינוכיים של דגם הישיבה באמצעות שת מערכות מושגיות תיאורטיות, כלומר משני היבטים קונספטואליים.
היבטים קונספטואליים אילו היבטים מושגים ותאורטיים שאנו מכוונים את התייחסותנו בבואנו לנתח דגם מסוים. אני בחרתי לנתח את דגם "הישיבה" עפ"י שני ההיבטים הללו:
1. מרחבים שבהם פועלת מערכת חינוכית בדגם "הישיבה", מרחבים חיצוניים הכוללים השפעה פוליטית, חברתית ואתוסים (ערכים) עלייהם נסמכת המערכת החינוכית ומרחבים פנימיים הכוללים את כל המרכיבים הפעילים הנמצאים באופן שוטף במערכת כגון: תוכנית לימודים, סדרי הלימוד, מרחב פיזי, הומוגניות של קבוצת תלמידים, צוות ההוראה, יחסי מורים תלמידים ודרכי ההוראה. בין שני המרחבים –