מבוא ליחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 3331

תקציר העבודה

תקציר העבודה:
המאפיינים התיאורטיים של רמות הניתוח ביחסים הבינלאומיים.
רמת הניתוח אשר בה הייתי בוחרת להיעזר במחקר אשר אמור להעריך את השפעת מעורבותה הצבאית של רוסיה בסוריה (בקיץ 2015) על יחסי ארה"ב-רוסיה הינה הרמה הכלל עולמית.
הגורמים אשר משפיעים על הדימויים והתפיסות בתחום הפוליטיקה הבינלאומית והאמצעים אשר יוכלו למנוע מאתנו מללקות בעיוותים באשר לתפיסת המציאות.
עיקרי השקפת העולם הניאו-ליברלית ועיקרי השקפת העולם הניאו-ריאליסטית ואיזו מהן מיטיבה לתאר את המציאות הבינלאומית בתחילת המאה ה-21.
חומר הלימוד למטלה: פרקים 2-1
תשובה לשאלה 1 –המאפיינים התיאורטיים של  רמות הניתוח ביחסים הבינלאומיים ניתוח ברמת הפרט/היחיד:
הכוונה ברמת ניתוח זו אינו לפרט שהוא האדם הממוצע ברחוב אלא לאישיות אשר להתנהגותם יכולה להיות תוצאה פוליטית כי הם בעלי השפעה על תהליכים מדיניים ע"פ דעותיהם האישיות, השקפת עולמם והם בד"כ חלק ממקבלי ההחלטות.
ברמה זו אנו נבדוק את האלמנטים והמאפיינים האישיותיים של אותו אדם כדי לגלות מדוע החליט את מה שהחליט.
האלמנטים אשר אותם נבחן יהיו: אישיותם, השפעות מן הילדות, תהליכי הסוציאליזציה שלהם, דימויים אישיים, טראומות שעברו עליהם וכדומה.
באישיות תוקפנית, "הגן הלוחם", כדי לחוש שדמותם גברית הם הפכו להיות תוקפנים כדי להוכיח את גבריותם. כאשר האישיות תוקפנית נוכל לגלות שבילדותם חוו קשיים או התעללות כלשהי מצד ההורים, לדוגמא היטלר אשר היה ילד מוכה וספג מכות מאביו על בסיס יומיומי.
ניתוח ברמת המדינה:
הניתוח ברמת המדינה כולל את כל התהליכים שקורים בתוכה ומניעים אותה לכיוון מסוים אשר לפיו היא פועלת במערכת הבינלאומית.
ברמה זו נבחן את: סוג המשטר – דמוקרטי או לא?, מבנה המשטר, דעת קהל – משפיעה יותר במדינה דמוקרטית, עוצמה – מדינה חזקה מבחינה צבאית וכלכלית תפעל אחרת ממדינה חלשה יותר. הזהות הלאומית, התרבות הלאומית, אינטרסים בירוקרטיים-דוחפים ארגונים שונים למשוך לכיוון שלהם. מערכת פוליטית – מי הם מקבלי ההחלטות? מה קורה בממשלה ובכנסת? מערכת היחסים בשלטון והשפעתם. זיכרון לאומי – לדוגמא, השואה עבור ישראל-כדי להבין את מדיניות החוץ של ישראל חייבים להבין את השואה. נרטיבים לאומיים – לדוגמא, אחד הנרטיביים בישראל הוא שכל מדינות העולם שונאות את ישראל – אנטישמיות. תאוריית הסחה – מנהיג המוציא את עמו למלחמה כדי להשכיח את מצב המדינה.
ניתוח ברמה הכלל עולמית:
מפלס ניתוח זה כולל את כל מה שקורה מחוץ לגבולות אותה מדינה ומשפיע על ההחלטות שלה.
אלמנטים אותם נבחן ברמה הכלל העולמית: מבנה המערכת העולמית, מבנה המערכת האזורית, תהליכי גלובליזציה, מאזן הכוחות והשפעתם של מדינות ושחקנים עולמיים שהתנהלותם מעצבת-