יזמות קלינטק: קווים לדמותה – מהי מידת השפעתם של המכשולים והאתגרים הניצבים בפני יזמות הקלינטק ?

תקציר העבודה

יזמות קלינטק: קווים לדמותה –מהי מידת השפעתם של המכשולים והאתגרים הניצבים בפני יזמות הקלינטק?
במסגרת הסמינריון: דיני יזמות המרצה: מגיש: /  ת.ז: תאריך הגשה: תוכן עניינים פרק א:
מבוא
2
פרק ב: מכשולים:
מדיניות (policy ), מס (Tax), ופיתוח שוק בטווח הארוך
4                      (ב.1) גירעונות במדיניות התמחור 5                     (ב.2)  העברת טכנולוגיה: חוסר ודאות לגבי מכסי יבוא 6
(ב.3)  גירעונות השקעה פרטית -7
(ב.4)  ירידה בהשקעה בשימור האנרגיה -.8
(ב.5)   ניטור , הערכה ונקודת מבטו של המשתמש -…9פרק ג: מכשולים או אתגרים? -10פרק ד: לסיכום: חדשנות והזדמנות –.11
יזמות קלינטק: קווים לדמותה (א) מבוא
יזמות טכנולוגית מבוססת חברות הזנק (Start-up) היא אחת מסימני ההיכר של מ"י בעולם כולו. יזמות טכנולוגית מבוססת חברות הזנק בישראל הינה מודל לחיקוי בעולם כולו והינה מעיין נובע להמצאות טכנולוגיות ולחדשנות. חלק ניכר מהחדשנות בתעשייה הישראלית נעשית באמצעות חברות הזנק (סטרט-אפים). חברות אלו לרוב ממומנות ע"י קרנות הון סיכון – Venture Capital, חממות טכנולוגיות או משקיעים פרטיים (אנג'לים), ההון הראשוני משמש ברובו להקמת החברה, לגיוס העובדים ולפיתוח המוצרים.  בקרב היזמות הטכנולוגית התפתח בעשורים האחרונים ענף נוסף הנקרא  יזמות קלינטק.  אז מהי בעצם יזמות קלינטק? ע"פ משרד הכלכלה, יזמות קלינטק הינה יזמות בתחום המים, האנרגיה החלופית או איכות הסביבה.
יזמות קלינטק תופסת תאוצה כשחקן מרכזי כתחום השקעה בקנה המידה הבינ"ל. עניין זה בא לידי ביטוי בהשקעות המסתכמות בביליוני דולר בשווקים של צפון אמריקה, אירופה, סין והודו. בתוך הקלינטק, ניתן לטעון כי התחום החשוב ביותר הוא טכנולוגיות אנרגיה מתחדשות ומערכות ייצור המהוות יותר מ-30% מתחומי השקעות קלינטק. במסגרת עבודה זו אנסה להציג קווים לדמותה של יזמות זו, שבה הפיתוח של מקורות אנרגיה מתחדשים הוא חיוני לביטחון אנרגיה ולהספקת חלופות לכלכלת פחמן שכידוע מייצרת השפעות חיצוניות סביבתיות רבות.  פיתוח טכנולוגיות קלינטק, מעבר לייצור של אנרגיה מתחדשת, מספקים הזדמנויות ברורות לקידומו של בסיס ייצור בשוק הטכנולוגיה המקומית ואף מסייעים להשגת מטרות בנוגע לייצור אנרגיה, כפי שאציג להלן. מכאן, קל להבין שטכנולוגיות קלינטק לאנרגיה מתחדשת תשחקנה תפקיד חשוב יותר ויותר בנוף האנרגיה של המדינות בהן הן מתקיימות. נכון לעתה, אנרגיה מתחדשת היא גם מציאות ייצור נוכחית ואף מהווה הזדמנות טכנולוגית עתידית: לפני מס' שנים, לא רבות יש לומר, אנרגיה מתחדשת היוותה אחוז קטן מכלל צריכת האנרגיה ואחוז מעט גדול יותר מתפוקת החשמל הכוללת.  בד בבד עם האמור, מחקר מגלה כי שוק טכנולוגיות האנרגיה המתחדשת מציג פרדוקס: שוק הזדמנויות המבוססות על צורך בפיתוח יכולות ייצור ממקורות מתחדשים, בשילוב עם המדיניות הכלכלית המקומית ומכשולים טכנולוגיים קיימים, עלולים לפגוע בפוטנציאל ההתפתחות של זירת האנרגיות המתחדשות בשוק הקלינטק. יחד עם זאת, מעבר לבעיות הטכנולוגיות, חוקרים רבים מדגישים מכשולים שלכאורה משתלבים עם מעמדן של מדינות הידועות כשוק אנרגיה מתחדש בהתהוות, השולטות בטווח הקצר ו/או מובילות שוק, צפויות גם בטווח הארוך. מכשולים אלה אינם מוגבלים רק לעסקי אנרגיה מתחדשת אלא הם משתרעים על פני ההקשר הפוליטי והתרבותי הרחב יותר, הם מוציאים לאור ומדגישים את חשיבותה של רשת (Network) לפיתוח טכנולוגיות קלינטק, אנרגיה מתחדשת, לרבות ייצור ופריסה של אותן טכנולוגיות. אם כן ראוי שייאמר כי, אין ספק שתחום יזמות הקלינטק מהווה הזדמנות פז עם אתגרים ברורים. להלן אביא בקצרה ניתוח של המכשולים העיקריים הקיימים כיום, כאלה המשפיעים על תחום הקלינטק בכלל ובתוכו בשוק האנרגיה המתחדשת בפרט תוך שאביא דוגמאות מעשיות לכך.